طرح الزامی شدن استفاده از کارت های سوخت شخصی موفق نبود
سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور تاکید کرد که طرح الزامی شدن استفاده از کارت های سوخت شخصی موفق نبود.
سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور تاکید کرد که طرح الزامی شدن استفاده از کارت های سوخت شخصی موفق نبود.
به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور گفت: محدودیت های ایجاد شده در توزیع سوخت فقط مصرف کنندگان واقعی را ناراضی کرده و کمکی به مدیریت مصرف سوخت نکرده است.
رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور گفت: در پنج سال گذشته با مسئله تثبیت قیمت سوخت در کشور مواجه هستیم. علیرغم این که در این مدت شاهد تورم در کشور بودیم و در اغلب اقلام کالایی و خدماتی رشد قیمت وجود داشته، در حوزه فرآورده های نفتی، شاهد تثبیت قیمت بودیم.
نواز افزود: برای منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده های نفتی طبق تبصره ۱۴ قانون بودجه چهار سال گذشته و تبصره ۸ قانون بودجه امسال، مصارفی در نظر گرفته شده است. مصارف این بخش، تابعی از تورم است و هر سال افزایش می یابد، اما درآمد دولت از فرآورده های نفتی در پنج سال گذشته ثابت بوده است.
ویر بیان کرد: در بخش سی ان جی، دریافتی دولت از مردم، به علاوه هزینه ای که دولت روی آن اضافه می کند، صرفاً به هزینه های خدمات توزیع جایگاه های سی ان جی اختصاص می یابد که باز هم این جایگاه ها زیان ده هستند و شاهد تعطیلی های مکرر و مستهلک شدن تجهیزات آن ها هستیم.
وی افزود: در زمینه نفتِ گاز یا گازوئیل نیز، هر لیتر از این سوخت با قیمت ۳۰۰ تومان عرضه می شود، قبل از تصویب حق العمل سال ۱۴۰۳، حدود ۲۶۰ تا ۲۷۰ تومان بابت هزینه های توزیع و مالیات بر ارزش افزوده صرف می شود؛ یعنی دولت بابت عرضه هر لیتر گازوئیل از رانندگان، مانند هر مترمکعب سی ان جی، در واقع هیچ درآمدی کسب نمی کند و مبلغ دریافتی از مردم، فقط برای توزیع این سوخت ها هزینه می شود.
نواز اظهار کرد: در حوزه بنزین هم دریافتی دولت از مردم پس از کسر هزینه های حمل و توزیع، بسیار پایین و زیر ۵۰۰ تومان در هر لیتر است. بنابراین، هر سال به علت تثبیت قیمت ها، با افزایش هزینه های حمل و توزیع، درآمد دولت از فروش داخلی فرآورده های نفتی و سی ان جی کاهش می یابد.
سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور بیان کرد: این اصلاحات فقط قیمتی نیستند و راهکار های غیرقیمتی هم، در این چند سال تجربه شده است. این راهکار های غیرقیمتی، نارضایتی هایی را بین مصرف کنندگان واقعی ایجاد کرد که آن ها را کم اثر می کند و اکنون راهکار های غیرقیمتی، در حد اعلا استفاده می شوند.
وی با اشاره به این که جایگاه داران سوخت این نارضایتی را به ویژه در استان های مرزی بیشتر حس می کنند، بیان کرد: راهکار های مختلفی از جمله تخصیص بنزین به مالک خودرو به جای خودرو و بعد ها به هر نفر، حتی آن ها که خودرو ندارند یا راهکار های تخصیص عادلانه یارانه سوخت باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.
نواز اظهار کرد: مردم بیشتر از آن که افزایش قیمت سوخت برایشان مهم باشد، نگران تبعات آن یعنی افزایش قیمت سایر کالا ها هستند که دولت باید در این حوزه بیشتر تدبیر کند. از سوی دیگر، شکی وجود ندارد که باید با عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت مبارزه کرد، اما محدودیت هایی که برای این هدف در حوزه سوخت گیری در جایگاه ها به وجود آمده، بیشتر جنبه سلبی دارد و میان مصرف کننده واقعی و فرد متخلف، تفاوتی دیده نمی شود.
وی بیان کرد: دولت راهکار های تشویقی را برای ترغیب مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی و مدیریت مصرف سوخت در نظر نگرفته است و صرفاً از راهکار های سلبی استفاده می کند که مصرف کنندگان واقعی را ناراضی کرده است.
سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور با اشاره به الزامی شدن استفاده از کارت های سوخت شخصی طبق قانون بودجه گفت: مردم برای استفاده از بنزین ۱۵۰۰ تومانی از کارت سوخت شخصی استفاده می کنند، اما در استفاده از بنزین ۳۰۰۰ تومانی، شرکت های تابعه وزارت نفت ناگزیر به استفاده از روش های سلبی بودند که برای مصرف کنندگان خوشایند نیست.
وی بیان کرد: نزدیک به یک سال و نیم از شروع این طرح گذشته، اما نمی توان گفت که طرح موفقی بوده است؛ زیرا نه باعث کاهش مصرف سوخت شده، نه استفاده مردم از کارت های سوخت شخصی زیاد شده و نه هیچ آماری درباره اثرگذاری آن بر کاهش قاچاق وجود دارد.
نواز همچین گفت: دولت باید به جای روش های سلبی از روش های تشویقی با مشورت کارشناسان استفاده می کرد؛ مثلا می توانست اعلام کند که اگر افراد برای استفاده از بنزین ۳۰۰۰ تومانی از کارت سوخت شخصی استفاده کنند، سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی آن ها نیز چند لیتری افزایش می یابد یا محدودیت سوختگیری روزانه آن فرد کاهش می یابد.
وی تأکید کرد: مردم باید بدانند که اگر از کارت سوخت شخصی استفاده کنند و سوءاستفاده یا تخلفی رخ دهد یا در زمان سوخت گیری با هر گونه مشکلی مواجه شوند که بخواهند شکایت کنند، قابلیت رهگیری بسیار آسان تر است تا این که از کارت سوخت اضطراری جایگاه استفاده کرده باشند.