DC پلاس گامی دیگر تا رسیدن به خودکفایی
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه گفت: با پروژه DC پلاس گام بزرگی در جهت بهرهور کردن قطارهای نسل اول مترو برداشتیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: با پروژه DC پلاس گام بزرگی در جهت بهره ور کردن قطارهای نسل اول مترو برداشتیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه؛ مسعود درستی با اشاره به اینکه قطار DC اولین نسل قطارهای مترو به شمار می رود که ۲۳ سال از بهره برداری آنها گذشته است گفت: در این مدت رده های مختلف تعمیراتی در این قطارها انجام شده؛ اما چون از نسل قدیمی قطارها هستند تأمین قطعات برای اورهال آنها به سرانجام نرسیده و بهره وری آنها کاهش یافته است. برای حل این مشکل متخصصان شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه ارتقا برخی از قطعات را پیشنهاد دادند.
وی ادامه داد: نقشه راهی جدید برای اورهال، نوسازی و ارتقا قطارهای DC ترسیم شد و با توجه به بالابودن حجم کار سعی کردیم برنامه ریزی انجام شده نه زیاد ایده آل باشد و نه نسبت به هزینه ای که می شود بدون خروجی باشد که خوشبختانه موفق هم بودیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با تأکید بر اینکه پروژه DC پلاس به همت متخصصان شرکت بهره برداری مترو و حمایت شهردار محترم تهران آغاز شد تصریح کرد: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از حجم جابه جایی مسافر توسط قطارهای DC انجام می شود و بیشتر بار مسافری بر روی قطارهای AC است؛ اما با شروع پروژه DC پلاس پیش بینی می کنیم سهم قطارهای نسل اول به ۳۸ تا ۴۰ درصد افزایش یابد و بتوانیم بخشی از کمبود ناوگان خود را با احیا قطارهای قدیمی جبران کنیم.
وی گفت: تولد دوباره اولین نسل قطارهای مترو با عنوان DC پلاس با تغییرات اساسی در بخش های فنی و حتی ظاهری همراه بود و رکورد جدیدی در تعمیرات قطارهای مترو را به ثبت رساند.
اصلاح ساختار کابین راهبری در قطارهای DC پلاس
درستی با بیان اینکه ساختار کابین این قطارهای قدیمی برای راهبران مشکلاتی را ایجاد می کرد افزود: اصلاح ساختار کابین راهبر در اولویت قرار گرفت و با طراحی جدید، کابین تغییر و کنسول راهبری ارتقا یافت. همچنین صفحه ماتریسی HMI شد و با نصب صندلی ارگونومیک سعی شد تا فضای مناسب تری برای راهبری قطارهای DC مهیا شود.
احیا بوژی ها با توان متخصصان داخلی
وی با بیان اینکه بوژی یک قطعه بسیار مهم در سیستم حرکتی قطارهاست که بسیاری از آنها به علت فرسودگی غیرقابل استفاده شده بودند افزود: بازسازی و تست بوژی قطارهای DC توأم با دریافت دانش فنی و اخذ گواهی از سازنده اصلی انجام شد که میلیون ها دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشت.
جایگزینی قطعات قدیمی با قطعات به روز
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: در پروژه ارتقا قطارهای نسل اول، با توجه به مشکلات ارتباطی سیستم قدیمی ۹۰ پین و وزن بالا و غیرمتعارف آن، حذف این تجهیز و ارتقا آن به نوع سوکت های هارتینگ Harting مشابه فنّاوری روز صنعت ریلی انجام شد.
درستی عنوان کرد: با توجه به نرخ بالای مشکلات افت فشار کمپرسورهای قدیمی این سیستم با کمپرسورهای اسکرو الکتروموتورهای AC جایگزین شد تا کیفیت بهره برداری و ترمز قطار افزایش یابد. همچنین با توجه به اینکه مقاومت سقفی در این قطارهای قدیمی گاهی اوقات باعث ایجاد دود می شد در این پروژه رفع این مشکل مورد توجه قرار گرفت و تمامی مقاومت ها بهینه سازی و نوع به روزتری جایگزین شد.
وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار داخلی سازی توأم با بهینه سازی سیستم رانش قطارهای DC که به علت فرسودگی بردهای میکروکامپیوتر منجر به بروز خطاهای اصلی می شد نیز انجام شد.
کاهش مصرف انرژی و نوسازی سالن های مسافری
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با اشاره به اهمیت مصرف درست و بهینه از منابع انرژی گفت: با توجه به نرخ بالای خرابی و خاموشی در لامپ های فلورسنت، ارتقا لامپ ها به LED توأم با نوسازی قاب های مهتابی انجام شد تا مصرف کمتر انرژی و نور بیشتری را در سالن های مسافری شاهد باشیم.
وی در پایان افزود: اصلاحات سالن مسافری از جمله اصلاح دریچه های بازدید موتور ترکشن، باز طراحی و نوسازی زوار پاخور جلو درب های مسافری، بهبود کیفیت ظاهری و عایق بندی مناسب تر کف واگن، و تن کردن رخت و لباس نو برای قطارهای DC همه وهمه به همت متخصصان داخلی در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با همکاری واگن سازی تهران ظرف مدت ۵ ماه بر روی اولین قطار به شماره ۱۱۱ که از نسل اول قطارهای مترو است، انجام شد و طبق برنامه تا خردادماه ۱۴۰۳ باید ۱۳ رام قطار DC به DC پلاس ارتقا یافته و وارد چرخه حمل ونقل ریلی شوند.