بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ بهره‌برداری از تونل آرش-اسفندیار تا ۲۲ بهمن

شهردار تهران ۲۰ آذر از ساعت ۶:۳۰ بامداد از پروژه‌های در دست اتمام تونل و زیرگذر آرش - اسفندیار و پارکینگ طبقاتی نیایش بازدید کرد تا از نزدیک در جریان آخرین مراحل تکمیل این پروژه‌های شهری قرار گیرد.

 بهره‌برداری از تونل آرش-اسفندیار تا ۲۲ بهمن
تین نیوز

شهردار تهران ۲۰از پروژه های در دست اتمام تونل و زیرگذر آرش-اسفندیار و پارکینگ طبقاتی نیایش بازدید کرد تا از نزدیک در جریان آخرین مراحل تکمیل این پروژه های شهری قرار گیرد.

به گزارش تین نیوز، پس از آن نجفی راهی منطقه 22 شهرداری تهران شد تا ضمن بازدید از تصفیه خانه دریاچه خلیج فارس در افتتاحیه پل های تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید خرازی با محور 45متری شهید باقری در منطقه 22شرکت کند.

پروژه تونل آرش - اسفندیار هم اکنون در مراحل پایانی اجرا قرار دارد و پس از نصب تجهیزات فنی و الکتریکی بنا بر قولی که شهردار تهران داد تا 22بهمن آماده بهره برداری خواهد شد، ضمن اینکه با این افتتاح طول تونل های شهری پایتخت به بیش از 27کیلومتر خواهد رسید.

به گزارش همشهری محمدعلی نجفی دراین باره گفت: بخش عمده ای از دسترسی بخش شرقی اسفندیار به بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (نیایش) میسر خواهد شد. نجفی دیروز در جلسه مشترک با مسئولان معاونت فنی و عمرانی هم به بررسی مسائل فنی، اجرایی و مالی 2پروژه پارکینگ طبقاتی نیایش و زیرگذر آرش - اسفندیار پرداخت و دستورات لازم برای پیشرفت و آماده سازی نهایی آن ها را صادر کرد.

وی همچنین در بازدید از دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) از این دریاچه به عنوان مکان بزرگی برای گردشگری در غرب تهران نام برد و گفت: طرحی داریم تا یک دسترسی از بخش جنوبی دریاچه به بزرگراه آیت الله حکیم با احداث پارکینگ طبقاتی ایجاد کنیم.

نجفی همچنین از احداث 3جزیره در دریاچه خلیج فارس خبر داد که از انواع ظرفیت ها برای جذب سرمایه گذاری در قالب رستوران یا استفاده های تفریحی و گردشگری برخوردار هستند که حدودوثغور این طرح ها به زودی به صورت دقیق اعلام خواهد شد.

شهردار تهران در ادامه بازدید خود از پروژه های عمرانی شهر تهران در مراسم بهره برداری از پل های تقاطع غیره مسطح بزرگراه شهید خرازی با محور 45متری شهید باقری حاضر شد.

niaiesh-air-condition

محمدعلی نجفی طی سخنانی از مشکلات تأمین منابع مالی برای تکمیل پروژه ها گفت و افزود: در لایحه بودجه سال 97دولت، پیش بینی های نسبتاً خوبی برای تهران و در بعضی موارد برای عموم کلان شهرها صورت گرفته اما تیم شهرداری و شورای شهر نیز باید تلاش کنند تا طی یک ماه آینده از طریق نمایندگان مجلس، امتیازاتی را که در لایحه بودجه پیش بینی شده افزایش دهند و تکمیل کنند تا در بخش منابع پایدار وضعیت بهتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه 3-2 پیشنهاد از سوی مدیریت شهری با نمایندگان مجلس در میان گذاشته شده تا در لایحه بودجه اضافه شود، گفت: اگر ارقام درنظرگرفته شده برای شهرداری در بودجه دولت مقداری افزایش پیدا کند، می توانیم سال آینده را سالی پررونق ازنظر اجرای فعالیت های مختلف و تسریع در اجرای طرح های توسعه تهران اعلام کنیم.

نجفی از پیش بینی 8هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کلان شهرها سخن گفت و افزود: 50درصد از این اوراق مشارکت برای برنامه های حمل ونقل ریلی خواهد بود؛ ضمن اینکه پیش بینی شده سهم دولت و شهرداری در برنامه های ریلی 50- 50باشد؛ همچنین بر اساس پیشنهاد ما تبصره ای درباره محدوده اجرای طرح LEZ و کنترل معاینه فنی خودروها در دولت به تصویب رسید که در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

شهردار تهران در مورد اینکه دولت جدولی برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی پیش بینی کرده که کلان شهرها به صورت عام و شهر تهران به طور خاص می توانند از 3مورد آن استفاده کنند، گفت: نخستین موضوع برداشت 2میلیارد دلار برای برنامه های مربوط به آلودگی هوا، محیط زیست و جمع آوری پسماند است. همچنین حدود 350میلیون دلار برای حمل ونقل ریلی است که 100میلیون دلار آن برای حمل ونقل ریلی درون شهری است. 100میلیون دلار نیز برای نوسازی بافت های فرسوده پیش بینی شده است که تهران می تواند از آن ها استفاده کند.

وی بابیان اینکه البته به نظر ما رقم 100میلیون دلار برای نوسازی بافت فرسوده و حمل ونقل ریلی شهری کم است که باید در مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کند، گفت: این موضوع را در دولت هم مطرح کردیم اما دوستان برای افزایش ارقام رأی ندادند. نجفی همچنین به بازدیدهای صبح دیروز خود از پروژه تونل آرش - اسفندیار، بزرگراه طبقاتی نیایش و دریاچه شهدای خلیج فارس، اشاره کرد و افزود:همه آن چیزی که امروز دیدیم مایه خوشحالی و شعف بود، چراکه شهر تهران در نقاط مختلف به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده و باوجود همه مسائل و مشکلاتی که شهرداری با آن دست به گریبان است، کماکان فعالیت های اجرایی، عمرانی و تلاش هرروزه کارکنان شهرداری، شرکت ها و پیمانکاران طرف قرارداد باقدرت و علاقه مندی زیاد دنبال می شود. وی ادامه داد: خوشحال هستیم که خدمات جدیدی به مردم ارائه می شود و شهروندان آن طور که حقشان است، از مواهب و امکانات زندگی در تهران بهره بیشتری می برند. نجفی در ادامه تصریح کرد:

یکی از سیاست های اصلی شهرداری تهران آن است که پروژه هایی را که مطالعات آن ها تکمیل شده و در صورت سرمایه گذاری روی آن ها، در زمان منطقی بازگشت سرمایه خواهند داشت به بخش خصوصی و بخش های عمومی معرفی کند تا در چارچوب مصوب شورا، به صورت واگذاری کامل، مشارکتی، BOT و... واگذار کنیم. نجفی در ادامه به امکانات و پتانسیل های موجود دریاچه شهدای خلیج فارس اشاره کرد و گفت: به راحتی می توان 5-4 پروژه قابل قبول و اقتصادی برای این دریاچه تعریف کرد اما متأسفانه بخشی از فعالیت های دریاچه شهدای خلیج فارس رهاشده،در حالی است که این دریاچه می تواند محل بسیار خوبی برای گردشگری، تفریح و تفرج مردم باشد و ازنظر اقتصادی نیز به شهرداری و سرمایه گذاران کمک قابل توجهی کند. وی به پارکینگ طبقاتی احداث شده در ضلع شمالی دریاچه شهدای خلیج فارس اشاره و تصریح کرد: به نظر من در ساخت این پارکینگ کمی بی سلیقگی صورت گرفته چراکه احداث یک پارکینگ طبقاتی روی ارتفاع در کنار دریاچه به معنی گرفتن دید دریاچه از جهات مختلف است؛ درحالی که می شد این پارکینگ را نیز همانند پارکینگ طبقاتی نیایش به زیرزمین برد.

همایش بزرگ جذب سرمایه گذاران خارجی

شهردار تهران همچنین دیروز در مراسم بهره برداری از پل های غیرهمسطح شهید خرازی نیز شرکت کرد. نجفی در حاشیه این مراسم در مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره تدابیر اندیشیده شده به منظور جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی گفت: هم اکنون مطالعات اولیه انجام شده و در سازمان مشارکت ها و سرمایه گذاری شهرداری تهران نیز معاونت خاص جذب سرمایه گذاری خارجی ایجاد کرده ایم و امیدواریم طی 3-2ماه آینده همایش بزرگ دعوت از سرمایه گذاران خارجی تحت عنوان «همایش فرصت های سرمایه گذاری در تهران» را برگزار کرده و 100پروژه مشخص به سرمایه گذاران معرفی شود.

بزرگراه خرازی

نجفی همچنین از نگارش نامه ای به رئیس بنیاد شهید خبر داد که بر اساس آن درخواست شده تا شهدای آتش نشان در حادثه پلاسکو جزو شهدای بنیاد شهید محسوب شوند. نجفی افزود: تقاضای خانواده شهدای آتش نشان این است که بتوانند از مزایایی که برای خانواده شهدا در نظر گرفته می شود، استفاده کنند اما بنیاد شهید تا کنون بر اساس ضوابط تعیین شده، این موضوع را نپذیرفته است. بااین همه شهردار تهران تأکید کرد که در 11 ماه گذشته شهرداری آنچه از دستش برمی آ مده برای خانواده شهدای پلاسکو انجام داده و اگر بازهم خواسته هایی داشته باشند که در چارچوب ضوابط و مقررات شهرداری باشد، حتماً رسیدگی خواهد شد.

وی در ادامه مصاحبه خود با خبرنگاران به بیان جزئیات تقاطع های غیره مسطح شهید باقری به اتوبان خرازی پرداخت و گفت: برای احداث این پروژه حدود 22میلیارد تومان هزینه شده است و از مزایای این پروژه نیز فراهم کردن دسترسی های مناسب اتوبان خرازی به شهید باقری است چون قبلاً مشکلاتی به منظور دسترسی به جنوب و یا شمال اتوبان خرازی وجود داشت که برطرف شد. محمدعلی نجفی درباره راهکارهای موجود به منظور توسعه حمل ونقل عمومی در منطقه22 نیز اظهار داشت:

هم اکنون به دلیل اینکه امکان دسترسی به دریاچه شهدای خلیج فارس از طریق حمل ونقل عمومی میسر نیست، بسیاری از شهروندان نمی توانند به خوبی از آن استفاده کنند اما به صورت کلی ستون فقرات اصلی برای حل مشکل ترافیک تهران توسعه حمل ونقل ریلی خواهد بود.

وی گفت: خیلی امیدوار هستیم که بر اساس پیش بینی دولت و تصویب نمایندگان در قانون بودجه سال 97گشایشی ایجاد شود تا تسریعی در طرح های حمل ونقل ریلی تهران به وجود بیاوریم. شهردار تهران در پایان در پاسخ به سؤالی درباره انتصاب مدیرعامل جدید سازمان آتش نشانی باوجود برخی انتقادات افزود: ایشان کسی است که تمام عمر کاری خود را در آتش نشانی تهران گذرانده و مدرک تحصیلی و تمام تجربیات در داخل و خارج، مرتبط با این حرفه را دارد؛ البته مدیرعامل جدید و تیم تخصصی در آتش نشانی مطلبی را در جواب این انتقادات تهیه کردند که در اختیار رسانه ها گذاشته می شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در سازمان های شهرداری دسته بندی های نابجایی وجود دارد و اگر بخواهید هرکسی را از داخل یک سازمان شهرداری به عنوان رئیس انتخاب کنید، عده ای مخالف و موافق هستند اما به ضرس قاطع عرض می کنم فعلاً در آتش نشانی تهران کسی را نداریم که به اندازه آقای داوری با مسائل این سازمان آشنا باشد؛ البته که ممکن است 10نفر هم مخالف ایشان باشند، کما اینکه در تهران حتماً بیش از 10هزار نفر مخالف خود من هستند.

پروژه ای از بالا به پایین

تونل و زیرگذر آرش- اسفندیار به طول 2600متر یکی از پروژه های عمرانی مهم در محدوده منطقه 3شهرداری تهران به شمار می رود که با توجه به کمبود محور های شرقی - غربی در محدوده این منطقه و به منظور ایجاد کریدور شریانی برای تخلیه بار ترافیکی در حال احداث است. ازجمله ویژگی های این پروژه عبور از زیر شریان های اصلی همچون بزرگراه های مدرس و آیت الله هاشمی و خیابان های آفریقا و حضرت ولیعصر است که برای اجرای آن 159هزار مترمکعب عملیات حفاری صورت گرفته است.

همچنین این تونل در محدوده زیرسطحی اتوبان مدرس به طول 54متر به صورت 2طبقه طراحی و اجراشده است. همچنین پارکینگ طبقاتی نیایش نیز یکی از پروژه های منحصربه فردی است که با ظرفیت یک هزار و 278خودرو امکان دسترسی مستقیم به تونل نیایش و شریان های اطراف را فراهم می سازد. این پارکینگ دارای 9طبقه زیرزمین و 2طبقه روی زمین برای فعالیت های تجاری است. این پروژه اولین ساخت و سازی است که به جای اینکه از پایین و فونداسیون شروع شود، از بالا شروع شده و به پایین می رود که هم اکنون میزان پیشرفت کار آن حدود 50درصد است و بنا بر تأکید محمدعلی نجفی برای اتمام آن باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کرد.

  • تکمیل پروژه های تهران نیازمند 22هزار میلیارد تومان اعتبار است

دیروز محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در حاشیه مراسم بهره برداری از پل های تقاطع غیره مسطح بزرگراه شهید خرازی در منطقه22، بودجه موردنیاز برای تکمیل پروژه های نیمه تمام شهری را 22هزار میلیارد تومان اعلام کرد. وی از تلاش شهرداری تهران به منظور تأمین اعتبار از منابع مختلف سخن گفت تا اینکه بتوان طبق زمان بندی پروژه ها را به اتمام رساند.

تأکید محسن هاشمی این بود که ابتدا پروژه هایی که پیشرفت فیزیکی بیشتری دارند در اولویت تخصیص بودجه قرار بگیرند؛ ضمن اینکه شهرداری باید منابع موردنیاز پروژه های شهری را از محل درآمدهای پایدار، ناپایدار، کمک های دولت، سیستم بانکی و از همه مهم تر مشارکت بخش خصوصی تأمین کند. وی افزود: اگر اعتمادبخش خصوصی جلب شود می توان از مشارکت آن ها برای تأمین بخش عمده ای از اعتبارات لازم برای اجرای پروژه های شهری استفاده کرد.

  • دسترسی راحت به دریاچه شهدای خلیج فارس

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران هم در مراسم بهره برداری از پل های تقاطع غیره مسطح بزرگراه شهید خرازی با محور 45متری شهید باقری گفت: با بهره برداری از این پروژه امکان دسترسی شهروندان به دریاچه شهدای خلیج فارس و دسترسی محلی فراهم شد. پیروز حناچی تأکید کرد که در اجرای پروژه ها ضمن توجه به سرمایه گذاران و مجریان طرح ها باید توجه بیشتری به شهروندان و رضایتمندی آن ها شود؛

بنابراین در دوره جدید مدیریت شهری توجه بیشتری به برنامه های توسعه قلمروی عمومی خواهد شد. به گفته حناچی درگذشته بیشتر توجه ها به سمت سیویل بود اما در این دوره علاوه بر سیویل توجه بیشتری به خلاقیت و جاذبه به عنوان یک اصل می شود چون در دنیا از 2مؤلفه خلاقیت و جاذبه برای تولید ثروت استفاده می شود و شهرداری هم از این 2عنصر بهره خواهد برد. وی از شرایط بسیار دشوار مدیریت شهری در حال گذار سخن گفت و ابراز امیدواری کرد تا باروحیه همکاری و هم افزایی، این دوره با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.