بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

کاهش تولید ایران خودرو با وجود سه میلیون نفر متقاضی!

تقاضای ۳ میلیون نفری هم تولید را افزایش نداد!/ جزئیات قرعه کشی طرح فروش ایران خودرو

کاهش تولید ایران خودرو با وجود سه میلیون نفر متقاضی!
تین نیوز |

بررسی پنج ماهه آمار تولید ایران خودرو نسبت به سال گذشته از کاهش 4.8 درصدی تولید خبر می دهد. این در حالی است که بیش از سه میلیون نفر در طرح فروش ایران خودرو ثبت نام کردند و متقاضی خودرو هستند، اما با بررسی شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته، می توان به آمار جالبی هم دست یافت.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، شرکت ایران خودرو، صبح امروز، یک شنبه، 11 شهریور 1403 قرعه کشی طرح فروش اخیر خود را آغاز کرد. با توجه به تعطیلی های پیش رو، احتمالاً نتایج قرعه کشی در روزهای پایانی این هفته مشخص شود، اما آمار جالبی از میزان مشارکت کنندگان طرح منتشر شده است که در ادامه مشاهده می کنید.

آمار طرح فروش ایران خودرو

  تعداد نفرات ثبت نامی

تعداد حساب های وکالتی 1,703,633

تعداد متقاضیان طرح عادی 1,661,444

تعداد متقاضیان طرح جوانی جمعیت 1,069,054

تعداد متقاضیان طرح فرسوده 252,776

تعداد متقاضیان خودروهای برقی 69,855

تعداد متقاضیان روش فروش فوق العاده (تحویل فوری) 2,245,764

تعداد متقاضیان روش پیش فروش 807,365

تعداد کل متقاضیان 3,053,129

با توجه به آمار فوق، بیش از سه میلیون نفر در برنامه فروش ایران خودرو و در طرح های عادی، جوانی جمعیت، خودروهای فرسوده و برقی ثبت نام کرده اند. از این تعداد، یک میلیون و 703 هزار و 633 نفر اقدام به بلوکه کردن مبلغ 230 میلیون تومان در حساب های وکالتی خود کردند که اگر با احتساب تسهیلات ارائه شده توسط بانک ها، فرض شود که هر نفر حدود 150 میلیون تومان جهت ثبت نام در حساب های وکالتی خود بلوکه کرده باشد به رقم باورنکردنی 225 هزار میلیارد تومان دست خواهید یافت!

این در حالی است که ارزش کل بازار ایران خودرو در زمان نگارش گزارش فوق، حدود 75 همت اعلام شده است. یعنی حتی با احتساب فرضیه 150 میلیون تومانی هم متقاضیان این شرکت دقیقاً سه برابر ارزش کل بازار ایران خودرو، پول در حساب های خود بلوکه کرده اند.

افزایش روزانه متقاضیان ایران خودرو و کاهش آمار تولید آن

با وجود اینکه متقاضیان ایران خودرو از رقم سه میلیون نفر هم فراتر رفت، اما بررسی آمار پنج ماهه تولید این شرکت از کاهش 4.8 درصدی تولید آن نسبت به سال گذشته حکایت دارد. طبق آمار منتشره در کدال، شرکت ایران خودرو در پنج ماهه سال جاری تعداد 203 هزار و 819 دستگاه خودرو تولید کرده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش، این شرکت 214 هزار و 157 دستگاه به تولید رسانده بود.

یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار روی موضوع فوق را می توان افزایش روزبه روز اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار خودروهای ایرانی دانست. واقعیت ماجرا این است که قیمت در بازار مشخص می شود، اما سرکوب نرخ فروش درب کارخانه باعث افزایش زیان خودروسازان و افزایش سوداگری دلالان بازار می شود. همین امر، تعداد باورنکردنی متقاضیان سه میلیون نفری ایران خودرو را منطقی به نظر می رساند.

تولید در ماه های آینده، همچنان کاهشی!

برای بررسی بهتر صنعت خودرو می توان از شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته استفاده کرد. شامخ به معنی شاخص مدیران خرید است که هر ماهه از مدیران شرکت های تولیدی، 12 سوال پرسیده می شود و از آن ها درخواست می شود که بین به هر موضوع امتیاز دهند. با استفاده از این امتیازها، شامخ هر بخش به دست می آید که در نتیجه آن می توان تحلیل هایی از موضوع داشت.

در جدول زیر آخرین شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته را می توانید مشاهده کنید که از سوی اتاق ایران منتشر می شود.

شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته (تعدیل فصلی نشده)

شامخ خرداد 1403 تیر 1403

تولید محصولات 50 41.7

سرعت انجام و تحویل سفارشات 53.7 54.2

موجودی مواد اولیه 44.4 43.8

قیمت خرید مواد اولیه 63 81.7

موجودی محصول 46.3 41.7

مصرف حامل های انرژی 50 58.3

انتظارات تولید در ماه آینده 63 45.8

منبع: اتاق ایران

شامخ مصرف حامل های انرژی از افزایش 8.3 واحدی در تیر ماه خبر می دهد. این در حالی است که ماه تیر و مرداد جزو بدترین ماه های سال از لحاظ قطعی برق بود که شرکت های خودروسازی و قطعه سازی را با معظلات بسیاری روبه رو کرد. از سوی دیگر شامخ قیمت خرید مواد اولیه با جهش 18.7 واحدی نسبت به ماه خرداد روبه رو شد که همین موضوع باعث افزایش هزینه ها و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی می شود.

اما موضوع مهم، شامخ انتظارات تولید در ماه آینده است که از 63 به 45.8 افت کرده که به عبارتی از افت 17.2 واحدی انتظار تولید در مرداد ماه خبر می دهد. همچنین موجودی مواد اولیه نیز در تیر ماه نسبت به ماه خرداد، افت اندکی را تجربه کرده که این موضوع هم می تواند زنجیره تأمین قطعات خودروسازان را با مشکل روبه رو کند.

بنابراین به صورت کلی با بررسی شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته می توان فهمید که به احتمال قوی، خودروسازان در حال حاضر و در ماه های آینده وضعیت مطلوبی نخواهند داشت. امید است که دولت جدید با تصمیم گیری های مناسب، نسبت به رفع موانع و مشکلات خودروسازان و قطعه سازان داخلی اقدام کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.