بازدید سایت : ۴۴۹۵۱

افزایش ۳۱ درصدی ارزش کالاهای صادراتی از سمنان

۱۰۱ واحد تولیدی این استان در زمینه صادرات و ارزآوری برای کشور نقش آفرینی می کنند که صادراتشان از نظر ارزش دلاری امسال ۳۱ درصد افزایش داشت.

افزایش ۳۱ درصدی ارزش کالاهای صادراتی از سمنان
تین نیوز

مدیرکل گمرک سمنان گفت: ۱۰۱ واحد تولیدی این استان در زمینه صادرات و ارزآوری برای کشور نقش آفرینی می کنند که صادراتشان از نظر ارزش دلاری امسال ۳۱ درصد افزایش داشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مرتضی حاجیان نژاد افزود: ۳۳ کشور جهان از جمله عراق، افغانستان، ترکیه، روسیه، پاکستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، آذربایجان، کویت، هند، ازبکستان، ارمنستان، گرجستان، فرانسه، آلمان و بلغارستان، مقصد کالاهای صادراتی سمنان است.

حاجیان نژاد ادامه داد: ۱۳۷ هزار تن کالا به ارزش ۵۸ میلیون دلار از مبدا گمرک سمنان از ابتدای ۱۴۰۳ تا کنون به کشورهای مختلف جهان صادر شد که این مقدار کالای صادراتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۵۲ درصد و از نظر ارزش ۳۱ درصد افزایش دارد.

وی اضافه کرد: شمش سرب، مصنوعات پلاستیکی، کیسه گرانول کامپاند، کلروکلسیم، کربنات سدیم، روغن پایه، هیدروکربن، کیسه پروپیلن، اسیدسولفوریک، سیم و کابل، سرب تصفیه نشده، روغن تصفیه شده، کولرآبی، ظروف پلاستیکی، موادشوینده، روغن تصفیه نشده و ورق آلومینیوم از جمله کالاهای صادراتی سمنان است.

مدیرکل گمرک سمنان، نمک خوراکی، ماشین لباسشویی، اسید کلریدریک، پرکلرین، کلسیم کلراید، کاشی و سرامیک، کولرآبی و کرک بزی را از دیگر کالاهای صادراتی این استان برشمرد.

روند کاهشی واردات

وی بیان کرد: ۹ هزار تن کالا به ارزش ۶۴ میلیون دلار از گمرک این استان از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون ترخیص شد.

به گفته وی، انواع کمپرسور برودتی، خاک و روی(به عنوان ورود موقت و پردازش)، اجزاء و قطعات ترانسفورماتور، قالب تزریق پلاستیک، نوار فلزی، یونیت خارجی و داخلی، تهویه، گازمبرد، مواد کمک نساجی، اجزا و قطعات آب میوه گیری، دستگاه قالب گیری، ماشین آلات خط تولید ساندویچ پنل، ماشین بسته بندی پارچه و کالیبره کاشی، از جمله کالاهای وارداتی به سمنان است.

حاجیان نژاد ادامه داد: اجزا و قطعات کلید تنظیم کننده ولتاژ، قطعه دستگاه فرمینگ، قاب و قطعات پلاستیکی چراغ روشنایی، انواع پیچ و مهره، ابزارپانچ، خط بیورآکتور برای مایع تزریقی داروسازی، دستگاه بویین پیچ نخ، رنگ راکتیو نساجی، اجزا و قطعات ترانسفورماتور، پمپ های دنیز، اجزا و قطعات برای نمایش سطح سیالات عبوری از دیگر کالاهای ترخیص شده از گمرک سمنان به شمار می رود.

وی اضافه کرد: کالاهای ترخیص شده در گمرک سمنان از مبدا ۱۸ کشور جهان از قبیل ترکیه، چین، آلمان، کره، امارات، ژاپن، هند، تاجیکستان و ترکمنستان بارگیری شده بود.

مدیر کل گمرک سمنان گفت: واردات کالا از طریق گمرک این استان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۸درصد کاهش و از نظر ارزش هفت درصد کاهش را نشان می دهد.

طبق گزارش ها، استان سمنان با یکهزار و ۹۰۰ واحد صنعتی در زمینه های مختلف از جمله خودرو، دارو، شیمیایی و معدنی و اشتغالزایی برای ۵۸ هزار نفر به عنوان گلوگاه مهم اقتصادی شرق کشور محسوب می شود.

۱۷ درصد سهم اشتغال استان سمنان مربوط به بخش کشاورزی است و بخش صنعت و معدن سهم ٣٧ درصدی از اشتغال استان و سهم ۲۲ درصدی از تولید ناخالص این استان را به خود اختصاص داده است.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می شود.

این خطه از جانب شمال به استان های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.