◄ مانع تراشی برای دریافت کارت هوشمند رانندگان کامیون و اتوبوس/ بی توجهی به بخشنامه مدرک مورد نیاز برای دریافت کارت هوشمند
اگرچه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مدرک مورد نیاز را برای دریافت کارت هوشمند رانندگی ناوگان حمل و نقل عمومی کالا و مسافر ابلاغ کرده که بر اساس آن مدارک سوم راهنمایی، سیکل، پایان دوره متوسطه اول و یا معادل آن پذیرفته می شود اما رانندگانی که برای دریافت کارت هوشمند به ادارات کل استان ها مراجعه می کنند با مشکلاتی در زمینه مدارک مواجه هستند.
اگرچه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مدرک مورد نیاز را برای دریافت کارت هوشمند رانندگی ناوگان حمل و نقل عمومی کالا و مسافر ابلاغ کرده که بر اساس آن مدارک سوم راهنمایی، سیکل، پایان دوره متوسطه اول و یا معادل آن پذیرفته می شود اما رانندگانی که برای دریافت کارت هوشمند به ادارات کل استان ها مراجعه می کنند با مشکلاتی در زمینه مدارک مواجه هستند.
به گزارش تین نیوز، بر اساس بخشنامه تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که به امضای داریوش امانی رئیس این سازمان رسیده، مدرک مورد نیاز برای دریافت کارت هوشمند رانندگی، به مدت یک سال از تاریخ ابلاغ این بخشنامه و برای آخرین بار، سوم راهنمایی، سیکل، پایان دوره متوسطه اول و یا معادل آن اعلام شده است.
این آخرین دستورالعمل صدور، تمدید و تعویض المثنی کارت هوشمند رانندگان ناوگان عمومی جاده ای است که ابلاغ شده و به مدت یک سال نیز دارای اعتبار است.
در این بخشنامه تاکید شده که مدرک تحصیلی سوم راهنمایی، سیکل، پایان دوره متوسطه اول و یا معادل آن پذیرفته می شود اما برخی رانندگان عمومی در تماس با خبرنگار تین نیوز اعلام کردند: اغلب ادارات کل استانی راهداری و حمل و نقل جاده ای و از جمله اداره کل تهران به بخش نامه اهمیت نمی دهند و با وجود آن که امضای معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور پای این بخشنامه است اما کارکنان اداره کل استانی در این زمینه کارشکنی و بهانه تراشی می کنند.
رانندگان ناوگان عمومی جاده ای در گفت و گو با خبرنگار تین نیوز، خواستار پیگیری این موضوع از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شده و از مسئولان مرتبط درخواست کردند به ناهماهنگی های موجود در ادارت کل استانی توجه کرده و افرادی را که در این زمینه کارشکنی و مانع تراشی می کننند توجیه نمایند.
با سلام
متاسفانه این موضوع مختص به مدرک تحصیلی نبوده و اختلاف اجرای مقررات در بیشتر امور حمل ونقل بسیار زیاد است جهت نمونه : اداره کل استان کردستان از صدور نامه مجوز تعویض پلاک برای خودروهای سواری کرایه زیر مدل ۹۵ خوداری میکند این در حالی است که در بقیه استانها چنین نیست وکار به راحتی برای تمام مدلها انجام میشود
و هیچ بخشنامه و دستورالعملی هم در خصوص چنین ممنوعیتی صادر نشده است
در یک استان افزایش نرخ اجرا میشود ودر استان دیگر در این خصوص ممنوعیت وبگیر وببند و اعمال جریمه انجام میشود
در یک استان صدور کارت هوشمند حتما باید از طریق درگاه دولت الکترونیک صادر شود ولی در استانهای دیگر انجمنها انجام میدهند
احساس میشود ادارات کل استانها به سمت نوعی خود مختاری سیر میکنند و مرکزیت سازمان راهداری آن اتوریته لازم را دارا نبوده و موجب اعمال سلایق وخود محوری ها در استانهای کشور میگردد
چه کسانی بدنبال گرفتن کارت هوشمند هستند. اکثراً جوانان که تازه گواهینامه گرفته و دهه هشتادی یا اندکی بزرگتر هستند.
آیا به صلاح هست جوان دهه هشتادی که با تمام امکانات کمک آموزشی نتوانسته دیپلم بگیرد و هیچ یک از ادارات و کارخانجات او را بعنوان کارگر ساده یا آبدارچی هم استخدام نمیکنند سرنوشت پنجاه مسافر یا میلیاردها تومان کالا را در دست بگیرد؟
باسلام .اینکه رانندگان برای دریافت هوشمند رانندگی مدرک تحصیلی سیکل یا دیپلم یا هرمدرکی که قانون شده باشد را داشته باشند اگر واقعا مراکز صدور یا تمدید هوشمند قانون را اجراکنند بحث جدایی ست اما متاسفانه وبسیار متاسفانه مراکز هوشمند وبرخی مدیران انجمن صنفی وکارمندان آنان الزام هرگونه مدرک یا مورد را به عنوان یک دکان کاسبی مینگرند و با اخذ رشوه های چندمیلیونی وهدایت متقاضیان به دلالان مدرک فروش و درکل یک دکان پرسود باز کرده اند درگذشته که برخی مدیران انجمن صنفی ها وکارمندان انجمن صنفی از قبل همین مدرک تحصیلی صدها وبلکه میلیاردها تومان از متقاضی و رانندگانی که هوشمندشان وقفه افتاده بود رشوه های کلان گرفتند تا کار راننده را راه انداختند.به هرحال امیدوارم قانون اجرا شود و مدیران انجمن صنفی ها سلیقه ای عمل نکنند و راه این بازار فساد بزرگ بسته شود.