بازدید سایت : ۴۱۹۶۱

بروجردی: آخوندی مسئول لغو پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان بود

در حالی که علاءالدین بروجردی اخیرا عباس آخوندی را مسئول لغو ساخت پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان دانسته بود، آخوندی حاضر به صحبت کردن در این خصوص نشد.

بروجردی: آخوندی مسئول لغو پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان بود
تین نیوز |

در حالی که علاءالدین بروجردی اخیرا عباس آخوندی را مسئول لغو ساخت پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان دانسته بود، آخوندی حاضر به صحبت کردن در این خصوص نشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجالس هشتم تا دهم، ۲۸ دی ماه در نشستی درباره همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین با عنوان مدیرعامل انجمن دوستی ایران و چین، اظهاراتی درباره نقش چینی‌ها در ساخت قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان و فاینانس این پروژه کرده بود.

بروجردی: چینی‌ها می‌خواستند ۵۰ میلیارد یورو فاینانس کنند ولی آخوندی نمی‌پذیرفت

به گفته بروجردی، عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی از عوامل انصراف چینی‌ها از فاینانس ۵۰ میلیارد یورویی این پروژه بوده است.

بروجردی معتقد است چینی‌ها حتی حاضر به لغو ۱۵ درصد آورده طرف ایرانی فاینانس هم شده‌اند اما آخوندی با تعلل خود، این فرصت را از توسعه ریلی ایران و احداث قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان گرفت.

مشاور آخوندی: دولت چین با پیشنهاد انجمن مورد نظر بروجردی موافق نبود

اصغر فخریه کاشان مشاور وقت عباس آخوندی در امور بین الملل نیز درباره اظهارات بروجردی گفته است اطلاعات غلط به رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داده‌اند.

فخریه کاشان گفت: انجمنی که آقای بروجردی به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین به وزارت راه و شهرسازی در آن زمان معرفی کرده بود، صرفاً یک واسطه بوده و خود دوبت وقت چین، مطلقاً این پیشنهاد انجمن مذکور را قبول نداشت.

فخریه کاشان همچنین گفته است: اگر چین قرار بود فاینانس ۵۰ میلیارد یورویی به ایران بدهد چنین اقدامی را با دلال و واسطه انجام نمی‌داد بلکه هزار و یک امتیاز از ایران می‌گرفت و بعد این فاینانس را در اختیار کشورمان قرار می‌داد.

معاون آخوندی: چینی‌ها هیچ پیشنهاد رسمی برای ساخت قطار سریع السیر نداده بودند

پیش از این هم بروجردی در فروردین ماه امسال در گفت وگو با خبرنگار مهر، از دست اندازی های وزارت راه و شهرسازی در دوره وزارت آخوندی در فاینانس ۵۰ میلیارد یورویی چینی‌ها برای قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان گلایه‌هایی را مطرح کرده بود.

امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی در دوره وزارت عباس آخوندی در ۱۷ فروردین امسال که در سِمت رئیس امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم قرار داشت، در پاسخ به اظهارات بروجردی گفته بود: طرف مقابل امضای تفاهم‌نامه (طرف چینی) مد نظر جناب آقای دکتر بروجردی یک گروه تازه شکل گرفته و فاقد هر گونه مدرک رسمی دال بر تأسیس و یا راه‌اندازی بود.

به گفته امینی، امضای تفاهم نامه طبق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، نیاز به اجازه رسمی از دولت دارد که این اجازه به اینجانب داده نشده بود. چون دولت هیچ پیشنهادی به‌طور رسمی دریافت نکرده بود.

واکنش آخوندی: صحبت نمی‌کنم

عباس آخوندی درباره اظهارات بروجردی گفت: به هیچ وجه حاضر به صحبت در این خصوص نیستم و همه آنچه لازم بود را یکی از معاونانم و فخریه کاشان مشاور من در آن زمان، اعلام کرده‌اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید پاسخ

    واقعیت اینست که دولت قبل دستور تامین 15 درصد را برای پروژه تهران اصفهان را به بانک مرکزی داد . اما چینی ها کار را رها کردند.

  • کوروش پاسخ

    واقعا جناب آقای بروجردی حرف اون چینی رو درباره منافع ملی ما رو باور میکنن ؟ ایشون اصلا پروژه برقی کردن تهران اصفهان رو مطالعه کردن؟ مطمئن هستن به صرفه و صلاح کشور هست یا حرف چشم بادمی ها وحی منزل هست؟
    اگر من جای ایشون بودم در جواب اون چینی بهش میگفتم منافع ملی ما به خودمون مربوط هست و به شما ارتباطی نداره.