◄ سیستم حمل و نقلی تهران یک سیستم فرسوده است
شهردار تهران گفت: سیستم حمل و نقلی تهران یک سیستم فرسوده و ناکارآمد است.
شهردار تهران گفت: سیستم حمل و نقلی تهران یک سیستم فرسوده و ناکارآمد است. ما در کوتاه مدت در حوزه اتوبوسرانی تلاش میکنیم تا این حوزه ۱۵۰ درصد رشد داشته باشد و بخش قابل توجهی از تاکسیهای شهر تهران نوسازی شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، علیرضا زاکانی، در برنامه بدون توقف شبکه سه سیما با اشاره به رویکرد شهرداری تهران در توسعه مدیریت مشارکتی، افزود: در ۶ ماه نخست فعالیت این دوره مدیریت شهری سعی کردیم تا منابع مالی را در این مجموعه تثبیت کنیم. گام بعدی بررسی وضعیت داخل شهرداری تهران بود تا بر مبنای آن بتوانیم یک برنامه ریزی جدی در خصوص برنامههایی که در نظر داریم، انجام دهیم؛ داشته باشیم، به عنوان مثال یکی از این کارها خرید ۱۷۵ دستگاه اتوبوس جدید است.
وی با اشاره به اینکه برای ۳ سال و نیم آینده مدیریت شهری تهران برنامه مدون در نظر گرفته ایم، ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در شهر تهران در نظر گرفته ایم. در گام نخست یا همان برنامه کوتاه مدت به توسعه حمل و نقل عمومی میپردازیم. اولویت ما افزایش ناوگان اتوبوسرانی و تقویت آن است. در نظر داریم تا ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس جدید را به ناوگان کنونی اتوبوسرانی شهر تهران اضافه کنیم که شروع این برنامه از امسال خواهد بود و تا پایان دوره این برنامه به طور کامل محقق میشود. پیش بینی کرده ایم که تهران حداقل به ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد. این اتفاق یک جهش بسیار بزرگ در حوزه اتوبوسرانی است. در حال حاضر قرارداد خرید ۹۰۰ دستگاه اتوبوس جدید را با همکاری دولت منعقد کرده ایم. در حال حاضر ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس تهران از مدار خدمت رسانی خارج شده اند. بخشی از اتوبوسهای شهر تهران را از طریق واردات و همچنین خرید اتوبوس برقی تأمین میکنیم.
شهردار تهران ادامه داد: برای خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی جدید قراردادی منعقد شده است و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز با همکاری دولت و وزارت کشور برای تهران تهیه میشود.
زاکانی افزود: در حوزه تاکسیرانی، نوسازی ۱۰ هزار تاکسی را در دستور کار قرار دادیم؛ این یعنی جهشی در اتوبوسرانی روی میدهد.
وی با اشاره به اینکه امسال جهشی در دو حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر تهران ایجاد میشود، بیان کرد: برای اجرای این برنامه با دولت مذاکراتی داشته ایم و در هیأت دولت نیز در این زمینه مصوبهای خاص شهرداریها در حوزه حمل و نقل عمومی تصویب شد که بر مبنای آن مجوز واردات خودروهای سبک شهری داده شد.
زاکانی یادآور شد: از طریق این مجوز با سرمایه گذاران وارد مذاکره شده ایم تا در واردات این خودروها به شهرداری کمک کنند. در واقع این بخش از طریق سرمایه گذاری مشارکتی و ورود بخش خصوصی محقق میشود.
وی با اشاره به برنامههای کوتاه مدت شهرداری تهران در حوزه تکمیل مترو تاکید کرد: کار جدی شهرداری تهران در حوزه مترو، تعیین تکلیف ایستگاههای مترو از منظر تأمین کننده بخشی از منابع مالی توسعه مترو است.
شهردار تهران با بیان در قانون آمده اگر مبتنی بر ایستگاههای مترو توسعهای صورت بگیرد، باید منابع مالی آن در صندوق توسعه حمل و نقل عمومی واریزشود، گفت: در این زمینه جلسات مفصلی داشتیم. در واقع روی این ایده ماه هاست که کار میکنیم تا در بیش از ۳۰۰ نقطه ایستگاهی مترو - چه این ۱۴۲ ایستگاهی که در حال حاضر در تهران وجود دارد و چه ایستگاههایی که در برنامه توسعه قرار دارد- بازطراحی شهر تهران را مبتنی بر این ایستگاهها داشته باشیم.
وی افزود: به عنوان مثال در منطقه ۷ تهران ۵ ایستگاه نزدیک به هم داریم که اگر بناست تحولی ایجاد شود، یک منطقه را متحول میکنند و طبق مصوبهای که برج ۴ سال گذشته شورای عالی شهرسازی داده است، بلند مرتبه سازی نیز در حول محور این ایستگاهها امکان پذیر است و امکانی را برای ما ایجاد میکند. به نوعی ماحصل این امکان ما بتوانیم هم شهر را نوسازی کنیم و چهره شهر را بر مبنای مدل ایرانی- اسلامی تغییر میدهیم و هم تسهیلاتی برای مردم ایجاد و هویت جدیدی را برای شهر ایجاد میکنیم. به عنوان مثال در این ۳۰۰ نقطه میتوان کانونهای اقتصادی، فرهنگی و … ایجاد کرد و مردم را حول محور این کانونها ساماندهی کنیم. به عبارتی امکان بالای اقتصادی که در این محدودهها خلق میشود باعث تسریع در تکمیل خطوط مترو میشود.
انبارهای خالی مترو به ما ارث رسید
زاکانی درباره تأمین تجهیزات مورد نیاز قطارهای مترو توضیح داد: خالی بودن انبارهای مترو میراث گذشته بود که به ما رسید و متأسفانه در بخشهایی که جز اقلام حیاتی مترو است مانند چرخ و… موجودی انبارها صفر بود. ما از ماهها قبل شروع به تأمین این تجهیزات حیاتی کردیم و امروز اولین قسمت خرید و تأمین چرخهای مترو وارد انبارهای مترو شد و این روند همچنان ادامه دارد تا سایر اقلامی که مورد نیازاست، تأمین شود.
وی با بیان اینکه از امکانات داخل شهرداری برای تأمین این تجهیزات استفاده کردیم، ادامه داد: همچنین بانک شهر و شرکتهای وابسته به آن نیز در اجرای این طرح به شهرداری تهران کمک کردند به عنوان مثال یکی از قراردادهای ما بابانک شهر انعقاد قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی برای واردات اقلام مورد نیاز قطارهای مترو بود و امیدواریم تا در ماههای آینده کاری که درگذشته انجام نشده بود را به پایان ببریم و انبارهای مترو را تکمیل کنیم.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران بیان کرد: در مجموع ۲۳ دستگاه در حوزه آلودگی هوا مسئولیت دارند که یکی از این ۲۳ دستگاه شهرداری است. ما کاملاً وظایف خودمان را دنبال میکنیم و حتی اگر دستگاهی به وظایف خود عمل نمیکند نیز؛ کمک میکنیم تا به وظایف قانونی خود عمل کند به این دلیل که آلودگی هوا هر چند دو کلمه در کنار هم است اما هزار و یک نکته دارد.
وی با اشاره به منابع آلایندگی هوا در شهر تهران یادآور شد: بخشی از آلایندههای هوا مربوط به گازهای گلخانهای است، بخشی از آن ذرات معلق در هوا است که قسمتی از این ذرات و گرد و غبار منابع داخل شهری و برخی نیز منابع آلاینده استانهای پیرامون یا کشورهای اطراف منشأ آن است.
زاکانی با بیان اینکه نسبت به بهبود وضعیت آلودگی هوای تهران همه دستگاهها مسئولیت دارند، یادآور شد: وظیفه داریم تا به گونهای عمل کنیم که سیستم کنترل آلودگی ما مسیری را دنبال کند که هم خودروهای ترددی تهران بتوانند کنترل شوند و هم خودروهای شهرداری مانند اتوبوسها این آلودگی را ایجاد نکند. در این مسیر به سمتی میرویم که خودروهای شهرداری را تبدیل به خودروها هیبریدی و برقی و گازسوز کنیم.
وی تاکید کرد: حتی اگر خودروهای دیزلی را هم وارد میکنیم، خودروهای با کیفیت را وارد میکنیم و فیلترهای مختلفی را که لازم دارد را روی آنها نصب کنیم تا آلایندگی را به حداقل برسانند.
خودروهای بومی باید داخل تهران معاینه فنی بگیرند
شهردار تهران با بیان اینکه اساس کار ما حرکت به سمت حمل و نقل پاک است، گفت: مراکز معاینه فنی داخل شهر چون سخت گیری میکنند بخشی از خودروها از مراکز پیرامون شهر تهران مجوز معاینه فنی میگیرند. اما هماهنگ کرده ایم حتماً مجوزها از داخل شهر تهران و از مراکز تحت کنترل ما معاینه فنی گرفته شود. به عبارتی دنبال این مساله هستیم تا ضوابطی ایجاد شود که خودروهای بومی از داخل تهران معاینه فنی بگیرند.
وی با اشاره به کاهش منابع آلاینده ذرات معلق در هوا به عنوان یکی از عوامل آلودگی افزود: در این حوزه نیز تمهیداتی در نظر گرفته ایم. به عنوان مثال بخشی از این برنامه مربوط به توسعه حمل و نقل عمومی است تا این بخش از منبع آلایندگی هوا نیز کاهش پیدا کند و تمهیداتی در مورد ساخت و ساز و انتقال ۳۰ هزار تن پسماند ساخت و سازها در نظر گرفته ایم.
زاکانی ادامه داد: آن بخش از مساله آلودگی هوا در تهران که موضوع فرا سرزمینی ما مربوط میشود، از طریق دستگاههای دولتی دنبال میکنیم.
به اعتقاد وی؛ راهکار کاهش آلودگی هوا تعامل ۲۳ دستگاه است و یکی از قرارگاههایی که در شهر تهران ایجاد شده، قرارگاه حمل و نقل و هوای پاک است و تا کنون ۳ جلسه آن برگزار و حدود ۵۹ پروژه استخراج شده که در حوزه حمل و نقل و هوای پاک تأثیرگذار است.
شهردار تهران با اشاره به مدیریت مشارکتی در اداره پایتخت تاکید کرد: وقتی میگوئیم ۲۲۲۵ دستگاه اتوبوس به ما تحویل داده شده و تا کنون نیز به این تعداد اتوبوس اضافه کرده ایم، به این معناست که تنها یک سوم از این اتوبوسها برای شهرداری است و دو سوم آن برای مردم و بخش خصوصی است. درواقع شهرداری تهران در این میان وظیفه ایجاد تسهیلات است. در حوزه تاکسیرانی نیز تاکسیها برای مردم است. اینکه شرکتهای خصوص را مجاب به سرمایه گذاری در نوسازی میکنیم؛ بر میگردد به این مساله که مردم را وارد مدیریت مشارکتی شهر تهران کنیم.
حمل و نقل عمومی در پایتخت باید هوشمند شود
وی با اشاره به اینکه وضعیت مشارکت در حوزه مترو متفاوت است، گفت: در مترو وضعیت فرق میکند ساخت یک متر از تونل مترو ۱,۲۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که پول ۴۰۰ اتوبوس است. میزان سرمایه گذاری در مترو بسیار بزرگ است. شاید برخی عنوان کنند که خیابان برای توسعه اتوبوسرانی در شهر تهران نداریم اما باید به این مساله اشاره کرد که تهران خیابان برای اتوبوسها دارد. در حال حاضر ۷۵ درصد حمل و نقل داخل شهری در تهران توسط خودروهای شخصی انجام میشود که این میزان باید کاهش یابد.
زاکانی با اشاره به اینکه هدف این است که حمل و نقل عمومی در پایتخت تقویت و با هوشمند سازی پیوند زده شود تا یک جهشی در ارائه خدمت به شهروندان ایجاد شود، بیان کرد: امسال ۱۲۰ هزار پارک حاشیهای را در تهران کد دار میکنیم تا اگر شهروندی بخواهد از آن استفاده کند، تعهد خود را نسبت به شهر را ایفا کند. این کار در مشهد و سایر شهرهای داخلی انجام شده است.
وی با بیان اینکه مسیری را میرویم که ماحصل آن در سال ۱۴۰۱ سال یک جهش کوتاه مدت در حوزه حمل و نقلی است و جهش نهایی را در برنامههای میان مدت قرار داده ایم، یادآور شد: در حال حاضر با سرعت بیشتری در حال توسعه مترو هستیم. برای توسعه حمل و نقلی باید زیرساختهای لازم ایجاد شود.
شهردار تهران تاکید کرد: حمل و نقل عمومی در شهر تهران در این دوره چشم انداز خوبی را دارد و در نهایت به سمت تبدیل تهران به شهر انسان محور میرویم و توسعه پیاده روها را در دستور کار داریم.
وی در ادامه صحبتهای خود با تاکید بر اینکه دولت در این دوره هزینه حضور خود را در تهران میپردازد، گفت: اگر چه دولت در گذشته هزینه حضور خود را در شهر تهران نمیپرداخت اما خوشبختانه در این دوره این هزینه در حال پرداخت شدن است.
زاکانی ادامه داد: دولت در خصوص مترو تکالیف خود را انجام میدهد در حوزه اتوبوسرانی نیز به وظایف خود عمل میکند و در سایر حوزهها نیز در نظر دارد به تکالیف خود رسیدگی کند. به عنوان مثال طبق قانون جرایم رانندگی سهم شهرداری تهران از این محل ۶۰ درصد است. در سنوات گذشته این منابع مالی به شهرداری تهران پرداخت نمیشد، اما اکنون در قانون بودجه مصوب شده تا دولت حداکثر با یک ماه تأخیر این هزینه را به شهرداری تهران بپردازد.
علیرضا زاکانی افزود: دولت به وظایف خود رسیدگی میکند و ما هم خدمتگذار مردم هستیم. اما خود دولت با یک بر هم انباشتگی مشکلات از قبل روبه رو است. اگر ما شهرداری تهران را با ۸۷ هزار میلیارد بدهی تحویل گرفته ایم، دولت خود نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد بدهی دارد.
سیستم حمل و نقلی تهران یک سیستم فرسوده است
شهردار تهران در پایان بیان کرد: سیستم حمل و نقلی تهران یک سیستم فرسوده و ناکارآمد است. ما در کوتاه مدت در حوزه اتوبوسرانی تلاش میکنیم تا این حوزه ۱۵۰ درصد رشد داشته باشد و بخش قابل توجهی از تاکسیهای شهر تهران نوسازی شود. مسیری را محیا میکنیم تا علاوه بر توسعه مترو در سال جاری؛ در سالهای بعد به صورت جهشی در این حوزه گام برداریم و بتوانیم از طریق چارچوب حمل و نقل ترکیبی به صورت هوشمند ظرفیت ارائه خدمت را یک ظرفیت درخور شایسته برای مردم قرار دهیم. علاوه بر این نیز شهر را به سمتی می بریم که از طریق مناسب سازی پیاده راهها بتوانیم امکانی را فراهم کنیم که در هر حوزه محلی بهترین خدمت را از طریق مناسب سازی به اهالی محله داشته باشیم و بتوانیم با توسعه شهر بر محور حمل و نقل عمومی امکانی را فراهم کنیم که یک هویت و چارچوب جدید برای شهر تهران خلق کند. این کار هم شدنی است و هم خود زمینه تحول و توسعه مترو است.