بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

کمبود اعتبار بزرگترین چالش راه های روستایی استان سمنان

متاسفانه از سال ۱۴۰۰ به این سو به دلیل تغییرات قانونی، راه های فرعی و روستایی از منابع ملی بی بهره شده و مصوب شد که منابع مورد نیاز این بخش از محل منابع استانی تامین شود.

کمبود اعتبار بزرگترین چالش راه های روستایی استان سمنان
تین نیوز

سرپرست اداره نظارت بر راه های فرعی و روستایی اداره کل راهداری حمل و نقل جاده ای استان سمنان از کمبود اعتبار به عنوان بزرگترین چالش پیش روی راه های روستایی در استان سمنان نام برد و گفت: متاسفانه از سال ۱۴۰۰ به این سو به دلیل تغییرات قانونی، راه های فرعی و روستایی از منابع ملی بی بهره شده و مصوب شد که منابع مورد نیاز این بخش از محل منابع استانی تامین شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حمیدرضا جمال اظهار کرد: همین تغییرات قانونی سبب شد که تامین منابع مالی در بحث راه های روستایی با مشکلاتی روبرو شود. البته این معضل در استانی مثل سمنان که پهناوری و گستردگی بالا اما جمعیت کمی دارد، نیز بیشتر بوده است.

جمال با بیان اینکه تخصیص منابع در بخش راه های روستایی به تناسب جمعیت پرداخت می شود، ادامه داد: به دلیل گستردگی جغرافیایی بالا، هزینه ها در این حوزه به مراتب بیشتر است.

وی با اشاره به ناچیز بودن بهره مالکانه معادن و درآمد حاصل از معادن در بخش راه های فرعی و روستایی این استان اظهار کرد: کل درآمد حاصل از این بخش در راهداری استان سمنان طی یک سال گذشته کمتر از یک میلیارد تومان بوده که این مبلغ با فرض پرداخت ۱۰۰درصدی، هزینه اجرای یک کیلومتر آسفالت هم نمی شود.

وی با بیان اینکه طی سال ۱۴۰۲ در مجموع ۸۵۴ میلیون تومان بهره مالکانه معادن در بخش راه های روستایی استان سمنان بوده افزود: اگر همه این مبلغ نیز پرداخت شده باشد ، این میزان درآمد از این سرفصل، هزینه روکش آسفالت یک کیلومتر هم نمی شود.

وی با بیان اینکه در برخی راه های روستایی و فرعی استان چندین معدن فعالیت دارند، افزود: معمولا تردد ماشین آلات سنگین با تناژ بالا آسیب هایی به این راه ها می زند.

وی با اشاره به گستردگی راه های فرعی و روستایی در این استان گفت: کل اعتبارات یک سال گذشته راه های روستایی در استان حدودا ۳۰ میلیارد تومان بوده که  این میزان جوابگوی راههای روستایی موجود در استان نیست.


سرپرست اداره راه های فرعی و روستایی اداره کل راهداری حمل و نقل جاده ای استان سمنان یادآوری کرد: طول راه های روستایی در استان سمنان بالغ بر یک هزار و ۸۰ کیلومتر و طول راه های فرعی استان نیز افزون بر ۲۸۶ کیلومتر است.

جمال به تراکم پایین جمعیت در مناطق روستایی و خصوصا مناطق حاشیه کویر اشاره و اظهار کرد: با توجه به اهمیت روستاهای حاشیه کویر و لزوم خدمات دهی به هموطنان روستایی باید در این بخش چاره جویی شده و ملاک جمعیت در تخصیص اعتبار به راه های روستایی تغییر کند. 

وی از برنامه ریزی برای اجرایی شدن چندین پروژه احداث، تعریض، بهسازی و آسفالت راه های روستایی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: عملیات اجرایی برخی از این پروژه ها شروع و هم اکنون به صورت پیمانی، مشارکتی و یا امانی در حال اجرا هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.