بازدید سایت : ۷۸۶۶۹

«نوروز» ضرورت بزرگراه «حرم تا حرم» را به رخ کشید / دولت چه برنامه ای دارد؟

ترافیک بسیار سنگین کریدور اصلی تهران - مشهد در حوزه استان سمنان باز هم زنگ خطر را به صدا درآورد، معظلی که تنها با شتاب گرفتن پروژه «آزاد راه حرم تا حرم» رفع خواهد شد.

«نوروز» ضرورت بزرگراه «حرم تا حرم» را به رخ کشید / دولت چه برنامه ای دارد؟
تین نیوز |

ترافیک بسیار سنگین کریدور اصلی تهران - مشهد در حوزه استان سمنان باز هم زنگ خطر را به صدا درآورد، معظلی که تنها با شتاب گرفتن پروژه «آزاد راه حرم تا حرم» رفع خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار،  یکی از نکات قابل توجه در آغاز سفرهای نوروزی ۱۴۰۴ ترافیک بسیار شدید خودروهای عبوری در کوریدور تهران به سمت مشهد در جاده های استان سمنان بود به طوری که در بسیاری از مقاطع مانند ۲۸ اسفند ۲۹ اسفند و یکم فروردین ماه ۱۴۰۴ تعداد خودروها آنقدر در محور تهران سمنان افزایش پیدا کرد که در مقاطعی خودروها از حرکت ایستاده بودند.

چنین وضعیتی در گردنه آهوان نیز به خصوص در روز آخر زمستان سال گذشته به وضوح به چشم آمد جایی که خودروها مانند دانه های تسبیح به یکدیگر چسبیده و برای ساعتی ترافیک پرحجم این مسیر حتی چند متر هم جابجا نمی شد وضعیت اما در ورودی شهرهای استان سمنان حتی بدتر است بسیاری از مسافران عبوری سه ربع ساعت را معطل ماندند تا بتوانند وارد شهری مانند دامغان شوند که اساساً توان ورود چنین حجم خودرویی را ندارند

ترافیک عجیب نوروزی

حضور پرحجم خودروها در جاده های استان سمنان به بروز گره های ترافیکی پرحجم و طولانی و بعضاً تصادفات دامن زد و این موضوع علاوه بر ار اقتصادی که بر مردم وارد می سازد دردسرهای بزرگی را هم برای مدیران ستاد خدمات سفرهای نوروزی دولت ایجاد کرد در طول نوروزهای گذشته نیز شاهد ترافیک های پرحجم در استان سمنان بودیم اما وضعیت ترافیک انسان متفاوت از سال های قبل بود.

افزایش تقاضای سفرهای نوروزی اما دلایل متعددی دارد که بررسی آنها به نوعی به ضرورت احداث آزادراه حرم تا حرم اشاره می کند آزادراهی که احداثش می تواند بار بزرگی را از دوش جاده های استان سمنان بردارد. همزمان با فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۴ و علیرغم ماه رمضان و قدری سرمای هوا، شاهد حجم شگفت انگیز و عجیبی از خودروها در جاده های استان سمنان بودیم که علیرغم قابل پیش بینی بودن اما بازهم غافلگیر کننده بود.

تقاضای بالای سفرهای نوروزی به دلیل مسائل اقتصادی

یک کارشناس اقتصادی  علت تقاضای بالای سفرهای نوروزی را وضعیت اقتصادی مردم می داند و می گوید: شرایط اقتصادی امروز به جایی رسیده که مردم در طول سال در نهایت و در بهترین حالت بتوانند یک سفر در طول سال داشته باشند.

عبدالحسین نعمتی بیان کرد: شرایط مانند سال های قبل نیست که در طول ماه ها بتوان به سفر رفت در نتیجه مردم به دنبال تنها فرصت سفر یا همان تعطیلات نوروزی می گردند تا اولین و آخرین شانس سفر خود را در این ایام جست جو کند و بتوانند که خانواده هایشان را به دیدار یک شهر دیگر و ترجیحاً مشهد مقدس ببرند.

وی با بیان اینکه این موضوع باعث می شود که حجم بسیار بالایی از خودرو به یکباره در جاده های منتهی به شهرهای شمالی کشور و همچنین مشهد مقدس وارد شود که مدیریت آن دشوار به نظر می رسد، افزود: اگر مردم در طول سال بتوانند یک یا دو مسافرت بروند امکان دارد در زمان و مکان سفرهای نوروزی بتوانند مدیریت بهتری را داشته باشند اما شرایط اقتصادی به گونه ای است که ایام نوروز اولین و آخرین شانس مسافرت مردم محسوب می شود.

هزینه گزاف سفر

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد به عبارت دیگر مردم چاره ای جز حضور در جاده ها ندارند زیرا از یک سو یک خانواده چهار نفری باید تمام حقوق یک ماه خودش را صرف بلیط هواپیما تا مشهد کند و بلیط قطار نیز از تهران تا مشهد در عادی ترین حالت نفر یک میلیون تومان است به عبارت دیگر یک خانواده تهرانی چهار نفره برای یک سفر ریلی به مشهد می بایست متحمل هشت میلیون تومان هزینه شود و این هزینه بسیار گزافی به شمار می آید که همه خانواده ها از عهده آن بر نمی آید در نتیجه تنها خودروی شخصی باقی می ماند و آن هم شرایط کنونی را می سازد.

نعمتی بیان کرد: آزادراه حرم تا حرم می تواند مشکل را حل کند آزادراهی که بیش از یک دهه پیش با هدف اتصال قم به مشهد از طریق استان سمنان و خراسان رضوی طراحی شد ما تلاطم های ارزی شرایط اقتصادی و وضعیت بد اعتبارات سبب شد تا این پروژه بزرگ به قطعات ریزتری تبدیل شود و ساخت آن زمان بر باشد اعتبارات ساخت آزادراه حرم تا حرم از روز ابتدا تاکنون شاید ۱۰۰ برابر بیشتر شده باشد همین موضوع باعث می شود تا تکمیل و ساخت آن مدت های مدیدی به طول بیانجامد.

وی می افزاید: با توجه به حجم عملیات وسیع عمرانی و اعتباراتی که این پروژه نیاز داشت از سوی دیگر وضعیت بد اقتصادی حاکم بر کشور بعد از دولت نهم و دهم تقریباً قابل حدس بود که این ابر پروژه به یکی از سدها پروژه نیمه تمام استان سمنان تبدیل شود آن هم پروژه هایی که به دلیل وضعیت اقتصادی و تورم در روزی که می گذرد تکمیل آنها دشوارتر به نظر می رسد.

کمبود اعتبارات

داستان ابر پروژه حرم تا حرم مانند دیگر پروژه های استان سمنان است پروژه هایی که در روز اول شاید بتوان آن را با ۲۰۰ میلیارد تومان احداث کرد ما بعد از سال ها تورم و مشکلات در وضعیت کنونی چند ده هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد که برابر کل اعتبارات عمرانی چندین سال استان سمنان است

این همان موضوعی است که سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان نیز به آن اشاره دارد فرج الله ایلیات در همایش بزرگداشت روز مهندس که در گرمسار همزمان با ابتدای اسفند ماه سال قبل برگزار شد صراحتاً مشکل کمبود اعتبارات را برای حرم تا حرم تائید کرد و گفت: توجه ویژه مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی به منظور تخصیص اعتبار کافی به پروژه حرم تا حرم نیاز است.

وی با بیان اینکه حجم تردد خودروها در محورهای مواصلاتی استان بویژه محور تهران مشهد بیانگر اهمیت تکمیل پروژه های راهسازی در این استان است، افزود: قریب به ۶۰۰ کیلومتر از مسیر پرترافیک تهران مشهد در استان سمنان واقع شده است که این امر نشان می دهد خدمت رسانی مطلوب به مسافران و زائران علی بن موسی الرضا(ع) نیازمند عزم و اراده ملی است.

آخرین وضعیت طرح حرم تا حرم

علی خسرویان عضو تیم مشاوران و ناظران طرح بزرگراه حرم تا حرم در استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره قطعه اول و دوم این طرح به طول ۱۱۴ کیلومتر توضیح داد: آزادراه حرم تا حرم به صورت شش خطی سه خط رفت و سه خط برگشت در استان سمنان در دست ساختمان قرار دارد.

خسرویان با بیان اینکه این طرح به سه قطعه تقسیم شده است، ابراز کرد: قطعه دوم این طرح به میزان ۳۶ کیلومتر آماده شده و در طول زمستان نیز به واسطه سرمای هوا امکان بتون ریزی و آسفالت ریزی وجود داشت که با گرم تر شدن هوا این امر صورت می گیرد.

استاندار سمنان و جمعی از معاونان و مسئولان استان سمنان همچنین نمایندگان استان در مجلس قبل از عید نوروز به تهران سفر کرده و در شرکت مادر تخصصی توسعه زیربنای حمل و نقل کشور جلسه ای گذاشتند تا به ضرورت تخصیص اعتبارات به این طرح بپردازند.

خبر خوش مسئولان

مهدی مرادی مدیرکل دفتر استانداری سمنان  درباره ماهیت این نشست و حرم تا حرم می گوید: تخصیص اوراق برای تکمیل قطعه دوم آزادراه حرم تا حرم در استان سمنان یکی از محورهای این نشست مهم با حضور نمایندگان استان سمنان در مجلس، استاندار سمنان و جمعی از مسئولان وزارت راه بود.

مرادی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام مسئولان امر ۲۴۵ میلیارد تومان اوراق اسلامی برای تکمیل این پروژه تخصیص پیدا کرده و تا شهریورماه ۱۴۰۴ آماده بهره برداری خواهد بود، افزود: این امر می تواند کمک بسیار خوبی به استان سمنان در بحث مدیریت ترافیکی داشته باشد.

در نهایت باید دید که آیا اعتباراتی که مسئولان دولتی قول تخصیص آن را داده اند محقق خواهد شد و آزاد راه حرم تا حرم آیا در سال ۱۴۰۴ می تواند قدمی رو به جلو برای احداث و تکمیل بردارد و به همین طریق کمک خوبی هم به کاهش حجم ترافیک های سنگین نوروزی شود یا خیر؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضارهایی پاسخ

    باسلام خدمت شما..زمانی که نظارت وجود نداشته باشد.ریخت وپاش شود .کسی نیست ازآزادراه بازدید کند. هزینه بیت المال کجا می‌رود..نباید توقع داشت جاده ساخته شود....اگرمسولان ازخواب بیدارشوند می‌فهمند چه خبراست......