تامین قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در سال ۱۴۰۰
وزیر راه و شهرسازی از آمادگی راهآهن کشورمان جهت جذب سرمایهگذار خارجی در حوزه زیر ساخت خبر داد و عنوان کرد که در سال ۱۴۰۰، تامین قطارهای با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در دستور کار قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی از آمادگی راهآهن کشورمان جهت جذب سرمایهگذار خارجی در حوزه زیر ساخت خبر داد و عنوان کرد که در سال ۱۴۰۰، تامین قطارهای با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در دستور کار قرار دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی برخی از فرصتهای سرمایهگذاری خارجی در حوزه ریلی کشور در سال جدید را برشمرد و گفت: اکنون سرمایهگذاری خارجی برای صنعت حمل و نقل ریلی کشور در حوزه زیرساخت متصور است.
وی افزود: قبلاً در بخش زیرساخت تفاهمنامه و قراردادهایی با کشورهای خارجی برای تأمین مالی و توسعه صنعت حملونقل ریلی مبادله شده بود، اما به دلیل مشکلاتی که تحریمهای آمریکا به وجود آورد، این سرمایهگذاریها با مشکل مواجه شدند. این فرصتها همیشه فراهم بوده و هست و ما نیز از آن استقبال میکنیم.
به گفته این مقام مسئول در خصوص معاهدههایی که با سایر کشورها منعقد کردیم، قرار بر این شد که با سایر کشورها شرکتهای حملونقل مشترک داشته باشیم. با ایجاد شرکتهای حملونقل مشترک، شرایط برای عبور قطارهای ایرانی به سایر کشورها در دستور کار قرار گرفته است و طی گفتوگوهای انجام شده، امیدواریم که با این رخداد، تحول بیشتر و جذابتر در صنعت ریلی کشورمان به وجود آید.
اسلامی اظهار کرد: برای ما بسیار مهم است که راهآهن ایران به یک راهآهن بینالمللی تبدیل شود و به همین منظور با عضویت در یو آی سی (UIC) و اینکه در کشورهای مشترک المنافع عضو شدیم و با معاهدههایی که برای ایجاد رویه و تعرفههای مشترک با سایر کشورها امضا کردیم، زمینه برای داشتن راهآهن پیشرفتهتر و کارآمدتر مساعد شده است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اکنون در بحث زیرساختها به جهت ساخت و راهاندازی راهآهن برقی سریع السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مشغول اقدام هستیم. به این ترتیب در سال ۱۴۰۰ تأمین قطارهای با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برای این پروژه در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم با یاری خدا انجام شود و بتوانیم در اتصالات جهانی در حوزه ریلی پرسرعت و پیشرفته و با ایمنی بالا خود را قرار دهیم.
قطاری با سرعت بالای 200km/h به زیر ساختهای هوشمند مانیتورینگ ( مجهز به سیستمهای سیگنالینگ + هوش مصنوعی) دارد _ وقتی با سرعت 60 کیلومتر، عابر پیاده را روی خط آهن نمی بینیم ! یا فاصله ی بین ترمز کردن مان تا ایستادن! نیم کیلومتر است ( یعنی از روی عابر فرضی مورد نظر رد شده ایم) قطع به یقین با سرعت بالای 100km/h خر را با بارش! زیر می گیریم_ قطار پر سرعت، با بیل و کلنگ و کوپلاژ گاشتن و بالاست ریختن ( فقط 5 -10 درصد از زیرساخت) راه نمیافتد_ اول هوشمندی در سیر و حرکت! _ هوشمندی هم لقلقه ی زبان نیست_ ربطی به مرکز فلان و بهمان ندارد_ شما باید بتوانید تمام اشیا را روی خطوط ، کنار ریل، و ...سِنس کنید! باید فرق ماشین پراید از راهبند را آن سیستم هوشمند به شما بگوید_ چون در سرعت 300km/h نمی توانید به حواس بینایی یا شنوایی یا هر حس بشری دیگری در راهبرتان _ اعتماد کنید ( که البته برخوردهای مکرر به عابرین پیاده می گوید در همین سرعتها هم نمی توانید اعتماد کنید)_ این هوشمندی را الگوریتمهای ارنینگ و بینایی ماشین به شما می دهند( مگر مخالفان بیایند و بگویند رویا بافی ست و هزینه بر است) که البته هر چیز بدرد بخوری هزینه بر است! مساله مهم دیگر اینکه وزیر محترم_ باید مشاورانی از جنس هوش مصنوعی داشته باشند!! آدمهایی که خوره ی اینکار هستند و در عمل ، اینکاره اند( برای تدریس نمی خواهیم ! که دکترا از رباط کریم داشته باشند یا ایلینوی) برای کار عملیاتی ! برای اینکه مدل شما را آموزش بدهند!( مگر مخالفان با داشتن مدرک ماشین افزار، اتومکانیک، و کاردانش ، باز هم مخالف باشند که بدیهی است) _ کار عملیاتی، آدم عملیاتی می خواهد! مشاوره اش هم که هممینجاست_ این عین و اصل واقعیت است! و هیچ راه شاهانه ای هم برای هوشمندسازی نیست_ زحمت، خبرگی، تلاش و استفاده از متخصصانی با این شرط :" هیچکس برای ورود شان به پروژه _ به مدیران تان زنگ نزده باشد!" و اصلا هیچکس در راه آهن و در هیچ شرکت ریلی دیگری آنها را نشناسد( این شرط بهتر است چون کار از محکم کاری عیب نمی کند) ..و البته ممکن است باز هم مخالفان الان بیایند و بگویند :( کسی را که آشنایمان نباشد نمی خواهیم و حتما باید تلفن سفارش یا رابطه ای چیزی داشته باشد) که البته حق با آنها نیست_ چون آدم ، اگر متخصص باشد! نیازی به این حرفها هم ندارد_ نوروزتان پیروز_
نقش بورس درتامین سرمایه زیرساخت های راه آهن وآزادراه های کشورچیست؟هیج!