وضعیت ناوگان متروی تهران تا سال ۱۴۰۴ بهتر میشود
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران با بیان این که خرابی هایی که بعضا در طول سیر برای قطارها اتفاق می افتد، قابل پیش بینی نیست، گفت: پیش بینی می کنیم که در صورت اجرایی شدن برنامه ریزی ها، در اواخر سال ۱۴۰۳ و بخصوص در طول سال ۱۴۰۴ وضعیت ناوگان متروی تهران بسیار بهتر از شرایط امروز خواهد بود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران با بیان این که خرابی هایی که بعضا در طول سیر برای قطارها اتفاق می افتد، قابل پیش بینی نیست، گفت: پیش بینی می کنیم که در صورت اجرایی شدن برنامه ریزی ها، در اواخر سال ۱۴۰۳ و بخصوص در طول سال ۱۴۰۴ وضعیت ناوگان متروی تهران بسیار بهتر از شرایط امروز خواهد بود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در پاسخ به این سوال که چرا در ماه های اخیر، شاهد افزایش محسوس میزان خرابی ناوگان و بروز اختلال در حرکت قطارهای مترو هستیم، توضیح داد: مهمترین عاملی که باعث خرابی برخی قطارهای در حال سیر و بروز اختلال در حرکت آنها می شود، کمبود قطار و سن بالای ناوگان متروی تهران است که به علت بی توجهی نسبت به لزوم نوسازی و بازسازی این ناوگان در حدود ۸ سال گذشته رخ داده است. خرابی هایی که بعضا در طول مسیر حرکت برای قطارها اتفاق می افتد، قابل پیش بینی نیست، اما به محض بروز یک اختلال، سریعا تیم های تکنسین را اعزام می کنیم تا در کمترین زمان ممکن روند حرکت قطارها را به وضعیت عادی بازگردانند.
وی افزود: در دوره فعلی مدیریت شهری تهران، سرعت انجام تعمیرات جزئی و بازسازی اساسی قطارهای مترو افزایش یافته، اما راهکار اصلی برای کاهش آمار خرابی و اختلال در حرکت قطارها، نوسازی ناوگان است که هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است. با این حال، در سال ۱۴۰۲ خوشبختانه در دو مرحله مجموعا ۱۲ رام قطار اورهال شده و شامل ۱۰ رام قطار AC و دو رام قطار DC پلاس است که وارد چرخه خدمت رسانی شده اند تا بخشی از مشکلات ناشی از کمبود قطار در شبکه درون شهری کاهش یابد. همچنین برنامه ریزی کرده ایم که تا پایان سال ۱۷ رام قطار دیگر نیز بازسازی اساسی شوند و به ناوگان مترو بازگردند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو با بیان این که شهرداری تهران تلاش خود را انجام می دهد تا عقب ماندگی موجود در زمینه تعمیرات و اورهال قطارهای مترو را جبران کند، عنوان کرد: اگر بتوانیم به این هدف برسیم، احتمال بروز خرابی و اختلال در حرکت قطارهای مترو کاهش خواهد یافت و در نتیجه، رضایتمندی شهروندان از شبکه متروی پایتخت کسب بیشتر می شود. البته تا زمان رسیدن به وضعیت بهتر و کاهش تعداد قطارهای باقیمانده در صف بازسازی اساسی، از مردم خواهش می کنیم کمی صبوری به خرج دهند تا بتوانیم روند تعمیرات ناوگان مترو را به روزرسانی و وضعیت ناوگان را از شرایط نامساعد کنونی خارج کنیم.
برنامه ریزی برای ورود ۱۱۰ قطار خارجی و ۱۶ قطار ملی به ناوگان متروی تهران
درستی با بیان این که در حال حاضر امور مقدماتی عملیات فاینانس قرارداد تامین ۷۹۱ واگن مترو از کشور چین به پایان رسیده است، عنوان کرد: براساس این قرارداد که پیش پرداخت آن به شرکت خارجی پرداخت شده و با همکاری دولت، شهرداری و طرف چینی به روزرسانی شده است و تعداد واگن های آن از ۶۳۰ دستگاه به ۷۹۱ دستگاه افزایش یافته، قرار است مجموعا ۱۱۰ رام قطار شامل ۸۹ رام قطار ۷ واگنه و ۲۱ رام قطار ۸ واگنه به شبکه درون شهری متروی پایتخت اضافه شود. به نظر می رسد اولین رام از قطارهای مربوط به این قرارداد در اواخر سال ۱۴۰۳ وارد ناوگان متروی تهران خواهد شد و در طول دو تا سه سال بعد از آن، روند ورود تدریجی این واگن ها ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: وارد شدن قطارهای مربوط به قرارداد تامین ۷۹۱ واگن به چرخه خدمت رسانی، فشار زیادی را از روی دوش ناوگان متروی پایتخت برخواهد داشت. البته براساس کنسرسیوم پنج جانبه قطار ملی نیز قرار است مجموعا ۱۶ رام قطار شامل یک رام قطار ۸ واگنه و ۱۵ رام قطار ۷ واگنه در داخل کشور تولید شود که پیش پرداخت مربوط به این قرارداد نیز توسط شهرداری تهران به طرف های مربوطه پرداخت و روند تولید آنها آغاز شده است و امیدواریم در همین سال ۱۴۰۲ شاهد ورود اولین رام قطار ملی به ناوگان متروی پایتخت باشیم.
این مقام مسئول در شهرداری تهران تاکید کرد: با توجه به این که روند توسعه خطوط مترو در دوره فعلی مدیریت شهری سرعت گرفته است و دائما ایستگاه های جدیدتری به شبکه متروی تهران اضافه می شود، لازم است که هرچه سریع تر کمبود ناوگان مترو جبران شود؛ یعنی با توجه به این که در چند سال گذشته شاهد توقف در نوسازی ناوگان بوده ایم، اکنون باید با سرعت بیشتری، برای تولید و واردات زودتر قطارهای جدید به شبکه مترو اقدامات لازم را انجام دهیم؛ زیرا هرچقدر ایستگاه های بیشتری به خطوط متروی تهران اضافه شود، اما قطار جدیدی وارد شبکه مترو نشود، طبیعتا فشار بیشتری به ناوگان وارد خواهد شد.
وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده، تا سال آینده هم تعداد قطارهای بیشتری با بازسازی اساسی وارد ناوگان مترو شوند و هم ورود قطارهای نو به شبکه درون شهری آغاز شود. بر همین اساس، پیش بینی می کنیم که در اواخر سال ۱۴۰۳ و بخصوص در طول سال ۱۴۰۴ وضعیت ناوگان متروی تهران بسیار بهتر از شرایط امروز خواهد بود.