مترو پرند در انتظار تامین برق از سمت وزارت نیرو است
در حالیکه قرار بود مترو پرند در هفته دولت افتتاح و آغاز به کار کند بهره برداری رسمی آن منتظر تامین زیرساخت مربوط به تامین برق بوده و مقرر شده تا ماه آینده افتتاح شود.
بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته از ماه ها قبل مقرر شده بود تا متروی تهران-پرند که پیشرفت فیزیکی بالای ۷۵ درصدی دارد در هفته دولت امسال وارد خط سرویس دهی شود. اما به دلیل عدم تامین زیرساخت لازم مربوط به تامین برق توسط وزارت نیرو باعث شده تا فعلا سرویس دهی به ساکنان شهر جدید پرند مقدور نباشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، شاید بیش از ۱۰ سال از آغاز اجرای مترو پرند می گذرد اما این پروژه در طی این سال ها تکمیل نشده و مرتب مسؤولان وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید وعده افتتاح آن را می دهند. اگر چه ساخت مترو پرند بر عهده دولت است اما در تفاهم نامه ای که سال ها قبل امضاء شد مقرر شد تا ساخت آن به شهرداری تهران با تامین منابع مالی از سوی دولت واگذار شد.
آنطور که محسن هرمزی مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه گفته است، کار سازه ای مترو پرند به اتمام رسیده و از ۱۶ شهریور ماه تست گرم آن آغاز می شود بنابراین دو هفته تست گرم آن انجام و قطعا در مهر ماه بهره برداری از مترو پرند آغاز می شود.
اخیرا زاکانی شهردار تهران در گفتگویی کوتاه با خبرنگار خبرگزاری بازار گفته بود که تا مهر ماه مترو پرند افتتاح می شود اما ظاهرا مشکل برقی آن حل نشده است.
«علیرضا زاکانی» شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که ساکنان شهر جدید پرند چه زمانی می توانند از مترو برای رفت و آمد به تهران استفاده کنند چرا که سالهاست وعده آن داده می شود؟ گفت: چند روز پیش در هیات دولت به طور جدی موضوع مترو پرند را دنبال و پیگیری کردیم. مترو پرند آماده سرویس دهی است و تنها مشکل آن تامین برق ان است که وزارت نیرو قول داده است بزودی این مشکل برطرف شود.
او در پاسخ به این پرسش که آیا این پیگیری ها به زودی نتیجه خواهد داد؟ تاکید کرد: قطعا از ماه آینده ساکنان شهر جدید پرند از مترو پرند که به صورت ۲ بانده خواهد بود برای رفت و آمد به تهران استفاده خواهند کرد. به هر حال تلاش ما این است که مشکل برق آن هر چه زودتر حل شود.
این اظهارات نشان می دهد که عملیات اجرایی ساخت خط متروی پرند به ایستگاه آخر رسیده است و همه چیز برای افتتاح این پروژه پس از نزدیک به دو دهه در انتظار تامین برق است. اما سکوت وزارت نیرو در خصوص تامین برق مترو پرند این سوال را مطرح می کند که آیا وزارت نیرو منتظر کاهش مصرف برق سراسری است تا به این اقدام دست بزند یا اینکه تجهیزات آن آماده نیست؟
هم اکنون نازک کاری ایستگاه تا ۹۸ درصد پایان یافته و ریل گذاری مسیر رفت و برگشت به طول ۳۸ کیلومتر (۱۹ کیلومتر مسیر رفت و ۱۹ کیلومتر مسیر برگشت) انجام شده است. همزمان دیواره بتنی شمالی پروژه کامل شده و نصب ریل سوم در مسیر رفت به پیشرفت ۸۰ درصد رسیده است.
«علیرضا جعفری» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» با اشاره به اینکه به زودی مترو پرند افتتاح و آماده بهره برداری می شود گفت: مهمترین خدمات حمل و نقلی مردم پرند از طریق حمل و نقل ریلی است و مترو پرند تکمیل شده است. هماهنگی ها بین مدیران و مسؤولین بخش های مختلف در این زمینه صورت گرفته است و قطعا با رفع مشکل تامین زیرساخت های مربوط به تامین برق شاهد افتتاح رسمی مترو پرند که به صورت دو بانده است خواهیم بود.
مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: استارت مترو پرند از سال های گذشته زده شده بود و اتصال آن به مترو تهران بارها تکرار شده است. اما در این دوره مدیریت شهری کار به اتمام رسیده است.
وی ادامه داد: شرکت عمران شهرهای جدید متولی مدیریت زمین در منطقه پرند است و با توجه به اینکه سرمایه اراضی در شهر پرند وجود دارد با ایجاد ارزش افزوده در اراضی می توان منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژه ها را تأمین کرد.
جعفری خاطر نشان کرد: یکی از پروژه هایی که در پرند نیازمند تخصیص اعتبار است متروی پرند بوده که با همکاری و هماهنگی با استانداری تهران و معاونت عمرانی استانداری ظرفیت مورد نیاز برای تکمیل متروی پرند تأمین شده است.
آنطور که شرکت عمران شهرهای حدید گزارش داده است نازک کاری ایستگاه تا ۹۸ درصد پایان یافته و ریل گذاری مسیر رفت و برگشت به طول ۳۸ کیلومتر (۱۹ کیلومتر مسیر رفت و ۱۹ کیلومتر مسیر برگشت) انجام شده است. همزمان دیواره بتنی شمالی پروژه کامل شده و نصب ریل سوم در مسیر رفت به پیشرفت ۸۰ درصد رسیده است.
عملیات کابل کشی برای تامین برق مورد نیاز خط متروی پرند در حال انجام است و کابل کشی مسیر رفت پیشرفت ۵۰ درصدی دارد و تجهیزات پروژه درحال نصب است، اما موضوع تامین برق آن از طریق فیدرهای تغذیه نیرو باقی مانده است.
آنطور که مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و شهردار تهران اعلام کرده اند در صورتی که مشکل تامین برق خط متروی پرند رفع شود ابتدا تست گرم مسیر و بعد از آن بهره برداری رسمی از خط متروی پرند انجام خواهد شد.
متروی شهر جدید پرند با ظرفیت جابه جایی مسافران شهرهای جدید پرند، اسلام شهر، رباط کریم و روستاهای مسیر به تهران و برعکس با ظرفیت جابه جایی بیش از ۱۳ هزار نفر قرار بود در شهریور ماه امسال افتتاح شود.
مسیر توسعه جنوبی خط یک متروی تهران بعد از ایستگاه «شاهد» در انتهای خط یک (ایستگاه ماقبل ایستگاه حرم مطهر) شروع شده و شامل ایستگاه های «شهر آفتاب»، فرودگاه امام خمینی شماره یک، فرودگاه امام خمینی شماره ۲ و پرند است.
ایستگاه شهر پرند در واقع آخرین ایستگاه در توسعه جنوبی خط یک است که هدف اصلی آن دسترسی و اتصال شهر جدید پرند به شبکه سراسری متروی تهران و ارائه سرویس حمل و نقل به مسافران شهر جدید پرند و مناطق اطراف با قیمت بسیار نازل است که به جز حمل و نقل سریع، حذف اثرات زیست محیطی استفاده از سوخت فسیلی و صرفه جویی قابل ملاحظه در هزینه منابع ملی و وقت مسافران را در پی دارد.
به نظر می رسد انتظار چندین ساله مردم پرند در حال به اتمام رسیدن است و بعد از تکمیل مترو پرند باید واگن هم برای آن تأمین شود که باید گفت با راه اندازی این خط شهروندان به راحتی می توانند از پرند به تهران بیایند. مردم پرند اغلب برای کار به تهران می آیند و با راه اندازی مترو این افراد می توانند دسترسی راحت تری به سرویس حمل و نقل عمومی داشته باشند و همین امر باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا می شود.
راه اندازی مترو پرند