نمایش فاجعه آمیز با واردات خودروهای دسته دوم
یک کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: چینی ها سیاست روشنی در این خصوص دارند، آنها با ورود خود کل صنعت خودروسازی ایران را به ورشکستگی می کشانند تا خودروهای خود را جایگزین کنند بنابراین تمام تلاش های صورت گرفته در بستر قطعه سازی کشور با بیش از 1200 بنگاه قطعه سازی، در نتیجه اقدام چینی ها نابود خواهد شد.
یک کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: چینی ها سیاست روشنی در این خصوص دارند، آنها با ورود خود کل صنعت خودروسازی ایران را به ورشکستگی می کشانند تا خودروهای خود را جایگزین کنند بنابراین تمام تلاش های صورت گرفته در بستر قطعه سازی کشور با بیش از 1200 بنگاه قطعه سازی، در نتیجه اقدام چینی ها نابود خواهد شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، «شنیدم در بعضی شرکت هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با این که دولت سهم زیادی ندارد اما مدیریت در اختیار دولت است. به نظر من این منطق ندارد. از شیوه های قانونی استفاده کنند و به خود مردم و سهام داران اختیار بدهند، منت ها نظارت شود.»
این عین جملات رهبری فردای بازدید از نمایشگاه تولیدات داخلی است که وقتی به غرفۀ یک شرکت بزرگ قطعه سازی رسیدند مدیر آن از فرصت استفاده کرد و گفت: «با این که ۳۰ درصد سهام ایران خودرو در اختیار بخش خصوصی است و ما بزرگ ترین سهام دار آن هستیم دولت که تنها ۵ درصد سهام را در اختیار دارد، شرکت را کنترل می کند.»
خواست او این بود که مدیریت ایران خودرو را در اختیار بگیرند و رهبری هم بلافاصله به وزیر صمت گفتند: مدیریت موضوع مهمی است. مجمع عمومی هم وجود دارد. مدیریتی انتخاب شود.
پیرو تاکید مقام معظم رهبری درمورد نظارت دولت نه مدیریت بر بنگاههای اقتصادی ازجمله خودرو سازان که سهم بخش خصوصی بیشتر از دولت است با دکتر اسماعیل شجاعی کارشناس صنعت خودرو گفت وگو کردیم.
دکتر اسماعیل شجاعی ضمن تقدیر ازمقام معظم رهبری درمورد تاکید بر ضرورت واگذاری مدیریت به بخش خصوصی در بنگاه های که دولت سهم زیادی ندارد با فاجعه بار دانستن وضعیت خودروسازی ایران نسبت به آینده صنعت خودرو گفت: انسان به امید زنده است ما هم امیدواریم چرا که در کشورمان افراد باتدبیر، عادل، هوشمند و خردمند فراوانند و میتوانند ناکارآمدی نظام حکمرانی در صنعت خودرو را با خصوصی سازی واقعی جبران کرده و از بروز فاجعه ای که در پیش رو است جلوگیری کنند.
اسماعیل شجاعی اظهار داشت: معتقدم آینده خوبی خواهیم داشت اگر عقلانیت و تدبیر در نظام حکمرانی صنعت خودرو جاری شود، اما اگر وضعیت فعلی در صنعت خودرو ادامه پیدا کند ما نه تنها خودروسازی خود را از دست می دهیم بلکه با بحران بسیار بزرگی روبرو خواهیم شد که مانند یک سونامی همه اقتصاد کشور را به ورشکستگی می کشاند چراکه صنعت خودرو، موتور محرک اقتصاد است و پیشران فعالیت اقتصادی ما برای رشد و توسعه کشور محسوب می شود.
وی ادامه داد: منظور از خصوصی سازی درست، تنها واگذار کردن بنگاه ها به بخش خصوصی نیست، بلکه باید قوانین نادرستی همچون قیمت گذاری دستوری، سامانه فروش یکپارچه، موانع غیر تعرفه ای و دخالت های بیجای دولتمردان برداشته شود و از طرفی به جای اختصاص اعتبارات بانکی به بخش دلالی همچون آنچه در چای دبش دیدیم، اعتبارات لازم و پشتیبانی مالی به شکل صحیح به خودروسازان تخصیص یابد.
شجاعی گفت: رسانه های ما باید علیه مافیا و افراد سودجو که قصد نابودی اقتصاد ایران را دارند، عمل کنند و باید به کمک تولید بیایند، نباید رسانه ها وقتی از تولیدکنندگان و صنعتگران صحبت می کنند آن ها را مافیا بخوانند، در حالی که باید تلاش کنند دست افراد سودجو و مافیای خصوصی و دولتی از صنعت خودروسازی ایران قطع شود.
وی ادامه داد: درفضایی فرهنگی سالم و مشوق تولید می توان امیدوار بود که خصوصی سازی به درستی به اجرا درآید، البته نیاز به فرهنگ سازی جدی در این زمینه داریم وقتی رسانه ملی ما مدام تمرکز خود را بر روی این نکته گذاشته است که بعضا بخش تولید را مافیا معرفی کند در واقع به جای فرهنگ سازی برای تولید، آدرس غلط برای ایجاد بحران در اقتصاد می دهد.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اینکه دولت به جای تلاش برای رفع موانع تولید، قیمت محصولات تمام شده بنگاه های اقتصادی ما از جمله ایران خودرو و سایپا را محدود و در کنار آن ها ده ها بنگاه کوچک به بهانه افزایش رقابت ایجاد می کند، در واقع امکان تولید برای رقابت جهانی در صنعت خودرو را متوقف می سازد.
وی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی امسال با تصویب قانون واردات خودروهای دست دوم آدرس غلط دیگری برای حمایت از مصرف کنندگان دادند، این اقدام قطعا خصوصی سازی صنعت خودرو را با مشکل روبرو می کند حال آنکه ما باید از دو بنگاه بزرگ خود در صنعت خودروسازی حمایت کنیم و آن ها را به بخش خصوصی ا
هل بسپاریم نه به مدیران ناکارآمد بخش خصولتی و عمومی.
شجاعی اظهار داشت: ایران خودرو و سایپا باید به بخش خصوصی کاربلد واگذار شود بخش خصوصی ای که دلش به حال مملکت می سوزد و می داند چگونه سرمایه موجود را به کار بگیرد تا بنگاه از زیان خارج شود؛ قطعا در صورتی که خصوصی سازی به درستی اجرا شود ما با دو بنگاه روبرو خواهیم شد که در یک دهه آینده بتوانند جزو ۱۰ خودروساز بزرگ دنیا باشند چراکه پتانسیل، نیروی انسانی متخصص و مدیر خلاق به اندازه کافی داریم ضمن اینکه کشورمان سرشار از افراد تحصیل کرده است که سه دهه تجربه در صنعت خودروسازی پیدا کرده اند.
این کارشناس اقتصادی معتقد است: حکمرانی ما باید یاد بگیرد در تصمیم گیری بخش های اقتصادی از خودرو گرفته تا دیگر صنایع، از انجمن های تخصصی و صنفی که در آن ها مدیران لایق حضور دارند. مشورت و راهنمایی بگیرد.
وی افزود: باید از این انجمن های تخصصی دعوت شود و از راهنمایی های آنان در اجرای امور استفاده شود و در نهایت براساس چهارچوب های مطرح شده بخش خصوصی، سیاست گذاری در صنعت خودرو صورت گیرد نه در پشت اتاق های بسته با حضور افرادی به ظاهر مدیر که نه تنها تجربه ندارند بلکه تخصصی در این زمینه ندارند اما تمایل دارند بنگاه های بزرگ ایران خودرو و سایپا را مدیریت کنند.
به گفته وی، با روند فعلی مدیریتی نتیجه همان می شود که امروز شاهد آن هستیم، به عبارت دیگر دو شرکت با زیان فراوان داریم که هر روز بر زیان آن ها افزوده می شود.
شجاعی معتقد است: امروز عقلانیت در حکمرانی صنعت خودرو کمرنگ شده است و بهره گیری از تجربه بخش خصوصی نیز نادیده گرفته می شود ضمن اینکه متولیان گوش خود را نسبت به اظهارنظرهای متخصصان و صاحبان تجربه بسته اند اما در عین حال انتظار دارند همه چیز در مسیر درست پیش برود.
این صاحبنظر اقتصادی اظهار داشت: اگر با آهنگ و روند فعلی مدیریت دولتی حرکت کنیم، بزودی با ورشکستگی ایران خودرو و سایپا روبرو خواهیم شد، بعد نوبت به قطعه سازان می رسد تا با سونامی ورشکستگی روبرو شوند.
وی ادامه داد: بیش از ۶۰ فعالیت اقتصادی و صنعتی کشور به صنعت خودرو مرتبط است بنابراین آن ها هم با خطر ورشکستگی مواجه خواهند شد، شاید مانند اتفاقی که چند سال قبل برای یونان افتاد و در نهایت کل اقتصاد این کشور رو به ورشکستگی گذاشت.
شجاعی اظهار داشت: نباید فراموش کرد که اکنون بخش زیادی از اقتصاد کشور با چرخ حرکت خودروسازی سرپا ایستاده است و نباید کار را به جایی رساند که این چرخ متوقف شود.
این صاحبنظر اقتصادی معتقد است اگر به درستی از صنعت خودروسازی و بنگاه های ایران خودرو و سایپا حمایت شود و افراد توانمند، متعهد و متخصص به کار گمارده شوند، قطعا این دو بنگاه اقتصادی می توانند در کمک به اقتصاد کشور موثر باشند و این فقط با خصوصی سازی صحیح ممکن خواهد بود.
وی سهام های معروف به تودلی یا درون گروهی در خودروسازی ایران از جمله ایران خودرو را آدرس غلط دیگری خواند و گفت: این سهام ها در واقع راه فرار دولتی ها از واقعیت خصوصی سازی در ایران بوده و می توان گفت این سهام ها نوعی کلاه گذاشتن در زمینه خصوصی سازی است.
شجاعی ادامه داد: نفس این سهام ها یک نوع انحراف از خصوصی سازی واقعی در ایران بوده است با این وجود در شرایط اضطراری فعلی، نخست باید مدیریت بنگاه ها را به دست بخش خصوصی اهل و کارآمد سپرد و سپس در آینده که بنگاه ها از زیان خارج شدند، تکلیف سهام های تودلی را مشخص کرد.
به گفته وی، امروز دولت به بهانه همین سهام های تودلی در مدیریت شرکت های خودروسازی دخالت می کند؛ در واقع دو اتفاق بد برسر ایرانخودرو سایپا آمده است نخست اینکه به جای بخش خصوصی، مدیریت این شرکت ها به نهادهای زیر مجموعه دولتی سپرده شده است و اسم آن را واگذاری به بخش خصوصی گذاشته اند که در واقع خصوصی سازی نبوده بلکه نابود کردن یک بنگاه بود که سهام آن غیر شفاف واگذارشده است.
وی ادامه داد: دومین اتفاق بد برای ایران خودرو و سایپا این بود که سهام این دو شرکت را از دست دولت درآوردند و سپردند به نهادهای زیر مجموعه همان بنگاه ها، با این کار در واقع کنترل همه چیز را در اختیار گرفتند و مدیریت این دو بنگاه را دولتی نگاه داشتند.
این کارشناس حوزه اقتصادی اظهار داشت: در واقعیت می توان گفت ما نظام حکمرانی اقتصادی داریم که تلاش کرده وظیفه قانونی خود یعنی تامین آموزش و درمان رایگان را به بخش خصوصی واگذار کند اما بنگاه های اقتصادی از جمله ایران خودرو و سایپا را که می توانند در نجات اقتصاد کشور موثرباشند، دولتی کند.
وی با بیان اینکه این معضل تنها شامل حال دو خودروساز بزرگ کشور نشده است و کارخانجات مس و فولاد نیز با این بحران روبرو هستند، گفت: دولت ها باید به وظایف خود در خصوص آموزش رایگان و بهداشت و درمان رایگان عمل کنند و اجازه دهند بنگاه های اقتصادی توسط بخش خصوصی اداره شود.
شجاعی ادامه داد: در یک روند طبیعی، ما بنگاه های موفق خواهیم داشت که دولت می تواند از آن ها مالیات بگیرد و اقتصاد کشور را هم در مسیر درست خود هدایت کند، اما شاهد هستیم که در کشور ما برعکس عمل می شود.
وی اظهار داشت: ما باید امروز صادر کننده خودرو به کشورهای همسایه می بودیم چرا اینگونه نشد به خاطر اینکه خودروسازان ما دولتی شدند و فقدان تدبیر در نظام حکمرانی اقتصادی خودمان، وضعیت را به حالت بحرانی رساند و سهام های تودلی به ابزاری برای نگه داشتن ایران خودرو سایپا در دست دولت تبدیل شد تا دولتمردان بتوانند از اصل خصوصی سازی و سپردن این دو بنگاه به بخش خصوصی جلوگیری کنند.
این صاحبنظر حوزه خودرو ادامه داد: ما با ظلم دیگری نیز در صنعت خودرو روبرو هستیم چراکه سهام های زیانده فعلی را نمی توان فروخت، حال آنکه بخش زیادی از مردم این سهام ها را در اختیار دارند، هرچند که معتقدم برای پرداختن به این موضوع زود و بهتر است نخست تکلیف مدیریت این دو بنگاه را مشخص کنیم تا هرچه زودتر از وضعیت زیان ده خارج شوند و بعد به فکر فروش سهام های تودلی در شرایطی افتاد که همه چیز در مدار درست قرار گرفته است.
شجاعی اظهار داشت: امروز بخش زیادی از مردم بعنوان سهام عدالت، سهام دار ایران خودرو سایپا شده اند، عده زیادی از مردم سهام این شرکت ها را خریداری کرده اند، از طرفی با توجه به اقتصاد تورمی که درگیر آن هستیم، قیمت همه چیز سر به فلک کشیده است اما دولت اجازه افزایش منطقی قیمت خودرو را نمی دهد آن هم در شرایطی که خودروساز مجبور است مواد اولیه خود را به قیمت جهانی خریداری کند.
وی گفت: وقتی قیمت آب، برق، گاز و مالیات چند برابر شده است اما در مقابل به خودرو ساز اعلام می شود که باید به قیمت گذشته محصول نهایی خود را بفروشد در واقع در بهترین شکل باید بگوییم که با تولید در حال دشمنی هستیم و به شخصه معتقدم دست های پنهانی در کار است تا خودروسازی ایران ورشکست شده و در نهایت به چینی ها سپرده شود.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: آلمان تجربه موفقی پیش روی جهان برای خروج از بحران در صنعت قرار داد، وقتی آلمان شرقی با بحران بنگاه های ناکارآمد روبرو بود، مسئولان این کشور اعلام کردند مالکیت این بنگاه ها به هر برند یا شرکت اهلی که بتواند ظرف سه سال این بنگاه ها را به سودآوری برساند واگذار می شود.
وی در خصوص کلیپ منتشر شده از دیدار صنعتگران با رهبر معظم انقلاب و ادعاهای مطرح شده مبنی بر خروج ایرانخودرو از زیان در صورت سپردن آن به بخش خصوصی در دیدار با رهبری، گفت: در چنین شرایطی که ایرانخودرو و سایپا با زیان انباشته سنگین روبرو هستند هر فردی شجاعت این را ندارد که چنین ادعایی مطرح کند، به اعتقاد من حرف بزرگی زده شده است و باید این فرصت را در اختیار چنین افرادی قرار داد تا ایران خودرو را از خطر ورشکستگی نجات دهند.
شجاعی گفت: اما بنظر نمی رسد دست های پشت پرده اجازه چنین کاری را به افراد دلسوز و توانمند بدهند متاسفانه در کشور ما خیلی ها چشم دیدن بنگاه های اقتصادی را ندارند در واقع بهتر است بگوییم سرمایه داری در فرهنگ ما، دشمنی با ملت قلمداد شده است و گویا افراد مجبورند حتما بعد ازعبارت سرمایه دار از کلمه فاسد استفاده کنند.
وی اضافه کرد: متاسفانه امروز در جامعه ایران، افراد بی کار و فرصت طلبی که از رانت دولتی استفاده می کنند، درستکار معرفی می شوند اما افرادی که از عقل و تدبیر خود استفاده می کنند و در حوزه های مختلف سرمایه گذاری می کنند، مورد قبول و ارزشمند محسوب نمی شوند.
این صاحبنظر اقتصادی در خصوص احتمال واگذاری دو بنگاه خودروسازی بزرگ کشور به چینی ها هم گفت: چینی ها سیاست روشنی در این خصوص دارند، آن ها با ورود خود کل صنعت خودروسازی ایران را به ورشکستگی می کشانند تا خودروهای خود را جایگزین کنند بنابراین تمام تلاش های صورت گرفته در بستر قطعه سازی کشور با بیش از ۱۲۰۰ بنگاه قطعه سازی، در نتیجه اقدام چینی ها نابود خواهد شد.
وی گفت: قطعه سازان ایران انجمن و تشکیلات مشخصی دارند، قطعا در میان آن ها افراد اهلی پیدا می شود که بتوانند مدیریت ایران خودرو و سایپا را در اختیار بگیرند و این دو بنگاه را از خطر ورشکستگی نجات دهند.
شجاعی در خصوص وظایف مجمع عمومی خودروسازان نیز گفت: در حال حاضر مجامع عمومی در عمل از کار افتاده چرا که دولت مجمع عمومی را از هویت انداخته است.
وی ادامه داد: براساس قوانین اقتصادی، مجمع عمومی یک بنگاه باید در خصوص آن تصمیم بگیرد اما وقتی سهام تودلی می شود و بیش از ۵۰ درصد سهام کل را در اختیار می گیرد عملا مجمع عمومی کارکردی نخواهد داشت و دولت همه کاره خواهد بود.
این صاحبنظر اقتصادی اظهار داشت: ما تنها یک راه برای نجات بنگاه های اقتصادی خود از جمله ایران خودرو و سایپا داریم آن هم این است که متوجه شویم امروز دیگر خصوصی سازی یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت پیش روی اقتصاد ایران است، بنابراین یا جامعه طعم ورشکستگی و بیکاری بیشتر را خواهد چشید یا در نهایت می پذیرد و اجازه می دهد که بخش خصوصی به صورت جدی و واقعی وارد عمل شود.
وی گفت: باید دخالت های بی جای دولتی، قیمت گذاری دستوری، بازرسی های عجیب و غریب بی معنا و هر آنچه ما را تبدیل به نظام اقتصادی کمونیستی، دستوری و سوسیالیستی می کند از بین برود و به بخش خصوصی اجازه داد آزاد و در فضای رقابتی فعالیت کند تا در بازار رقابت جهانی، ایران به یک خودروساز بزرگ تبدیل شود چراکه هیچ کشوری در داخل خود با تاسیس ۳۰ بنگاه خودروسازی به جایی در عرصه جهانی نرسیده است.
وی توضیح داد: یکی از فجایع دیگر در صنعت خودروسازی ایران ایجاد ۳۰ بنگاه خودروسازی کوچک و بزرگ بود این کار به معنی نابود کردن صنعت خودروسازی ایران است.
شجاعی یادآور شد: مسئولان به اسم رقابت با ایجاد این تعداد بنگاه در واقع تیشه به ریشه تولید خودرو زدند، از طرفی نمایندگان مجلسی که به جای رفع موانع تولید و حمایت از تولید در سال حمایت از تولید، اجازه واردات خودروهای دسته دوم می دهند به نظر من بزرگترین نمایش فاجعه آمیز را در خصوص تولید به اجرا گذاشته اند و به این اقدامات نامی جز دشمنی با تولید نمی توان گفت.
وی در واکنش به اظهار نظر یکی از قطعه سازان مبنی بر توان این شرکت برای مدیریت ایرانخودرو گفت: وقتی یکی از فعالان این عرصه شهامت نشان می دهد و اعلام می کند حاضر است در پنج سال ایرانخودرو را از یک بنگاه زیانده به یک بنگاه خودروساز تبدیل کند، قطعا می توان به چنین فردی این فرصت را داد و باید از او به طور جدی حمایت کرد.
این صاحبنظر اقتصادی ادامه داد: یک نظام حکمرانی هوشمند چنین مدیران شجاع و خلاقی را بطور کامل پشتیبانی می کند نه اینکه هر روز برایش پرونده سازی کند.
شجاعی در واکنش به این پرسش که بی اعتمادی به بخش خصوصی از کجا آمده است، گفت: مشکل بی اعتمادی به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در واقع از سال ۱۳۰۰ در ایران با ورود اندیشه های چپ و کمونیستی ایجاد شد.
وی گفت: علاقه مندان به این تفکر بعدها نام خود را به توده ای ها تغییر دادند و توانستند تاثیر زیادی بر تفکر روشنفکران ایرانی بگذارند تا جایی که اثرات آن دوران پس از انقلاب اسلامی نیز بر افکار اکثر افراد جامعه به خصوص دولتمردان سایه افکنده است.
این صاحبنظر اقتصادی معتقد است: اگر امروز از محتواهای تولیدی بعضا حتی در رسانه ملی تحلیل محتوا صورت گیرد متوجه می شویم که همه چیز علیه سرمایه داری و تولید است بنابراین چندان نباید انتظار داشت که در چنین شرایط فرهنگی، نظام تولید شکل بگیرد و به موفقیت برسد.
به اعتقاد وی، قدم بعدی برای نجات تولید فرهنگ سازی در کشور است، چون تا زمانی که رسانه های ما علیه سرمایه داری و تولید حرف می زنند، تولید موفقی نخواهیم داشت و کوچکترین خطای تولید کنندگان به سرخط اخبارمهم رسانه ها تبدیل خواهد شد؛ و این اقدام متاسفانه موجب شده که هرکس کارآفرینی یا سرمایه تولید کند را به جای اینکه حمایت و مورد تقدیر قرارگیرد همه تولید کنندگان را خطاکار جلوه می دهند که این خطای بزرگ برای مقابله با تحریم و ایجاد اشتغال و تولید درکشور است
به گفته وی، باید تولید در اقتصاد کشور ارزشمند قلمداد شود و دولتمردان بدانند که باید خدمتگذار مردم و به خصوص تولیدکنندگان و کارآفرینان باشند نه ارباب آنان.
چندین دهه رانت و انحصار دارند هنوز هم از رقیب ولو به قیمت چندین برابر می ترسند باید کاملا واردات همه مدل اتوموبیل را آزاد و قیمت واقعی بشه تا اینها به فکر بیفتند اگر هم نمی توانند وقت و جان و مال ملت را تلف نکنند تا کار به آشوب عمومی نکشه