◄ ظرفیت بنادر دریای خزر پنج برابر عملکرد
محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که به همراه هیأتی برای شرکت در اجلاس بینالمللی بنادر تجاری و لنگرگاهها، به باکو سفرکرده است درباره ظرفیت بنادر حاشیه دریای خزر گفت: حدود ۳۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر حاشیه دریای خزر ایران ایجادشده، اما عملکرد فعلی این بنادر شش میلیون تن در سال است که تنها یکپنجم ظرفیت این بنادر است.
محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که به همراه هیأتی برای شرکت در اجلاس بینالمللی بنادر تجاری و لنگرگاهها، به باکو سفرکرده است درباره ظرفیت بنادر حاشیه دریای خزر گفت: حدود ۳۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر حاشیه دریای خزر ایران ایجادشده، اما عملکرد فعلی این بنادر شش میلیون تن در سال است که تنها یکپنجم ظرفیت این بنادر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سالهای اخیر طرحهای توسعه قابلتوجهی برای بنادر کشورمان در دریای خزر داشتیم، ازجمله بندر انزلی تا ۱۱ میلیون تن ظرفیت سالانه و بندر امیرآباد تا ۷.۵ میلیون تن ظرفیت سالانه توسعهیافته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: سازمان بنادر، با دنبال کردن سیاستهای که منطبق با روند حرکت بنادر مدرن امروزی است، در جهت افزایش رقابتپذیری بنادر ایران است تا بتواند سهم بیشتری از حملونقل دریایی را برای کشورمان جذب کند.
راستاد گفت: درحال حاضر سایر کشورهای حاشیه خزر نیز درحال ایجاد زیرساختها و توسعه ظرفیتهای بنادر خود هستند و نکته مهم این است که کشورهای ساحلی دریای خزر بهاتفاق بتوانند فضای را فراهم کنند که حملونقل و تجارت دریایی بین این کشورها روند افزایشی پیدا کند.
او افزود: از طرف جمهوری اسلامی ایران آن چیزی که میتواند بنادر ما را فعالتر کند این است که صرفاً به کالاهای وارداتی متکی نشویم بلکه بنادر خودمان را بیشتر به صادرات کالاهای تولیدی اختصاص بدهیم، بهخصوص که در سال حمایت از کالاهای ایرانی، این مسئله میتواند باانگیزه بیشتری دنبال شود.
راستاد تصریح کرد: بنادر ایران در حاشیه دریای خزر، میتوانند بهعنوان حلقههای اتصالدهنده ترانزیت کشورهای ساحلی اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه، نقش ایفا کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی، هدف از شرکت در اجلاس بینالمللی بنادر تجاری در باکو را بحث و بررسی مسائل روز و نوآوریها در عرصه فعالیت بنادر تجاری جهان است.
راستاد گفت: موضوعاتی که در این اجلاس موردبحث قرار میگیرد، چالشهایی است که در توسعه بنادر مدرن امروزی وجود دارد و اینکه به چه طریق این چالشها باید مدیریت شوند.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به بهرهبرداری از مرحله اول توسعه بندر چابهار در سال گذشته، افزود: مزیت مهم ایران در بندر چابهار و سواحل مکران است و کشور ما میتواند از این طریق به مسیر اصلی تجارت بینالمللی متصل شود.
دوره پیشین اجلاس بینالمللی بنادر تجاری و لنگرگاهها در پاناما برگزارشده و این اولین بار است که این اجلاس دریکی از بنادر حاشیه دریای خزر برگزار میشود.