اعمال شدیدترین نظارتها بر ناوگان مسافربری جادهای
میزان بالای تصادفات و تلفات جادهای در کشور و بهویژه استان فارس و همچنین نقش انسان به عنوان عامل اصلی تصادفات مدتها است مورد توجه قرار گرفته و راهکارهایی برای کاهش تخلفات نیز پیشبینی شده که در بخش حمل و نقل جادهای مسافر، سامانه سپهتن جهت کاهش خطاها و تخلفات رانندگان بر روی ناوگان مسافربری نصب شده است.
میزان بالای تصادفات و تلفات جادهای در کشور و بهویژه استان فارس و همچنین نقش انسان به عنوان عامل اصلی تصادفات مدتها است مورد توجه قرار گرفته و راهکارهایی برای کاهش تخلفات نیز پیشبینی شده که در بخش حمل و نقل جادهای مسافر، سامانه سپهتن جهت کاهش خطاها و تخلفات رانندگان بر روی ناوگان مسافربری نصب شده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس، علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس با بیان مطلب فوق گفت: «سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان» یا به اختصار «سپهتن» بر روی ناوگان حمل و نقل جادهای مسافر نصب میگردد و اطلاعات لازم را بهصورت لحظهای در اختیار پلیسراه قرار میدهد.
سیاهپور در ادامه افزود: از جمله ویژگیهای سامانه سپهتن میتوان به کنترل و نظارت تصویری لحظهای بر راننده، مسیر حرکت راننده، محلهای توقف و میزان توقف، سرعت لحظهای و متوسط دستگاه، اطلاع رسانی فوری در صورت بروز تصادف، عدم نیاز به پیاده شدن در پلیسراهها برای مهر دفترچه رانندگان، ارسال و دریافت پیام کوتاه و بهرهبرداریهای مفید دیگر اشاره کرد.
وی بیان کرد: با کنترل لحظهای و دقیقی که به کمک سامانه سپهتن امکانپذیر شده، میتوان بسیاری از تخلفات راننده را کاهش داد؛ به طور مثال اگر ناوگان مسافربری قصد حمل کالای قاچاق در مسیر داشته باشد، بر اساس محل و میزان توقف هماهنگ نشده میتوان برخورد لازم را اعمال و از این موارد جلوگیری نمود.
سیاهپور یادآور ساخت: این سامانه ویژگیهای مفید فنی بسیاری نیز دارد بهطور مثال با میزان پیمایش و توقفهای روشن بودن خودرو میتواند زمان تعویض روغن و لاستیک اتوبوس و یا میزان فاصله زمانی و مکانی از مبدأ و مقصد را در اختیار شرکت و پلیسراه قرار دهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس همچنین گفت: در سامانه سپهتن پیشبینیهای لازم جهت رفاه رانندگان، مسافرین و شرکتها بدون انجام تخلف صورت گرفته تا بهانهای برای رانندگان و شرکتها باقی نمانده و امنیت خودرو و مسافرین ارتقاء زیادی پیدا کند که به صورت نمونه میتوان تعویض راننده ضمن سفر را عنوان کرد؛ در این حالت با توجه به محدودیتهای میزان ساعت رانندگی، راننده نخست از سامانه سپهتن خارج شده و راننده جدید با وارد کردن کارت خود میتواند به سفر خود ادامه دهد و در کمتر از یک دقیقه بدون هیچ مشکلی راننده در حال رانندگی در سامانه تعویض میشود و با این کار راننده نمیتواند تخلفات خود را نپذیرد یا راننده دیگری را مقصر بداند.
وی تصریح کرد: استان فارس دارای ۴۲۰۰ ناوگان اتوبوسی، ۱۲۱ شرکت مسافربری و ۶ هزار و ۸۵۰ راننده حرفهای است و سامانه سپهتن در بخش غالب ناوگان نصب گردیده و برخی پلیسراهها که دارای مشکلاتی در زیرساختهای مخابراتی هستند به زودی امکان دسترسی لحظهای به اطلاعات سامانه را به دست میآورند و توقف در پلیسراهها فقط در صورت دریافت شکایت از راننده و یا بروز تخلف صورت خواهد گرفت.
این مقام مسئول تأکید کرد: مسافرین میتوانند تخلفات راننده را با ارسال پیامک به سامانه ۱۱۰۱۲۰ به پلیسراه و سامانه ۳۰۰۰۱۴۳ به راهداری و حمل و نقل جادهای اطلاع دهند و در اولین پلیسراه اتوبوس و وسیله نقلیه مسافربری متوقف و با راننده برخورد خواهد شد. نحوه استفاده از سامانه پیامکی بر روی تمامی ناوگان مسافربری نصب گردیده است.
این گزارش حاکی از آن است که همزمان با سراسر کشور طی نشستی با حضور مدیران عامل و کارشناسان شرکتهای مسافربری نحوه برداشت و تحلیل اطلاعات سامانه سپهتن به بخش حمل و نقل جادهای مسافر آموزش و برداشت اطلاعات سامانه سپهتن توسط شرکتها نیز آغاز شده که میتواند در کنترل بیشتر رانندگان و افزایش ایمنی ناوگان اتوبوسی نقش بسزایی را داشته باشد.
باسلام خدمت شما عزیزان که پل ارتباطی وصدای گویای مابین مردم ونهادهاهستید:
امیدوارم روزی برسه که دولت محترم وپلیس راهورمحترم ضمن این همه سختگیری که به رانندگان میکنند حرکتی بنیادین کرده و شرایطی رابه وجود بیاورند که خودرویی که برای جابجایی مسافر مشخص میشه نهایتا پنج سال یکبار باشرایط خوب ودرحدی که راننده قادر به پرداخت هزینه ان باشه تعویض بشه وشرایط گمرک ،برای اینگونه ماشینها، که سلامتی اجتماعی پیامد ان خواهد بود برداشته بشه ،تاهم راننده ها اسودگی وایمنی داشته باشن هم مسافرانی که جابه جا میشن وای کاش به جای امثال سپهتن، پلیس محترم ،رانندگان را همیارخودقرارمیدادوجای این دستگاهای فقط دهن پرکن وجیب پرکن وبیخاصیت، شبکه رادیویی ماشینهای عمومی راطراحی میکرد تا خودرانندگان پشتیبان سلامت جاده ها بودند وهر کس هم دورازچشم پلیس خلاف میکرد توسط این شبکه دراولین جایی که پلیس بود موردمواخذه قرار میگرفت، متاسفانه روابط پلیس بارانندگان شده حکایت موش وگربه، به امیدروزی که دوستی جدانشدنی ودوطرفه ای بین پلیس راهورورانندگان به وجود بیادودرطول سال شاهد مرگ حتی یک نفر از هموطنامون نباشیم روشهای اعمال فشار درهیچ جای دنیا جواب نداده ودراین موردهم جواب نمیده پس جوردیگرباید دید جوردیگر باید خواست،ماچیزی از کشورهای پیشرفته کم نداریم وفقط یک مدیریت جامع نیاز داریم
زنده باد رانندگان قانونمند
زنده باد پلیس راهور هم دل
زنده بادتغییرات نو درصنعت حمل ونقل