فرایند انتخاب مشاور برای مطالعات طرح جامع برقی سازی وسایل نقلیه کلید خورد
فرایند انتخاب مشاور برای مطالعات طرح جامع برقی سازی وسایل نقلیه در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران آغاز شد.
فرایند انتخاب مشاور برای مطالعات طرح جامع برقی سازی وسایل نقلیه در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران آغاز شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران، شهریار افندی زاده با تاکید بر ضرورت برقی سازی ناوگان حمل و نقل پایتخت افزود: با توجه به اثرگذاری ویژه این طرح بر وضعیت و کیفیت زندگی شهروندان و لزوم بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی آن، در کنار اثرات حمل و نقلی در سطح شهر تهران، استفاده از خدمات شرکت های مهندسین مشاور، دارای تخصص های مرتبط با موضوع، مطالعه موردنیاز ماست.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به آغاز فرایند انتخاب مشاور از فراخوان دو فقره آگهی استعلام ارزیابی فنی و مالی در روزهای دوشنبه و چهارشنبه، ۲۷ و ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ در روزنامه همشهری خبر داد و گفت: از شرکت های مشاوری که دارای حداقل رتبه ۲ در تخصص حمل و نقل هستند، دعوت کردیم برای دریافت اسناد انتخاب مشاور، از اول تا هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران مراجعه کنند.
افندی زاده افزود: مکان یابی و طراحی ایستگاه های شارژ وسایل نقلیه برقی (به تفکیک اتوبوس، تاکسی، خودرو شخصی و موتورسیکلت) با در نظر گرفتن معیارهای ترافیکی (اثرسنجی ترافیکی)، زیرساخت های برقی (دیماند و تامین برق ایستگاه ها) و مکانیکی موردنیاز و الزامات معماری و شهرسازی، از مهم ترین موضوعاتی است که در مطالعات طرح جامع برقی سازی وسایل نقلیه در شهر تهران بطور کامل بررسی می شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران همچنین به تعیین اولویت خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر تهران برای برقی سازی ناوگان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: مدل های اقتصادی نحوه مالکیت تاکسی و موتورسیکلت برقی با توجه به قیمت موجود تاکسی و موتور بنزینی، از دیگر موارد مورد بررسی در مطالعات طرح جامع برقی سازی وسایل نقلیه در شهر تهران است.
افندی زاده با اشاره به اثرات ترافیکی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی برقی سازی وسایل نقلیه در پایتخت، تصریح کرد: بررسی پدافند غیرعامل جهت جانمایی و استقرار ایستگاه های شارژ و تدوین مدل قیمت گذاری و هزینه شارژ وسایل نقلیه، سایر موضوعاتی هستند که در این طرح به صورت همه جانبه و از زوایای مختلف مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران گفت: براساس قانون هوای پاک، شهرداری تهران نسبت به حل مشکل آلودگی هوا دارای مسئولیت ها و وظایفی است که در راستای تحقق آن باید اقدام های لازم را انجام دهد.
افندی زاده گفت: در همین راستا مدیریت شهری با انعقاد قراردادهایی در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی برقی (اتوبوس و تاکسی برقی) با سرمایه گذار چینی، تلاش کرده تا هر چه زودتر موضوع کمبود و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی را حل کند و با برقی سازی ناوگان، میزان آلودگی هوای تهران را کاهش دهد.
وی افزود: در بازه زمانی مشخصی، ۲۵ هزار دستگاه سدان، ۲۵۰۰ دستگاه خودروی SUV و ۱۰ هزار دستگاه وَن به حوزه حمل و نقل عمومی شهر تهران وارد می شود.
به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران، ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی، علاوه بر تغییر مبلمان شهری و ارتقای سطح ارائه خدمات به شهروندان، موجب انتقال تکنولوژی تولید نیز خواهد شد که تأثیر بسزایی در سرعت تولید خودرو و به روزرسانی صنعت خودرو دارد و علاوه بر آن، در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوای ناشی از آن نیز بسیار مؤثر است.