◄ مخالفت 40درصد تهرانیها با طرح زوجوفرد
۴۰ درصد پایتختنشینان اجرای طرح زوج و فرد را ناعادلانه میدانند. محبوبه ذاکری، معاون مطالعات و برنامهریزی معاونت حملونقل ترافیک شهرداری تهران با اعلام این خبر افزود: در دنیا روشهای کنترل آلودگی هوا مبتنی بر سه روش است؛ ازآنجاییکه منابع متحرک بخش عمده آلودگی هوا را برعهده دارند یا باید تولید سوخت کنترل شود و یا باید وسایط نقلیه استاندارد که آلایندگی کمتری تولید میکنند، ساخته شوند که این دو روش دراختیار شهرداری تهران قرار ندارد.
۴۰ درصد پایتختنشینان اجرای طرح زوج و فرد را ناعادلانه میدانند.
محبوبه ذاکری، معاون مطالعات و برنامهریزی معاونت حملونقل ترافیک شهرداری تهران با اعلام این خبر افزود: در دنیا روشهای کنترل آلودگی هوا مبتنی بر سه روش است؛ ازآنجاییکه منابع متحرک بخش عمده آلودگی هوا را برعهده دارند یا باید تولید سوخت کنترل شود و یا باید وسایط نقلیه استاندارد که آلایندگی کمتری تولید میکنند، ساخته شوند که این دو روش دراختیار شهرداری تهران قرار ندارد.
بهگزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، ذاکری با اشاره به اینکه در عمده شهرها برای کنترل آلودگی هوا راهکارهای مدیریت تقاضای سفر را در پیش میگیرند و درنظر دارند که الگوی رفتاری مردم را در حملونقل به سمت استفاده از وسایل نقلیه و یا دورکاری و یا شناور کردن ساعات کار سوق دهند، دراینباره گفت: اگر تقاضای سفر کاهش یابد، پول سفر نیز کاهشیافته و به همین دلیل پیمایش و آلودگی هم کمتر میشود و این درحالی است که در مواقع مختلف ما راهکار شناور کردن ساعات اداری و همچنین دورکاری را تا یک حدی اجرایی کردیم، اما به نتیجه نهایی نرسیدیم.
معاون مطالعات و برنامهریزی معاونت حملونقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: به همین دلیل یکی از راهکارهای مدیریت تقاضای سفر که قیمتگذاری معابر، محدود کردن پارکینگها و …است را بهعنوان یک راهحل در دستورکار قراردادهاند و براین اساس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهرداری تهران با اخذ مشاور دانشگاهی مطالعات زیادی را در مورد ارزیابی طرحترافیک، ارزیابی طرح زوج و فرد، مقایسه و میزان اثرگذاری و نظرسنجی گسترده حضوری و اینترنتی از مردم در دستورکار خود قرارداد که مطالعات انجامشده نشانداد که مردم عنوان کردند که برای کاهش آلودگی هوا عمده مردم خواهان ایجاد تغییراتی هستند.
او بابیان اینکه طرح زوج و فرد که در سال ۸۳ و ۸۴ اجرایی شد، در راستای ایجاد تغییر در الگوی رفتار و براساس دستهبندی خودروها بود که همان موقع نیز اعلام شد که این طرح یک راهکار کوتاهمدت است، چراکه اساس دستهبندی وسایل نقلیه براثر زمان اثرگذاری خود را از دست میدهد و بهعنوانمثال در سال ۸۴ تنها دو میلیون خودرو در تهران تردد میکرد که نصفی از این خودروها پلاک فرد و مابقی پلاک زوج داشتند و آن زمان سرانه مالکیت خودرو ۱۷ صدم بود و حالا سرانه مالکیت خودرو به سهدهم شده است و میبینید که تعداد خودروهای پایتخت دو برابر شده است. در آن زمان جمعیت تهران حدود هفتمیلیون نفر بوده است و حالا جمعیت تهران به بیش از ۹ میلیون نفر رسیده است و قطعاً راهکاری که آن زمان برای دو میلیون خودرو درنظر گرفته بودند، حالا جوابگوی پنج میلیون خودرو نیست.
او با اشاره به اینکه نظرسنجیها از حدود شش هزار شهروند تهرانی انجامشده است و بررسیها نشان میدهد که تقریباً ۴۰ درصد از مردم طرح زوج و فرد راضی نیستند و آن را مصداق ناعدالتی میدانند تأکید کرد: البته مردم خواهان تغییر این طرح هستند و معتقدند که طرح زوج و فرد کارایی خود را ازدستداده است.