◄ تناژ کالاهای متروکه بنادر افزایش یافته است
عضو هیاتعامل و معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از افزایش تناژ کالاهای متروکه در بنادر خبر داد.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از افزایش تناژ کالاهای متروکه در بنادر خبر داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی حسنزاده گفت: در سطح کشور در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد محوطههای نگهداری کالا در اشغال کالاهای متروکه و رسوبی است.
او گفت: افزایش تناژ کالاهای متروکه بین سال گذشته و امسال متاسفانه روند افزایشی داشته است.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه تشریح کرد: حدود ۱۵ درصد محوطههای نگهداری کالا در بندر امام در اشغال کالاهای متروکه و رسوبی است.
حسنزاده به لزوم کاهش کالاهای متروکه در بندر امام تاکید کرد و گفت: ۲۲۵ هزار تن کالای متروکه و ۱۴۳ هزارتن کالای رسوبی در بندر امام خمینی وجود دارد که از زمان رسوب آنها گذشته است .
او گفت: ۱۳ انبار و مخزن در بندر امام در اشغال کالاهای متروکه است که بهرغم پیگیریهای سازمان بنادر تاکنون تعیین تکلیفی در اینباره نشده است.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ۹۵ هزار TEU کالای کانتینری و حدود ۳ میلیون تن کالهای غیرکانتینری در بندر شهیدرجایی رسوب کردهاند.
حسنزاده گفت: مجموعا در حدود ۱۲۱ هزار کانتینر ۲۰ فوت در بنادر داریم و هنوز صاحبان کالا امیدوارند که بتوانند آنها را ترخیص کنند.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: برای تحقق حمل یکسره در بنادر کشور نیاز است تا در بنادر کشور، محوطههای مناسبی برای نگهداری انواع کالا وجود داشته باشد.
حسنزاده تاکید کرد: یکی از امتیازاتی که محوطههای حمل کالا دارند این است که مجازیم، حداکثر ضریب اشغال انبار را تا ۶۰ درصد نگه داریم و بیشتر از آن مجاز نیستیم.
او در ادامه تشریح کرد: بنادر کشور سه زمانِ دوئل تایم، زمان رسوب کالا و زمان متروکه شدن وجود دارد که به صاحبان کالا تعلق میگیرد.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: مدت زمان انجام تشریفات بندری وعملیات بندری به صاحبان کالا می دهد و این زمان، زمان ماندگاری موقت است که بین ۵ تا ۱۰ روز در بندر است، زمان رسوب کالا در بازه زمانی ۳ ماهه است و در این زمان نیز صاحب کالا، هزینه کالا را به اپراتورها میدهد.
حسنزاده درباره زمان متروکه شدن گفت: زمان متروکه شدن هرچه کوتاهتر باشد بهتری است و هرچه این زمان طولانیتر باشد به معنای اشغال محوطههای بندری و از دست رفتن، زمان است.