بساط گازوئیل آزاد باید جمع شود!
اعتراض ها به سهمیه سوخت، کرایه و حق توقف کامیون ها برحق است.
نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور درباره تجمع اعتراضی روز گذشته کامیون داران با اعلام بی اطلاعی گفت که اگر اعتراض آنها درباره سهمیه سوخت، نرخ کرایه و حق توقف باشد، بر حق است چرا که کسی پاسخگوی مشکلات نیست.
به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، سید جلال موسوی نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور، نسبت به تجمع اعتراضی کامیون داران مورخ 8 اردیبهشت 1403 ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: «اگر این تجمع درباره بحث سوخت یا کرایه یا حق توقف باشد، حق آنهاست.»
موسوی با بیان اینکه نخستین کسانی که از اعتراضات مطلع می شوند، اعضای صنف هستند اما ما هنوز از این تجمع خبری نداریم، گفت: «احتمالاً این تجمع بدون هماهنگی و خودجوش بوده است؛ هرچند من این روش ها را تایید نمی کنم زیرا با این گونه اعتراض ها و جنجال ها کار پیش نمی رود، بلکه اعتراضات باید از کانال صنف گذر کند. با این حال، اگر درباره سوخت و کرایه و حق توقف باشد اعتراض آنها برحق است؛ زیرا هیچ گونه پاسخگویی به مشکلات وجود نداشته است.»
بساط گازوئیل آزاد باید جمع شود
این مقام صنفی درباره مشکلات موجود سهمیه گازوئیل کامیون ها یادآور شد: «جلسه هایی در شرکت نفت، سازمان راهداری و مجلس داشتیم که در آنجا قطع شدن پایه سهمیه سوخت را پیشنهاد دادیم.»
موسوی با اشاره به اینکه گازوئیل آزاد منبع فساد است و باید جمع شود، تاکید کرد: «وقتی به یک پمپ سوخت آزاد می دهند، اولا از این سوخت باید از ساعت هشت صبح استفاده شود و راننده ای که در نیمه شب سوخت تمام کرده نمی تواند از آن استفاده کند. علاوه بر آن، ۱۰۰ لیتر بیشتر نمی دهند، همچنین مشخص نیست این گازوئیل آزاد در کدام استان و در کدام منطقه است. راننده هروقت به پمپ مراجعه می کند، به او اعلام می شود که گازوئیل آزاد تمام شده است.»
او ادامه داد: «پیشنهاد ما این بود که ۱۰۰۰ لیتر گازوئیل تن خواه در کارت همه شارژ شود و گازوئیل آزاد جمع شود. یعنی شیوه استفاده از آن مانند کارت بنزین شود.»
دست مافیا در گازوئیل آزاد
نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور با اشاره به اینکه پیشنهاد خود را در سال ۱۴۰۱ در کمیسیون عمران مجلس مطرح کردیم و رئیس کمیسیون نیز اعلام کرد که پیشنهاد خوبی است، گفت: «همچنین جلسات دیگری گذاشتیم اما این پیشنهاد را نپذیرفتند، چراکه یک مافیا پشت این قضیه قرار دارد.»
موسوی با تاکید بر اینکه راننده حق دارد به این شیوه تخصیص سوخت اعتراض کند، بیان کرد: «جدول سوخت ما مربوط به ۱۳ سال پیش است و کامیون ها فرسوده تر شدند. در جدول سوخت، سهمیه گازوئیل بر اساس سن کامیون ها تعیین شده است که اکنون کامیون ها فرسوده تر شده اند.».»
تاثیر ناچیز افزایش کرایه در تورم
این مقام صنفی همچنین درباره مشکلات صنف درباره کرایه اظهار کرد: «سال گذشته در دی ماه نرخ خود را پیشنهاد دادیم اما ۱۱ فروردین ماه امسال آقای امانی به ما نامه زده که آنالیز خود را شرح دهید.»
موسوی اضافه کرد: «آنالیز خود را فرستادیم اما هفته گذشته به آنالیز ما ایراد گرفتند. این آنالیز اصلاح شد و قول دادند این آنالیز را به کمیته فرعی بفرستند و سپس از آنجا، به سازمان تنظیم بازار ارسال کنند.»
او تصریح کرد که ستاد تنظیم بازار مربوط به قیمت کالاهای مصرفی مانند سبزیجات و صیفی جات است نه نرخ کرایه کامیون؛ تنظیم بازار چه حقی درباره تعیین نرخ کرایه دارد؟
نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور به افزایش قیمت ها اشاره کرد و گفت: «ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۲، لاستیک ۳۱۵، حدود 24.5 میلیون تومان قیمت داشت اما در اسفندماه به ۳۲ میلیون و هشتصد هزار تومان رسید. چقدر کرایه اضافه شده که باید برای یک لاستیک ۹ میلیون تومان اضافه پرداخت کنیم؟ آیا با این وضعیت اعتراض راننده به حق نیست؟»
حق توقف از دست صنف خارج شده است
موسوی با اشاره به دیگر مشکلات صنف، بیان کرد: «حق توقف هرساله اول آذرماه اضافه می شد. بر این اساس، ما سال گذشته، قبل از آذرماه نرخ حق توقف را پیشنهاد کردیم اما اکنون ۵ ماه از آن گذشته و هنوز نرخ حق توقف اصلاح نشده است.»
این مقام صنفی با یادآوری اینکه تعیین حق توقف از دست صنف درآمده است و در اختیار کمیته فرعی و تنظیم بازار است، تصریح کرد: «حق نظردهی از صنف گرفته شده است، اما جالب است که سازمان راهداری هنوز از صنف نظر می خواهد.»
او با اشاره به خواست معاون اول رئیس دولت مبنی بر گران نشدن کالاها و خدمات، در پایان خاطرنشان کرد: «در سال گذشته ارقام مصرفی ما چندین بار اضافه شده اما می گویند کرایه تورم ایجاد می کند. این در حالی است که افزایش کرایه با توجه به حجم بار، تاثیر ناچیزی بر تورم دارد.»
سلام .سیدجلال عزیز زحمات شما در طول چهل پنجاه سال گذشته قابل تقدیر است از بندرامام وبندرعباس وقزوین همیشه زحمات جنابعالی قابل لمس وستودنی است اما گویا مدتهاست کانون ومدیران کانون فقط حرف میزنند وچندین ساله حمل ونقل به نابودی گراییده دالالان وباربری ها روز بروز قدرتمندتر وسرمایه دارشدن وکامیونداران روز به روز اوضاعشان وخیم و بدتر میشود درکل بود ونبود کانون رانندگان وکامبونداران تفاوتی ندارد سوال پس چرا باشید .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟