جایگزینی وَن و مینیبوس به جای تاکسی در خطوط پرتردد پایتخت
معاون شهردار تهران اجرای کامل بخش نامه تفویض اختیارات به معاونان مناطق را مورد تأکید قرار داد و گفت: تلاش می کنیم تا در خطوط پرتردد تاکسی، از وَن و در پایانه های تاکسی که مقاصد خطوط آن، اطراف و حومه تهران است از مینی بوس استفاده کنیم.
معاون شهردار تهران اجرای کامل بخش نامه تفویض اختیارات به معاونان مناطق را مورد تأکید قرار داد و گفت: تلاش می کنیم تا در خطوط پرتردد تاکسی، از وَن و در پایانه های تاکسی که مقاصد خطوط آن، اطراف و حومه تهران است از مینی بوس استفاده کنیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، جلال بهرامی در جلسه شورای معاونان حمل و نقل و ترافیک مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران که به میزبانی منطقه ۵ برگزار شد، معاونان حمل و نقل و ترافیک مناطق را مسئول اجرای بخش نامه تفویض اختیارات قلمداد کرد و خطاب به آنان گفت: شما باید تکالیف خود را با اختیار و اقتدار کامل انجام دهید و اصولاً هر شخص و نهادی باید تکالیف خود را طبق قوانین و مقررات انجام دهد و هیچ فرد و سازمانی، حق ندارد در اجرای ضوابط و دستورالعمل ها و در مسیر خدمت به مردم، کارشکنی یا مانع تراشی کند.
وی با بر شمردن ضرر و زیان ناشی از تعدّد پیمانکاران برای انجام کاری واحد در مدیریت شهری، افزود: فرض کنید در مدیریت یک بزرگراه که ده ها متغیر در آن وجود دارد، هر قسمت در اختیار یک حوزه یا پیمانکار مستقل باشد و بدیهی است که این پراکندگی مدیریتی، موجب آشفتگی در انجام کارها و هدررفت سرمایه ها می شود.
لزوم افزایش زمان قراردادهای یک ساله با پیمانکاران
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه هر یک از مؤلفه های آماده سازی ایستگاه اتوبوس ها، نصب و نگهداری گاردریل ها، آسفالت و خط کشی معابر، نصب و نگهداری علائم ترافیکی و ...، تحت مدیریت یک شرکت یا پیمانکار مستقل است، اظهار کرد: برخی پیمانکاران صرفاً نسبت به خرید ادوات و تجهیزات اقدام می کنند و نصب، اجرا و نگهداری بر عهده پیمانکاران دیگر قرار می گیرد.
بهرامی با بیان اینکه در مواقع ضرور، هیچ یک از پیمانکاران پاسخگو نبوده و کاستی ها و کمبودهای احتمالی را به گردن دیگری می اندازند که این رویه غلط باید اصلاح شود، تصریح کرد: برای انجام اقدامات و عملیات پرتکرار و مستمر، انعقاد قرارداد یک ساله با پیمانکاران، مقرون به صرفه نیست و زمان قرارداد با پیمانکاران را باید به ۵ سال افزایش دهیم، ضمن اینکه نصب و اجرا، خدمات پس از فروش و نگهداشت را باید بر عهده یک پیمانکار واحد بگذاریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از بازگشایی میدان امام خمینی پس از چند سال انسداد خبر داد و گفت: بازگشایی این میدان، نمونه ای از اقداماتی است که آرامش و رضایت خاطر شهروندان را فراهم کرده است و جا دارد از تلاش ها و پیگیری های شهردار و معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۱۲ تشکر کنم.
جایگزینی میدل باس و وَن به جای اتوبوس در خطوط کم مسافر و معابر کم عرض
معاون شهردار تهران، انسداد ضلع شمالی میدان امام خمینی در طول چند سال گذشته را عامل بروز مسائل و مشکلات زیادی برای شهروندان از جمله ترافیک سنگین در معابر اطراف این میدان قلمداد کرد و گفت: به همین دلیل، بر بازگشایی کامل میدان امام خمینی پافشاری کردیم که این گشایش، باعث سهولت تردد، کاهش ترافیک و مصرف سوخت و از همه مهم تر، جلب رضایت شهروندان شده است.
بهرامی بر لزوم استفاده مناسب از انواع وسایل حمل و نقل عمومی متناسب با موقعیت معابر، تأکید کرد و افزود: استفاده به جا و به موقع از وسایل حمل و نقل عمومی در خطوط مختلف از اهمیت و ضرورت برخوردار است و به عنوان نمونه، برای کاهش هزینه ها و کم کردن سرفاصله حرکت اتوبوس ها در برخی معابر و در ساعات کم مسافر، می توانیم به جای اتوبوس های دوکابین و تک کابین از میدل باس یا وَن استفاده کنیم.
معاون شهردار تهران با اعلام اینکه حتی در خیابان های کم عرض نیز به جای اتوبوس می توانیم از میدل باس یا وَن استفاده کنیم، تأکید کرد: تعیین نوع وسیله عمومی مناسب برای معابر هر منطقه در ساعات مختلف از جمله موضوعاتی است که معاونان حمل و نقل و ترافیک مناطق با بررسی آن، می توانند پیشنهادهای خود را به کمیته تخصصی ارائه کنند.
جایگزینی وَن و مینی بوس به جای تاکسی در خطوط پرتردد و مقاصد حومه ای
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه تلاش می کنیم تا در خطوط پرتردد تاکسی، از وَن و در پایانه های تاکسی که مقاصد خطوط آن، اطراف و حومه تهران است از مینی بوس استفاده کنیم، اظهار کرد: نظارت بر تاکسی های گردشی، موضوعی ضروری است چرا که برخی از این تاکسی ها به جای جابه جایی مسافر به حمل و نقل بار و کالا می پردازند یا برای شرکت های خصوصی کار می کنند.
بهرامی با بیان اینکه بعضی از این تاکسی ها، حتی گاهی خارج از تهران نیز تردد می کنند و عملاً هیچ خدمتی در حوزه حمل و نقل عمومی ارائه نمی دهند، تصریح کرد: این در حالی است که مالکان این تاکسی ها از تسهیلات نوسازی و سایر خدمات شهرداری تهران بهره مند می شوند.
وی از معاونان حمل و نقل و ترافیک مناطق خواست تا در زمینه های مختلف به ویژه در خصوص میزان کارآیی و استقبال از مسیرهای دوچرخه سواری، ساماندهی موتورسیکلت ها، انجام اصلاحات هندسی و بازگشایی معابری که موقتاً مسدود هستند، بررسی های لازم را به عمل بیاورند و افزود: معاونان، پیشنهادهای خود را در این موارد و در مورد ارتقاء و بهبود کارکرد کمیته های تخصصی حوزه حمل و نقل و ترافیک به اداره کل حمل و نقل عمومی ارائه کنند.
لزوم ساماندهی تردد ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران
معاون شهردار تهران در خاتمه سخنان خود با تأکید بر لزوم ساماندهی وضعیت موتورسیکلت های پایتخت، خاطرنشان کرد: برای حل مشکل ترافیک تهران باید برای تردد ۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت در این کلان شهر، راهکار جامع و مناسبی، پیدا کرده و اجرا کنیم.
احسان شریفی شهردار منطقه ۵ نیز در این نشست، با ارائه گزارشی از اقدامات به عمل آمده و برنامه های پیش بینی شده این منطقه در حوزه حمل و نقل و ترافیک، گفت: تمام تلاشمان را به کار گرفته ایم تا ترافیک را در پهنه غربی تهران به نحو مطلوب مدیریت کنیم.
بنا بر روابط عمومی و امور بین الملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در پایان جلسه شورای معاونان حمل و نقل و ترافیک مناطق، معاون شهردار تهران و حاضران در جلسه از نمایشگاه دست آوردهای ترافیکی شهرداری منطقه ۵ دیدن کردند.