◄ پیاده سازی"مدل دیجیتالی اطلاعات ساخت" در روند ساخت خطوط 8 تا 11 شبکه مترو تهران
در جلسه هم اندیشی مجریان خطوط جدید شبکه مترو تهران، به کارگیری روش "مدل سازی اطلاعات ساخت" (BIM) در اجرای خطوط 8 تا 11 مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای نخستین بار، پروژه خط 11 مترو در این بستر پیاده سازی شود.
در جلسه هم اندیشی مجریان خطوط جدید شبکه مترو تهران، به کارگیری روش "مدل سازی اطلاعات ساخت" (BIM) در اجرای خطوط 8 تا 11 مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای نخستین بار، پروژه خط 11 مترو در این بستر پیاده سازی شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) هاشم روحانی مجری خط 11، در رابطه با جلسه هم اندیشی مجریان خطوط جدید شبکه مترو تهران و ماحصل آن گفت : مدل سازی اطلاعات ساخت (BIM) که مخفف عبارت Building Information Modeling می باشد، فرآیندی جهت مدیریت اطلاعات در پروژه های ساخت و سازی بوده و صرفاً به استفاده از نرم افزارهای خاص خلاصه نمی شود بلکه رویکردی جامع برای طراحی و برنامه ریزی هرچه بهتر یک پروژه ساخت و سازی است.
BIM در واقع یک فرهنگ مدیریتی است که بر پایه مدل سازی های دیجیتالی استوار بوده و با دخیل کردن تمام ذینفعان و دست اندرکاران پروژه در مرحله طراحی، گام بزرگی در راستای پیشگیری از دوباره کاری ها در طول اجرای طرح به شمار آمده و در نهایت محاسبه دقیق حجم کار و مصالح مصرفی، برآورد موشکافانه مسائل مالی و همچنین زمان بهینه انجام کار برای یک پروژه عمرانی را به ارمغان می آورد.
روحانی در ادامه افزود : علاوه بر این، مدلی که بعد از در پیش گرفتن این فرآیند کارکردی به دست می آید، حاوی اطلاعات دقیق هندسی، مصالح مصرفی و داده های مفید در زمینه کلیه اجزا، تجهیزات و تأسیسات پروژه مورد نظر بوده و در مرحله بعد از ساخت، به عنوان یک بانک اطلاعاتی مناسب به منظور تعمیر و نگهداری سازه به حساب می آید. این امر بیانگر آن است که فراتر از کاربردهای موسوم در مراحل اولیه طراحی، از طریق اطلاعات به دست آمده در این روش، مزایای روش جدید حتی پس از تکمیل پروژه و در دوران بهره برداری از آن نیز به کار می آید