◄ در پیوستن به کنوانسیونهای بینالمللی عجله نکنید
پیشی گرفتن در قبول و پیوستن به کنوانسیونهایی که عموم کشورها، بهخصوص خود امریکا از پیوستن به آنها خودداری میکند و جز افزایش هزینه بر ناوگان ضعیف و رنجور کشتیرانی بخش خصوصی، هیچ عایدی دیگری ندارد در بین مدیران ارشد بندری و دریایی باب شده است.
اگر چه علیرضا خجسته مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اجرایی شدن کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی گفته است: با همکاری ارگانهای دریایی با آمادگی کامل وارد مرحله اجرای این کنوانسیون شدهایم اما یک کارشناس و فعال بخش خصوصی دریایی در این زمینه گفت: پیشی گرفتن در قبول و پیوستن به کنوانسیونهایی که عموم کشورها، بهخصوص خود امریکا از پیوستن به آنها خودداری میکند و جز افزایش هزینه بر ناوگان ضعیف و رنجور کشتیرانی بخش خصوصی، هیچ عایدی دیگری ندارد در بین مدیران ارشد بندری و دریایی باب شده است.
به گزارش تیننیوز، عبد الحسین خدری در یک گروه مجازی و در بین کارشناسان و فعالان بخش دریایی در اینباره خطاب به مسئولان خاطرنشان کرد: عموم این کنوانسیونها برای کنترل و محدود کردن ناوگان کشورهای کوچک نیست.
این کارشناس و فعال بخش خصوصی دریایی افزود: در حالی که اقتصاد ناوگان دریایی رو به نابودی میرود و علاقه به پرچم ملی بهدلیل عدم حمایت، روز به روز کمتر میشود آیا برگزاری یک دوره کارگاه آموزشی، میتواند جوابگوی یک میلیون دلار هزینه آب توازن باشد؟
وی اظهار کرد: آیا شعارهای زیبا و دهن پرکن محیط زیستی جوابگوی اشتغال است؟ آیا موسسه ردهبندی قبل از اینکه به فکر اعطای یک گواهینامه و دریافت یک مبلغ باشد به فکر معیشت و اقتصاد صاحبان شناور بوده است؟
خدری اظهار کرد: کدامیک از قوانین سختگیرانه بینالمللی در جهت امنیت و آسایش کشورهای جهان سوم بوده است؟
وی خطاب به مسئولان گفت: اگر به فکر معیشت و کار و سرمایه بخش خصوصی ایرانی نیستید، حداقل مثل خیلی از کشورهای همسایه به فکر منافع ملی باشید.
به گزارش تیننیوز، حسین شمخانی یک فعال دیگر بخش دریایی نیز در اینباره گفت: متاسفانه در کشور تصور میشود هر کنوانسیونی که آمد به سرعت باید آن را پذیرفت! مالکان کشتی در ایران هیچ گونه متولی حاکمیتی ندارند، سازمان بنادر هم اکثرا روبروی مالکان است نه در کنار آنها.
امید مرادی از دیگر فعالان این بخش نیز تاکید کرد: در حال حاضر وضعیت معیشتی مالکان کشتی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و عموما ناشی از مشکلاتی است که متاسفانه دولتها سر راه مالکان قرار داهاند که در حال حاضر آب توازن هم یکی دیگر است.
وی افزود: همین مشکل سوخت که یک حرکت عجولانه بود و تاثیر آن را دیدیم. دولت نه فقط در این عرصه اشتغالی ایجاد نکرد بلکه اشتغالی را که خود مالکان واقعا به سختی ایجاد کرده بودند را نیز دچار معضل کرد و کماکان این مشکل وجود دارد.
مرادی گفت: یا در بخش دیگر ، در ایران شرکت کشتیرانی وجود ندارد فقط شرکت نمایندگی کشتیرانی را مجوز میدهند زیرا آیین نامه داخلی سازمان فقط به اجنتها بها میدهند و مالکان کشتی که واقعا برای کشور جی دی پی ایجاد کرده و میکنند باید به داشتن مجوز نمایندگی اکتفا کنند.
به گزارش تیننیوز، خدری نیز در ادامه گفت: یارانه سوخت به کام یک اقلیت خاص بود و به ضرر اکثریتی که اصل ناوگان صادراتی کشور را شامل میشد، تمام شد.
وی افزود: یعنی الان قیمت صادرات متاثر از قیمت سوخت بالا رفته اما قاچاق سوخت پایان نگرفته است و مسئولانی که فقط یک بخش را نگاه میکردند و با پاک کردن صورت مسئله انگشت اتهام را از خودشان دور کردند باید امروز جوابگوی تعطیلی روزانه کارخانههای کشور باشند.
ق 25 شهریور ماه خبری از قول علیرضا مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی درباره کنوانسیون بینالمللی مدیریت آب توازن کشتیها (Ballast Water Management Convention) در ماریننیوز منتشر شد که در ان آمده بود: از سال گذشته زمانی که با پیوستن فنلاند به این کنوانسیون، قانون اجرای آن لازم شد، کمیته ملی مدیریت آب توازن کشتیها با حضور سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حفاظت محیط زیست، نیروی دریایی ارتش، پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی، شرکت ملی نفتکش ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و... تشکیل شد.
علیرضا خجسته گفته بود: تعویض آب توازن در طول مسیر کمک میکند تا به لحاظ اکوسیستمی، موجودات مانده در آبتوازن کمترین تناقض را با موجودات محل تخلیه آب داشته باشند؛ مثلا زمانی که یک کشتی از چین به سمت ایران حرکت میکند باید بتواند در طول مسیر اقیانوس هند آب توازن خود را تخلیه و دوباره آبگیری کند.به گفته خجسته؛ اگر در حال حاضر یک کشتی ، نمیخواهد دستگاه تصفیه و خنثیسازی آب توازن را نصب کند باید اثبات کند که بر اساس استانداردها تعویض آبتوازن را انجام میدهد.
وی با بیان اینکه پیش از لازمالاجرا شدن این قانون اطلاعرسانی کاملی شامل کارگاههای آموزشی، معرفی راهکارها، معرفی تجهیزات و سیستمهای مناسب و... برای مالکان و بازرسان انجام شده است، گفته بود: بر همین اساس، خرداد ماه یک کارگاه آموزشی در این زمینه برگزار شد که در آن دستگاههای مناسب را معرفی و به پرسشهای شرکتکنندگان در این کارگاه پاسخ دادیم.
مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرده بود: کشتیهای جدید که سفارش ساخت آنها ثبت شده و یا در آینده ثبت خواهد شد باید به سیستم تصفیه و خنثی سازی آب توازن مجهز باشند به همین دلیل کشتیهایی که برای هر کدام از شرکتهای ایرانی هم در حال ساخت است به این سیستم مجهز خواهند بود. به گفته خجسته، کشتیهایی که تعمیر میشوند فرصت دوساله برای نصب تجهیزات را ندارند و باید به منظور نصب، این دستگاه را نیز سفارش و در اختیار داک تعمیراتی دهند.