توسعه دریامحور وابسته به تکمیل داده های مکانی دریایی است
رییس سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه برای تهیه چارت های دریایی به تکمیل داده های مکانی دریایی نیازمند هستیم، گفت: بدون مدیریت اطلاعات مکانی دریایی (هیدورگرافی)، توسعه دریامحور ممکن نیست.
رییس سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه برای تهیه چارت های دریایی به تکمیل داده های مکانی دریایی نیازمند هستیم، گفت: بدون مدیریت اطلاعات مکانی دریایی (هیدورگرافی)، توسعه دریامحور ممکن نیست.
به گزارش تین نیوز به نقل از مارین نیوز، علی جاویدانه امروز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی هیدروگرافی که با شعار «هیدروگرافی، زیربنای همسانِ رقومی برای دریاها و اقیانوس ها» هم اکنون در سازمان نقشه برداری کشور در حال برگزاری است، گفت: امروز بیش از هر وقت دیگری موضوع نقش داده های مکانی در اسناد بالادستی و نظام برنامه سازی معلوم است.
وی با اشاره به اینکه صنعت هیدورگرافی در صورت خودکفایی ارزآوری قابل توجهی دارد، از رفع چالش های فنی مرتبط با مدیریت داده های مکانی در سال گذشته خبر داد و گفت: این اتفاق منجر به اشتراک گذاری داده های مکانی با هدف پشتیبانی از تصمیمات در حوزه دریاها و اقیانوس ها شده است که ارتباط مستقیمی به امنیت دریانوردی ما دارد.
رییس سازمان نقشه برداری گفت: هم اکنون تعداد زیادی از دستگاهها در سطح ملی بعد از سالها و با عبور از مشکلات فنی، اطلاعات مکانی خود را به اشتراک گذاشته اند.
وی با بیان اینکه سیاست های کلی توسعه دریامحور با موضوع پهنه بندی دریا ،کرانه و ... وابسته به منابع مکانی است، گفت: برای تحقق سیاست های توسعه دریامحور نیازمند توسعه سامانه داده های مکانی هستیم و در این راستا ما به حمایت های مالی ارگان های دریایی نیازمندیم.
وی متذکر شد که بدون زیرساخت داده مکانی دریایی و آبنگاری و گفت: هم اکنون بیش از ۱۹ هزار کیلومتر هیدروگرافی آبراههه ها حوضچه های بنادر ملکی از ابتدای سال ۱۴۰۱ انجام شده است.
براساس این گزارش، هم اکنون ۳۴۵ بندر و ۸۰۰ سازه دریایی داریم که منجر به تردد سالانه بیش از هزار کشتی می شود و اگر نتوانیم هیدورگرافی را که بخش مهم در دریانوردی ایمن است به روز کنیم ممکن است منجر به سانحه دریایی شود.