۴۰۰ کیلومتر راه آهن در سال ۱۴۰۲ به شبکه ریلی اضافه می شود
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: در سال ۱۴۰۲، چهار پروژه مهم ریلی افتتاح و بهره برداری خواهد شد و به این ترتیب ۴۰۰ کیلومتر راه آهن در سال جاری به شبکه ریلی اضافه می شود.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با اشاره به پیشرفت بالای ۸۰ درصدی پروژه های ریلی مهم کشور گفت: در سال ۱۴۰۲، چهار پروژه مهم ریلی افتتاح و بهره برداری خواهد شد و به این ترتیب ۴۰۰ کیلومتر راه آهن در سال جاری به شبکه ریلی اضافه می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی با اشاره به اهمیت موضوع حمل و نقل و سهم آن در اقتصاد کشورها به ویژه در کشور ما با توجه به موقعیت ژئوپولیتیکی ایران، تشکیل کریدورهای ترانزیبتی، بهبود شبکه و اتصال مراکز عمده جمعیتی و بار به شبکه ریلی کشور را یکی از سیاست های اصلی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: در دولت سیزدهم برنامه ریزی کلانی برای توسعه خطوط ریلی کشور در زیرساخت ها انجام و تکمیل و اتمام پنج پروژه ریلی مهم برای سال ۱۴۰۱ هدفگذاری شد.
وی با بیان اینکه بسیاری از این پروژه ها به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است، افزود: راه آهن بستان آباد خاوران بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور است که عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۱ به اتمام رسید و آماده بهره برداری است.
خطیبی خاطر نشان کرد: در سال های گذشته بخش اول این مسیر از میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده است و هم اکنون حدفاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران نیز به طول ۴۴ کیلومتر آماده بهره برداری است.
وی کاهش ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی اتصال شمال غرب به مرکز کشور را مهمترین مزیت ساخت این راه آهن دانست و ادامه داد: علاوه بر افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر و افزایش ظرفیت های ترانزیتی، زمان سفر نسبت به مسیر ریلی موجود ۴ ساعت کاهش می یابد.
سه کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا از ایران عبور می کند
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، همچنین با تاکید بر اهمیت استان آذربایجان شرقی در مسیر کریدورهای مهم بین المللی گفت: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می کند که راه آهن بستان آباد- خاوران یکی از بخش های مهم این کریدورها است.
وی حجم عملیات خاکی راه آهن میانه- تبریز را بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: به منظور ساخت این طرح ریلی ۳۴۹ هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است و برای ساخت آن ۶.۱ هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، ۸۴ هزار اصله تراورس و ۲۶ دستگاه سوزن به کار به کار رفته است.
خطیبی اظهار کرد: در این مسیر ۱۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر، ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و۱۵۶ متر و دو دستگاه تونل به طول ۲هزار و ۹۳۰ متر احداث شده است.
وی با اشاره به اینکه راه آهن بستان آباد-خاوران یک راه آهن دو خطه است، گفت: عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار سنگین بود و اعداد و ارقام ذکر شده برای یک پروژه ۴۴ کیلومتری هم بزرگی این پروژه را نشان می دهد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها دیگر پروژه مهمی که تمرکز منابع و برنامه های کلان در سال ۱۴۰۱ بر آن بود، راه آهن رشت کاسپین از کریدور شمال- جنوب دانست که دریای خزر را از طریق ریل به خلیج فارس متصل می کند.
خطیبی خاطر نشان کرد: این پروژه در حال حاضر پیشرفت ۸۰ درصدی دارد و تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۲ شاهد افتتاح و بهره برداری از این راه آهن ۳۵ کیلومتری خواهیم بود.
وی راه آهن بعدی را همدان سنندج با طول ۱۵۱ کیلومتر اعلام کرد و گفت: این خط ریلی مرکز استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل می کند و ۹۰ درصد آن به اتمام رسیده که تا شهریور ماه سال ۱۴۰۲ با تامین منابع مورد نیاز به بهره برداری می رسد.
۲۰۰ کیلومتر راه آهن در سال گذشته به شبکه ریلی کشور اضافه شد
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور پنجمین پروژه با پیشرفت بالای ۸۰ درصد را راه آهن میانه اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر اعلام کرد و افزود: این پروژه تا پایان شهریور سال جاری تکمیل می شود و به بهره برداری می رسد.
خطیبی گفت: سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ کیلومتر راه آهن به شبکه ریلی اضافه شد و در سال ۱۴۰۲ نیز ۴۰۰ کیلومتر راه آهن به شبکه ریلی اضافه خواهد شد.
وی تاکید کرد: با اتمام پروژه های ریلی ذکر شده، مردم و شبکه ریلی کشور از آن ها بهره مند خواهند شد و در جابجایی بار و مسافر تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.
درود بر شما
دولت رئیسی بحمدالله برای پیشرفت کشور تا اینجا اقدامات خوبی را در پیش گرفته اما در بخش اطلاع رسانی و ارسال آمار به سایت های بین المللی متاسفانه ضعیف عمل می کند!
بعنوان مثال آخرین آمار طول راه آهن ایران مربوط به سال 2014 می باشد که در آن زمان مجموع طول راه آهن های ایران ظاهرا 16,998 کیلومتر بوده است و از سال 2014 تاکنون ظاهرا دیگر بروز رسانی نشده است. چرا اعلام نمی کنید که با افرودن این 400 کیلومتر جدید مجموع طول راه آهن در ایران چقدر شده است و اکنون در چه رتبه ای هستیم!
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_rail_transport_network_size
mm