◄ تکمیل پازل «ریل - بندر» در بندر شهید رجایی
پازل «ریل - بندر» برای پشتیبانی از بانکرینگ در بندر شهید رجایی تکمیل شد.
مدیرکل بنادرودریانوردی هرمزگان، از راهاندازی آزمایشی ترمینال جدید ریلی نفتی(محوطه اختصاصی ریلی) در بندر شهید رجایی برای توسعه حمل ریلی فرآوردههای نفتی و گسترش زیرساختهای «ریل-بندر» خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادرودریانوردی استان هرمزگان، الهمراد عفیفیپور با اشاره به اهمیت فوقالعاده توسعه شبکه ریلی در بنادر کشور و توسعه زیرساختهای ریل - بندر، اظهار کرد: این موضوع همواره مورد تاکید مسئولان کشوری، مدیران سازمانی و بخشهای اقتصادی بوده و در اهداف برنامههای پنجساله و چشمانداز توسعه نیز لحاظ شده است.
وی مزایای حملونقل ریلی نسبت به حملونقل جادهای در امور حملونقل انبوه بهخصوص در مسافتهای طولانی را برشمرد و با اشاره به سهم تعیینکننده آن در تولید ناخالص ملی و نقش پیشنیاز آن در توسعه بخشهای مختلف اقتصادی اجتماعی، افزود: توسعه حملونقل ریلی باعث اشتغالزایی بالا، کاهش قابلملاحظه در مصرف انرژی (بهویژه گازوییل)، ایمنی فوقالعاده بالا، جلوگیری از آسیب به زیرساختهای جادهای و تلطیف محیطزیست به دلیل مصرف سوخت فسیلی کمتر میشود که تاثیر قابلتوجهی در کاهش قیمت تمامشده کالا و افزایش رقابتپذیری در بنادر دارد. از سوی دیگر، هرچه قیمت سوخت به قیمت واقعی خود نزدیکتر شود، صرفه و مزیت اقتصادی حملونقل ریلی در همسنجی با جاده، بیشتر خواهد شد.
عفیفی پور با اشاره به متصل نبودن شانتینگ یارد (محوطه اختصاصی ریلی) شمالی بندر از طریق خطوط انتقال به مخازن بندر خلیجفارس طی سالیان گذشته، گفت: این محدودیت در حمل فرآوردههای نفتی صادراتی و ترانزیتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی باعث میشد تا با انجام عملیات مجدد، از حمل زمینی جهت انتقال فرآوردهها به مخازن استفاده شود.
به گفته مدیرکل بنادرودریانوردی استان هرمزگان، کسریهای چندباره، تخلیه و بارگیری مضاعف، ایجاد ترافیک در مسیر درب ورودی، کاهش ایمنی مسیر تردد، مشکلات تخلیه کامیونی به مخازن و کندی عملیات تخلیه ازجمله عوامل محدودیت آفرینی بود که با ایجاد ترمینال ریلی نفتی جدید، مرتفع میشود.
وی در ادامه اضافه کرد: زیرساخت ریلی این پایانه پیشتر بهعنوان پارکینگ واگنها استفاده میشد که هماکنون با تغییرات ایجادشده و فراهم نمودن این امکان، این تاسیسات از توان تخلیه ماهانه ۲۲۲ هزار مترمکعب و سالانه حدود دو میلیون و ۶۶۴ هزار مترمکعب نفت کوره برخوردار است که بخش عمدهای از فعالیتهای بانکرینگ در بندر خلیجفارس را در بر می گیرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: فرآوردههای تخلیهشده از طریق خطوط لوله و سیستم پمپاژ نصبشده در ترمینال ریلی نفتی و از طریق شبکه خطوط لوله بندر خلیجفارس امکان تخلیه واگن بهتمامی مخازن متصل به این شبکه را فراهم نموده است.
وی افزود: بهصورت همزمان میتوان ۴۴ واگن مخزن دار را با نرخ تخلیه حدود ۳۵۰ مترمکعب در ساعت تخلیه کرد؛ همچنین، دو دستگاه دیگ بخار نصبشده بر روی واگن امکان گرم نمودن فرآوردهها را نیز فراهم خواهد کرد.
مدیرکل بنادرودریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: صاحبان کالا در حال حاضر برای فرآوردههای صادراتی و ترانزیتی که امکان حمل ریلی به بندر شهید رجایی دارند، میتوانند از این تسهیلات برای تخلیه واگنهای مخزن دار استفاده کنند.
عفیفی پور با اشاره به آغاز بکار آزمایشی این ترمینال ریلی نفتی، گفت: نخستین محموله نفت کوره تولیدی پالایشگاه اصفهان در قالب ۱۷ واگن مخزن دار با حجم ۹۵۰ تن امروز وارد بندر شهید رجایی شد که این فرآورده در عملیات بانکرینگ و سوخترسانی به کشتیها مورداستفاده قرار میگیرد.
وی در پایان اظهار داشت: ازاینپس ۵ پالایشگاه بزرگ کشور (اصفهان، تهران، تبریز، اراک و کرمانشاه) که به خط ریل وصل هستند، مستقیم به بندر شهیدرجایی دسترسی دارند و اینیک تحول و مزیت بزرگ محسوب میشود.