وضعیت مترو پایتخت ناظر به استفاده از فناوری های نوین
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص استفاده از فناوری ها و شیوه های نوین در متروی پایتخت توضیحاتی را ارائه کرد.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص استفاده از فناوری ها و شیوه های نوین در متروی پایتخت توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش تین نیوز، علی اصغر قائمی با بیان اینکه تونل های مترو در مجموع از دو روش ساخته می شود، گفت: تونل ها یا از روش TBM و یا با روش های قدیمی توسط بیل مکانیکی حفر می شوند که روش اول سرعت کار و کیفیت را افزایش می دهد. اگر تکنولوژی روز دنیا، فناوری جدیدی را در این زمینه ارائه دهد شهرداری استقبال خواهد کرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری همواره سعی کرده از ابزارهای نو در حد مقدور و به نحو احسن استفاده کند، یادآور شد: ما هنوز تکنولوژی جدیدی در حفاری نشنیده ایم که ابداع شده باشد و از آن استفاده نکرده باشیم. در حال حاضر برای مسیرهای طولانی و سخت که امکان ورود TBMوجود دارد از این روش استفاده می شود.
وی با بیان اینکه در تجهیزات ریل و مسیر در مترو تهران از دو مدل قطارهای ای سی و دی سی استفاده می شود، تصریح کرد: رویکرد بر این است که قطارهای دی سی توسعه پیدا کنند اما باید از آنچه داریم استفاده کنیم و امکان نگهداشت آن را داشته باشیم.
قائمی با اشاره به وضعیت مترو در بخش سیگنالینگ و کنترل و مدیریت یکپارچه خطوط و قطارها، خاطرنشان کرد: شهرداری از سیستم های مختلف در این زمینه استفاده می کند که ترجیح بر این است به سمت یکپارچه شدن پیش برود. هر خطی ساخته شده تجهیزات سیگنالینگ نیز توسط پیمانکار نصب شده است اما به دلیل اینکه در زمان های مختلف نصب شده سیستم آن متفاوت است که باید سیستم مرکزی برای تجمیع آن وجود داشته باشد و یکپارچه سازی صورت بگیرد.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه متروی تهران از لحاظ ایستگاه ها و تجهیزات ایستگاهی در مقایسه با بسیاری از کشورها وضعیت خوبی دارد، گفت: در کنترل مسافر، فروش بلیت و حجم مسافر در حال حاضر از روش های نسبتا جاری دنیا در مترو تهران استفاده می شود اما روش های دیگری نیز وجود دارد که نیاز است به تدریج شهرداری در صورت استقبال مردم به آن بپردازد. برای مثال استفاده از نرم افزارهای موبایلی همچون تولید بارکد دو بعدی و خوانش آن توسط تجهیزات موجود در ایستگاه ها یکی از این روش هاست که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.