برای از میان برداشتن موانع آماده ایم
معاون وزیر راه و شهرسازی در سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، با اشاره به ظرفیت های قابل توجه کشور در حوزه دریا، گفت: بر اساس آخرین اندازه گیری طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، ایران کشوری با 5 هزار و 700 کیلومتر ساحل (اعم از سواحل مستقیم دریا، سواحل پیرامون جزایر و رودخانه های قابل کشتیرانی) است که همه این نقاط سرشار از فرصت هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، با اشاره به ظرفیت های قابل توجه کشور در حوزه دریا، گفت: بر اساس آخرین اندازه گیری طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، ایران کشوری با 5 هزار و 700 کیلومتر ساحل (اعم از سواحل مستقیم دریا، سواحل پیرامون جزایر و رودخانه های قابل کشتیرانی) است که همه این نقاط سرشار از فرصت هستند.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از مهم ترین ظرفیت های قابل استفاده در دریا به لحاظ اقتصادی و اشتغال زایی ، بنادر تجاری هستند ، افزود: در حال حاضر ظرفیت بنادر کشور بالغ بر 210 میلیون تن است که یک فرصت طلایی محسوب می شود.
محمد راستاد ادامه داد: در حوزه کشتیرانی خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای سرآمد است و حداقل طی دو دهه اخیرا ما همواره جزو 20 کشور برتر کشور در حوزه دریانوردی از نظر ناوگان تحت مالکین و ناوگان تحت پرچم بوده ایم.
بی نیازی ناوگان ایرانی از جذب دریانورد خارجی
مهندس راستاد اضافه کرد: امروز بیش از 100 هزار نفر دریانورد دارای گواهینامه شایستگی بر اساس نظامات کنوانسیون stcw در ایران مشغول به کار هستند که از این میان 20 هزار نفر شایستگی فعالیت بر روی ناوگان اقیانس پیما را به صورت نامحدود دارند.
مهندس راستاد اظهار کرد: خوشبختانه ناوگان تحت حاکمیت پرچم جمهوری اسلامی ایران توانسته در سال های اخیر کاملا نیاز خودش را به جذب نیروهای دریانورد خارجی بر طرف کند و تا حد زیادی به استقلال برسد. فعالیت های سازمان بنادر و دریانوردی برای باقی ماندن در لیست سفید الحاق کنوانسیون STCW تا حد زیادی به این مهم کمک کرد.
وی ادامه داد: امروزه ما با کشورهای مختلفی توانسته ایم توافقنامه و تفاهمنامه شناسایی مدارک دریانوردی را منعقد کنیم و دریانوردان ما می توانند روی ناوگان زیر پرچم سایر کشورها فعالیت کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت توجه جدی به صنایع دریایی گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی توانسته در سال های اخیر زیرساخت های صنایع دریایی را توسعه دهد ، اما هنوز برای بهره برداری بیشتر از این زیرساخت ها باید بیشتر تلاش کنیم.
به گفته راستاد ، دو دهه قبل قابل تصور نبود که کشتی های ناوگان اقیانوس پیمای ما در کشتی سازی های داخلی حتی تعمیر اساسی شود اما امروز تا حد زیادی وابستگی ما برای تعمیرات اساسی به خارجی ها مرتفع شده است و امیدواریم این وابستگی به صفر برسد.
وی افزود: در زمینه خدمات دریایی نیز حوزه گسترده ای داریم که می توانیم به عنوان یک ظرفیت مهم به آن توجه کنیم که خوشبختانه دستاوردهای خوبی داشته ایم خصوصا در حوزه فراساحل که قبلا به شناورهای خارجی نیازمند بودیم اما امروزه تا حد زیادی به خوداتکایی دست یافته ایم.
توسعه گردشگری و آمادگی برای ارائه خدمات به خطوط کروز بین المللی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: در حوزه دریا ، بخش دیگری که نیاز به توجه دارد گردشگری دریایی است. ما در کشور اقلیم های متفاوتی را در سواحل شمالی و جنوبی با جاذبه های متنوع داریم که هم بازار داخلی خوبی دارند و می تواند موجب جذب گردشگر خارجی شود.
راستاد با تاکید بر اینکه ناوگان فعلی گردشگری دریایی کشور کافی و مناسب نیست، اظهار داشت : سازمان بنادر و دریانوردی از سال گذشته اهتمام جدی داشته که انگیزه کافی را برای سرمایه گذاران این حوزه ایجاد و مکانیسم های حمایتی را اعمال کند .
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ، سازمان بنادر و دریانوردی با پیگیری برای از میان برداشتن موانع پیش رو در بخش گردشگری دریایی ، به دنبال تردد خطوط کروز بین المللی در بنادر کشور است.
مهندس راستاد اظهار کرد: در حال حاضر با ظرفیت های مناسب موجود در بنادر جنوبی کشور ، این آمادگی وجود دارد که با بهترین کیفیت به خطوط کروز بین المللی خدمات بدهیم و اخیرا نیز مذاکراتی را در این زمینه آغاز کرده ایم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پایان خاطر نشان کرد : این سازمان به عنوان مرجع حاکمیتی کشور در حوزه دریا و دریانوردی از فعالیت های پژوهشی در این حوزه حمایت کامل می کند و به دنبال فناوری هایی است که در داخل کشور طراحی و تولید شوند.