◄ مترو، 170 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است
امام با اعلام اینکه تکمیل خطوط 6 و 7 در سال جاری از برنامههای اصلی این شرکت است گفت: تکمیل این خطوط جزو مهمترین تعهدات ماست. خط ۷ سال گذشته در همین روزها افتتاح شد اما به علت نواقصی که داشت، مدیریت شهری جدید صلاحدید آن را تعطیل کند.
علی امام، مدیرعامل شرکت راهآهن شهر تهران و حومه مترو در نشست خبری امروز وضعیت خطوط مترو پایتخت را تشریح کرد.
امام با اعلام اینکه تکمیل خطوط 6 و 7 در سال جاری از برنامههای اصلی این شرکت است گفت: تکمیل این خطوط جزو مهمترین تعهدات ماست. خط ۷ سال گذشته در همین روزها افتتاح شد اما به علت نواقصی که داشت، مدیریت شهری جدید صلاحدید آن را تعطیل کند.
او ادامه داد: تکمیل خط ۷ از آبان شروعشده است و با وجود مشکلات زیاد در تأمین منابع با جدیت پیگیری میشود. بخش میانی خط به طول ۶ کیلومتر و با ۵ ایستگاه تا پایان خردادماه تکمیل خواهد شد و روزهای اول تیرماه آماده بهرهبرداری خواهد بود.
بودجه مصوب مترو که تخصیص نیافت
مدیرعامل مترو تهران با اشاره به تاریخچه مترو و بیان اینکه 32 سال از زمان فعالیت آن میگذرد، گفت: براساس قوانین بالادستی بودجه مصوب مترو از دو بخش تأمین میشود. بخش اول بودجه مصوب سالیانه شورا و بخش دوم بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی است.
او با بیان اینکه مترو یکی از گرانترین روشهای حملونقل است، افزود: براساس مصوبه مجلس 160 میلیارد تومان در سال 96 برای مترو تهران و حومه مصوب شد که این بودجه باید در سه بخش یعنی توسعه مترو، خط مترو اسلامشهر و خط مترو پرند هزینه شود. بااینحال فقط 101 میلیارد تومان آن تخصیصیافته است. این اعداد برای تکمیل مترو بسیار کوچک است و علیرغم حسن نیت دولت به علت محدودیت منابع این اعداد ناچیز تکرار میشود.
امام در ادامه با بیان اینکه سهم مترو از بودجه 17 هزار و 500 میلیارد تومانی شهرداری نیز حدود هزار و 760 میلیارد تومان است، گفت: این ارقام نشان میدهد که فقط یکدهم درآمد شهر صرف مترو میشود. ما از آذرماه سال گذشته مستقر شدیم و رایزنیها را برای افزایش سهم مترو کلانشهرها انجام دادیم. قرار بود اتفاقات خوبی بیفتد اما به دلایلی که ما نفهمیدیم، توافقات ما در کمیسیون عمران مجلس در کمیسیون تلفیق منتفی شد. 113 میلیارد تومان برای مترو تهران و حومه به تصویب رسید که 45 میلیارد تومان آن برای توسعه اسلامشهر و 18.4 میلیارد تومان آن برای مترو پرند است. از 75 درصد مبلغی که از سوی سازمان برنامهوبودجه ابلاغ شد هم 25 درصد کاهش یافت و 55 درصد بودجه را ابلاغ کردند.
او در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در رابطه با بدهیهای مترو به پیمانکاران تصریح کرد: درحالحاضر 170 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم. در خط 4 برخی از کارمندان و کارگرها مدتی بود به خاطر کمبود منابع حقوق دریافت نکرده بودند اما با پیگیری توانستیم بخشی از مطالبات معوقهشان را پرداخت کنیم. تمام تلاشمان را میکنیم که دیگر شرایط به حدی نرسد که این دوستانمان ازنظر مالی دچار تنگنای شدید شوند.
برنامه تکمیل و توسعه خطوط مترو تهران
مدیرعامل شرکت راهآهن شهر تهران و حومه با بیان اینکه تکمیل خطوط بهرهبرداری شده جزو برنامههای اساسی سال جاری شرکت است، گفت: بعضاً خطوط بهرهبرداری شده دارای نواقصی هستند بعضی از این خطوط دچار کمبود آسانسور، تهویه و پلهبرقی بوده و تکمیل آنها جزو وظایف ماست. ما این خطوط را بدون افتتاح و خبری کردن تکمیل میکنیم.
امام در رابطه با تکمیل خط 6 مترو نیز تصریح کرد: این خط 32 کیلومتر بوده و از ایستگاه دولتآباد تا کوهسار ادامه دارد: درصورت تأمین منابع تا آخر شهریورماه 10 کیلومتر از این خط را تکمیل خواهیم کرد که شامل ایستگاه دولتآباد تا امام حسین (ع) میشود. ادامه خط نیز خردادماه سال 98 تکمیل میشود.
او ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما نبود دپوی پارکینگ در برخی از خطوط مترو است. هر خط باید یک دپوی پارکینگ و یک پارکینگ داشته باشد اما خط 3 فاقد دپوی پارکینگ است.
امام در رابطه با ادامه خط هفت مترو تا ایستگاه علوم تحقیقات که پیشازاین بحث آن مطرحشده بود، گفت: سال 93 شهردار وقت و رئیس دانشگاه آزاد با یکدیگر توافق کردند و شهرداری متعهد شد شاخه غربی خط هفت را تا جنتآباد و دانشگاه علوم تحقیقات ادامه دهد اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد و این عملیات اجرایی ادامه نیافت. مطالعات اولیه خط هفت این مسیر را از میدان کتاب تا میدان کاج تصویب کرده بود اما مطالعات جدید صورت گرفته و ادامه خط تا جنتآباد غربی مورد تائید قرار گرفت.
امام در رابطه بااتصال مترو به پایانه شرق نیز افزود: برای آنکه خط 2 مترو به پایانه جدید شرق برسد باید نزدیک به 4.5 کیلومتر توسعه پیدا کنند. مطالعات توسعه خط 2 هنوز کامل نشده و مشاوری برای تکمیل مطالعات استخدامشده است. توسعه خط 2 و اتصال آن به پایانه جدید شرق بسیار واجب است و اگر تأمین مالی صورت بگیرد میتوانیم ششماهه دوم سال کار را آغاز کنیم.
دلیل تعلل بانک شهر در تخصیص بودجه خط 6 مترو
او در رابطه با تعلل بانک شهر در تأمین منابع مالی خط 6 گفت: بانک شهر سرمایهگذار اصلی خط 6 است اما قرار بود شهرداری در عوض سرمایه بانک شهر املاکی را به این بانک واگذار کند اما این اتفاق نیفتاد و املاک واگذار نشده است و ما کماکان پیگیر این مسئله هستیم.
دلایل تعویق اجرای مترو پرند
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) درباره سرنوشت خط پرند که مدتهاست به تعویق افتاده افزود: قرار است با یک توافق رسمی اجرای خط متروی پرند به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود تا شاید وزارت راه بتواند آسانتر و بیشتر از کمکهای دولتی استفاده کند چراکه با این رقم و اعداد توانایی تکمیل خط متروی پرند را نداریم.
اجرای مترو به چشمهعلی صدمه نمیزند
امام در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در رابطه با خشک شدن چشمهعلی در شهرری به علت احداث خط مترو گفت: در این رابطه جلسهای با حسن خلیلآبادی (عضو شورای شهر تهران) و محسن هاشمی (رئیس شورای شهر) برگزار کردیم در آن جلسه مطالعات زمینشناسی که توسط کارشناسان ما انجامشده دراختیار اعضای شورای شهر قرار گرفت.
او ادامه داد: در این جلسه تأکید کردیم که اجرای مترو به میراث فرهنگی شهرری آسیبی نخواهد زد و از میراث فرهنگی این شهرستان فاصله داشته و جای نگرانی وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت مترو در رابطه با تأثیر مترو در خشک شدن چشمهعلی افزود: مترو یکی از عوامل خشک شدن و نوسان آب در این چشمه است. در داخل تونلها یک دستگاه حفاری عظیم مدام در حال کار کردن است و وقتی آسیب میبیند برای تعمیر آن باید آب را پمپاژ کنیم این پمپاژ باعث میشود آب چشمهعلی بهصورت مقطعی کم شود.
او ادامه داد: بعدازآنکه مشکل دستگاه حل شد آب دوباره به مسیر برگشته و به اعضای شورای شهر هم قول دادیم که از این محدوده تا 15 تیر عبور خواهیم کرد و اثر حفاری به صفر میرسد ما بههیچوجه مجاری چشمه را خشک نکردهایم و خط مترو از داخل سفره آب زیرزمینی عبور کرده است.
امام در پاسخ به این سؤال که آیا اعضای شورای شهر قبلی در تغییر مسیر متروی شهرری تأثیر داشتهاند یا خیر گفت: من در این زمینه اطلاعاتی ندارم.
احتمال اجرای مترو لواسانات کم است
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه در رابطه با افتتاح خط مترو در لواسانات که پیشازاین مطرحشده بود، گفت: قرار بود مترو از زیر خیابان ولیعصر رد شده و خط 3 از ایستگاه قائم تا لواسانات ادامه یابد. این طرح زمان آقای هاشمی مطرح شود اما ابتر مانده و بعید میدانم که با توجه به امکانات موجود و منابع شهرداری تخصیص یابد.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و مترو در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با احداث مترو در منطقه 22 و نیاز این منطقه به حملونقل عمومی گفت: در این منطقه مطالعات طرح جامع در حال انجام است و باید به نتیجه برسد. همچنین به دنبال توسعه قطارهای سبک شهری هستیم اما باید منتظر تکمیل مطالعات باشیم.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایلنا، او درخصوص وجود پیوست زیستمحیطی در زمان احداث خطوط مترو و تأثیراتی که احداث خطوط جدید روی ظرفیتهای زیستمحیطی شهردارند، گفت: معمولاً عمق مترو بیش از 15 متر بوده و گاهی تا 30 متر هم میرسد به همین دلیل تأثیری روی فضای سبز و درختان نخواهد گذاشت هرچند اکثر قناتهای تهران خشکشدهاند اما اگر هم خط مترو از وسط قناتی رد شود ما مکلف هستیم مسیری جایگزینی برای این قنات احداث کنیم هرچند احداث مسیر جایگزین هزینه فراوانی میبرد.