◄ ایجاد "سکتور" جدید برای پوشش پروازهای جام جهانی
مقام مسئول شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از راهاندازی سکتور جدید برای افزایش ضریب ایمنی پروازهای ۶ فرودگاه ایران برای جام جهانی قطر خبر داد.
امیرحسین صادقچه با اشاره به آمادگی آسمان جمهوری اسلامی ایران برای افزایش ترافیک هوایی اظهار کرد: آسمان ایران از منظر ارائه سرویس ترافیک هوایی نه تنها هیچ گونه مشکلی از بابت افزایش ترافیک هوایی ندارد بلکه از ظرفیت بسیار مطلوبی برای این موضوع برخوردار است که این مهم نیازمند بروز شدن تجهیزات بر اساس فنآوری روز دنیا، افزایش نیروی انسانی و آموزش های استاندارد و مستمر در حوزه کنترل ترافیک هوایی است.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، وی افزود: متخصصان ما برای تداوم برقراری ایمنی و رعایت استانداردها با تمام توان مقابل تحریم ها ایستادگی کرده و ایمنی آسمان ایران و ارائه سرویس کنترل ترافیک هوایی گواه این موضوع است.
*سرویسدهی مطمئن کنترلرهای ایرانی
وی ادامه داد: با وجود افزایش ترافیک هوایی پس از عبور از شرایط کرونا سهم ایران از جذب ترافیک هوایی در منطقه خاورمیانه قابل توجه بوده که این امر حاکی از ارائه سرویس استاندارد و مطمئن توسط کنترلرهای ترافیک هوایی است.
وی یادآور شد: نخستین مقولهای که شرکتهای هواپیمایی برای انجام پرواز و عبور از آسمان کشورها در نظر می گیرند، ایمنی و ارائه سرویس های مناسب و بهره مندی از تجهیزات به روز است و ابراز خرسندی ایرلاینهای بزرگ از ایران، گواهی بر این ادعاست.
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به موقعیت ژئوپولوتیک ایران و ابراز تمایل اغلب شرکتهای هواپیمایی به استفاده از آسمان ایران، برنامه های اقتصادی جهت جذب پروازهای عبوری را مورد توجه قرار داد و گفت: با ایجاد ساز وکار مناسب می توان شاهد پروازهای عبوری به مراتب بیشتری از آسمان کشور بود. در این خصوص اقدامات خوبی انجام شده تا طرفین از این شرایط منتفع شوند.
*رایزنی برای بیاثر کردن تحریم صنعت هوانوردی
صادقچه با بیان اینکه در حال رایزنی با سازمان هواپیمایی کشوری بینالمللی و دفتر منطقهای خاورمیانه برای بی اثر کردن تحریم های صنعت هوانوردی در حوزه خدمات ناوبری هوایی علیه ایران هستیم گفت: در صنعت هوانوردی ایمنی حرف نخست را می زند و طبیعتا تحریم می تواند در آن باعث بروز اختلال شود و از آنجا که صنعت هوانوردی ارتباط مستقیمی با جان انسان ها دارد، به دنبال راه حلی با سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی برای دریافت تجهیزات به روز هستیم.
وی در خصوص آخرین وضعیت نیروی انسانی شاغل در حوزه کنترل ترافیک هوایی گفت: باتوجه به تخصصی بودن این حوزه و عدم وجود اتوماسیون های روز دنیا نیاز به استفاده از نیروی انسانی متخصص بیشتری در اداره کل کنترل ترافیک هستیم لذا با توجه به بازنشستگی نیروهای متخصص در آینده نه چندان دور، باید تدبیر لازم برای خروج تجربه، دانش و مهارت اندیشید.
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی کمبود نیروی انسانی را یکی از چالشهای بزرگ اداره کل کنترل ترافیک هوایی خواند و از پیگیری برای احیای مجدد بورسیه در این حرفه خبر داد.
*مدیریت پروازهای افغانستان توسط ایران
وی همچنین با اشاره به اقدامات سال گذشته این اداره کل گفت: بازبینی و تأسیس مسیرهای هوایی جدید، بازبینی طرحهای تقرب جدید، طراحی و اجرای سامانه GRF به کمک اداره کل مخابرات و اطلاعات هوانوردی و فرودگاههای کشور، نظم بخشی و مدیریت پروازهای ورودی و خروجی از افغانستان، امضای تفاهمنامه تبادل ترافیک هوایی با مراکز کنترل ترکمانباشی و دوحه (به دنبال بهره مندی این کشور از FIR مستقل)، بهره برداری از سکتور VFR مرکز کنترل ترافیک هوایی از آبان ماه سال گذشته از جمله اقداماتی بود که در سال 1400 انجام شد.
وی در خصوص برنامه ریزیهای صورت گرفته برای سال 1401 نیز گفت: رفع موانع جذب نیروی انسانی، عملیاتی کردن تقرب فرودگاههای اهواز، ارائه سرویس نظارتی در پایانه بندرعباس، افزایش دو تا سه سکتور VFR دیگر برای پوشش پروازهای آموزشی، تفریحی و امدادی، بهره برداری اتوماسیون AIM در اداره اطلاعات هوانوردی برای سرعت عمل و دقت بیشتر، پیگیری طرحهای نوین ناوبری ماهوارهای PBN برای فرودگاههای خاص از جمله این اقدامات است.
مدیرکل ترافیک هوایی با اشاره به مناطق ممنوعه آسمان ایران گفت: استفاده از این مناطق در اختیار واحدهای نظامی بوده و نیاز است با تعامل بین واحدهای کشوری و نظامی استفاده حداکثری را از ظرفیت های موجود داشته باشیم. برای تحقق این مهم در ماه جاری با برگزاری یک کارگاه آموزشی با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران و توسط نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی برپا می شود که امیدواریم به فصل مشترکی با واحدهای نظامی دست پیدا کنیم.
*استفاده از شرکت های دانشبنیان در صنعت هوانوردی
وی با اشاره به نقش مهم شرکتهای دانش بنیان افزود: در حوزه خدمات پشتیبانی در ارائه سرویس ترافیک هوایی سعی کرده ایم از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان به نحو احسن استفاده کنیم.در شرایط تحریم با تکیه بر توانمندی شرکتهای دانش بنیان یک برج کنترل ترافیک هوایی سیار مطلوب و استاندارد به اداره کل کنترل ترافیک هوایی تحویل شده است و چهار برج کنترل دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.
صادقچه یادآور شد: امنیت با افزایش ترافیک هوایی در فضا رابطه مستقیم دارد لذا ترافیک هوایی بیشتر، امنیت بیشتری را به دنبال خواهد داشت. برای رسیدن به این هدف در سال جاری برای کشورهای همسایه مثل کویت و عراق مسیرهای جدیدی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
مدیرکل کنترل ترافیک شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه تاکنون به بهانه تحریم از هیچ استانداردی تخطی نکردهای، اضافه کرد: با حداقل امکانات سعی بر ایجاد حداکثر کیفیت داشته ایم و با بهره گیری از نیروی انسانی متخصص و متعهد در این حوزه به نتایج مطلوبی دست یافته ایم اما نقش فنآوری های روز دنیا را در پیشرفت و توسعه کنترل ترافیک هوایی نمی توان انکار کرد.