بازدید سایت : ۳۷۰۰۴

تکرار تخریب و سرقت المان‌های شهری اهواز/ لزوم حفظ اماکن تاریخی شهر

با وجود همه تمهیداتی که برای حفظ المان های شهری اهواز اندیشیده می شود، باز هم می بینیم المان ها سرقت می شوند با این حال آنچه در توان است برای پیشگیری از سرقت ها انجام شده است.

تکرار تخریب و سرقت المان‌های شهری اهواز/ لزوم حفظ اماکن تاریخی شهر
تین نیوز

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز با اشاره به تخریب و سرقت المان های شهری گفت: با وجود همه تمهیداتی که برای حفظ المان های شهری اهواز اندیشیده می شود، باز هم می بینیم المان ها سرقت می شوند با این حال آنچه در توان است برای پیشگیری از سرقت ها انجام شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سجاد حیدری در نشست خبری که امروز (۱۸ تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت سازمان زیباسازی شهرداری اهواز به سه بخش دیوارنگاره ها، فضاسازی شهری، نورپردازی ها و المان ها تقسیم می شود و علاوه بر این، در زمینه طراحی هندسی میادین و مبلمان شهری هم فعالیت می کند.

حیدری افزود: در خصوص دیوارنگاره های شهری نسبت به ۱۰ سال گذشته از نظر کمیت و کیفیت ارتقای خوبی داشته ایم. آثار هنرمندانی که در این زمینه کار می شود، از دل فراخوان هایی که هر ساله منتشر می شوند، بیرون آمده اند.

وی با اشاره به استفاده از آثار هنری برگزیده توسط هیات داوری بیان کرد: ترسیم دیوارنگاره های مرتفع در خصوص یادواره شهدای خوزستان و نصب تمثال برخی شهدا در شهر انجام شده است. همچنین دیوارنگاره هایی در خصوص موضوعات فرهنگی و مذهبی در سطح شهر ترسیم شد. دیوارنگاره های افقی هم در مدارس، ارگان، نهادها و دیوارهای مشرف به خیابان های اصلی ترسیم شده است.

حیدری در خصوص نورپردازی های سطح شهر گفت: یکی از وظایف اصلی این سازمان نورپردازی پل ها، ابنیه ها و میادین است که نورپردازی پل پنجم، پل چهارم، مسجد آذربایجانی، امارت معین التجار و ایجاد تونل نور در پارک میثاق بخشی از کارهای انجام شده در این زمینه هستند .

وی با بیان اینکه با اجرای سان لایت ها علاوه بر زیباسازی شهری، جایگزین بنرها هم شده اند، گفت: برخی المان ها مناسبتی و بخش دیگری المان های ثابت هستند. سازمان زیباسازی از طریق انتشار فراخوان ها و دستورالعمل ها، آثار را در زمینه المان های شهری استفاده می کند که پس از تولید، به مناطق شهرداری تحویل داده می شوند، بنابراین نگهداری و حراست از آن ها در حوزه کارهای مناطق شهرداری اهواز است. البته المان ها یا نورپردازی ها گارانتی دارند و اگر بدون آسیب مانند تخریب یا سرقت، دچار مشکل شوند باید توسط پیمانکار اصلاح شوند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز با تاکید بر لزوم انجام مطالعات برای اجرای پروژه ها بیان کرد: اگر قبل از اجرای پروژه ها مطالعات انجام شود، پروژه ها مناسب خواهند بود در غیر این صورت خروجی ضعیف خواهد بود.

وی بیان کرد: طرح پلازای شهری حد فاصل میدان راه آهن تا میدان ساعت و پلازای شهری حد فاصل بوستان افشاری، پل سفید و میدان شهدا هم مد نظر سازمان هستند.

حیدری در خصوص پروژه های امسال زیباسازی شهری اهواز گفت: پروژه نورپردازی تقاطع غیرهمسطح شهید کجباف که بزرگترین پروژه نورپردازی استان خوزستان خواهد بود، امسال اجرا می شود و به بهره برداری خواهد رسید. همچنین با توجه به سختی ایجاد باغ وحش و نگهداری از حیوانات آن، پروژه باغ وحش مصنوعی در پارک حجاب با بیش از ۳۰ گونه حیوان اجرا می شود.

وی افزود: سال ها است المان کوسه در مجاورت پارک لاله نیز رها شده است که امسال کامل خواهد شد و با پیکسل نوری روشن می شود. سال گذشته در حد فاصل میدان نخل تا تقاطع غیرهمسطح شهید کجباف چراغ های دفنی کار شد و امسال در بلوار ساحلی کیانپارس و بلوار گلستان هم این چراغ ها کار خواهند شد. نورپردازی منبع آب و برج مخابراتی هم در بلوار ساحل کیانپارس اجرا خواهد شد. سال گذشته جشن نور نیز برگزار شد و امسال با وسعت بیشتری اجرا می شود.

حیدری با بیان اینکه مبلمان و المان های شهری باید متناسب با هویت شهر اهواز باشند، عنوان کرد: امسال در سه میدان امام، شهید بهنام محمدی و کودک المان های ثابت نصب می شوند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز با اشاره به توان و پرسنل محدود این سازمان عنوان کرد: شرایط توپوگرافی برخی شهرها به گونه ای است که اگر به آن شهر دست نزنند هم زیبا است، اما در شهرهایی که مسطح هستند تمیز کردن و کشت گونه های گیاهی متفاوت است.

وی در خصوص تخریب و سرقت المان های شهری گفت: با وجود همه تمهیداتی که برای حفظ المان های شهری اهواز اندیشیده می شود، باز هم می بینیم المان ها سرقت می شوند با این حال آنچه در توان است برای پیشگیری از سرقت ها انجام شده است. سارق حاضر است ریسک کند و جانش را به خطر بیندازد اما سرقتش را انجام دهد. در خصوص برخورد با سرقان، همکاری ادارات دیگر در این زمینه بسیار مهم است زیرا گاهی اوقات سارق را هنگام سرقت می گیریم اما ابتدا باید ثابت کنیم که چیزی در دست سارق بوده است یا نه؟

حیدری عنوان کرد: اولین دلیل خاموشی المان های شهر اهواز، سرقت است. ما از لوازمی استفاده می کنیم که دو تا پنج سال گارانتی دارند، اما اولین علت خاموشی ها سرقت تجهیزات آن ها است و ۹۰ درصد موارد خاموشی به دلیل سرقت رخ می دهد.

وی افزود: انتظار همکاری بیشتری از سوی نیروی انتظامی و قوه قضاییه داریم تا این سرقت ها کاهش یابد. گاه این سرقت ها از طریق رودخانه و شبانه با روش های مختلف اتفاق می افتد. شاید سارقی که قبلا سرقت می کرد، امسال هم این کار را تکرار کند زیرا راه و چاه را یاد گرفته است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز در خصوص اماکن تاریخی اهواز گفت: اماکن تاریخی اهواز سرمایه مردم اهواز هستند و قدمت دارند و باید حفظ شوند. کاری که از دست ما در این زمینه برمی آید، نورپردازی اماکن است و اکنون در این مورد، نورپردازی سیلوی اهواز انجام شده است.

وی با بیان اینکه به اماکن تاریخی اهواز کم بها داده می شود، افزود: ما در سازمان زیباسازی برای زیباسازی باید طرح و ایده بدهیم و الگوسازی کنیم و نباید درگیر کار اجرایی شویم زیرا اگر درگیر کار اجرایی شویم، عقب می افتیم. دستگاه ها و ادارات هم باید در فضاسازی شهر به ویژه در مناسبت ها همکاری کند. همه باید کمک کنند تا شهر به مرحله جذب توریست برسد.

حیدری بیان کرد: در سال های گذشته سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی در اهواز برگزار شد و با اجرای آن، المان های سنگی در پارک هنر و المان های فلزی در سطح شهر نصب شدند. یکی از کارهایی که در نظر داریم این است که المان ها را از پارک هنر جابه جا کنیم یا پارک را احیا کنیم اما در جابه جایی، خطر آسیب دیدن المان ها وجود دارد. در این شرایط در این پارک اقداماتی برای احیا انجام دادیم اما شهرداری منطقه نتوانست مدیریت کند و ما هم نمی خواهیم هزینه کنیم و هزینه از بین برود .احیای این پارک را در دستور کار داریم اما وقتی درست حراست نمی شود، هزینه از بین می رود. اگر شهرداری منطقه ۴ نگهداری کند، این طرح ها را عملی می کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.