بالاخره پای تراموا به تهران باز شد / تست شبانه موفقیت آمیز بود
بالاخره پای تراموا به تهران باز شد و تست شبانه آن با موفقیت به سرانجام رسید، اکنون تهرانی ها باید منتظر ورود ترامواهای ۴کابینه از چین باشند تا تست نهایی آن در فروردین ماه ۱۴۰۴ انجام شود.

با روند رو به رشد جمعیت، گسترش حمل ونقل عمومی در کلان شهر تهران به امری ضروری تبدیل شده است و اقداماتی که مدیران شهری برای این حوزه انجام می دهند، معیاری برای سنجش عملکرد آنهاست.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، دوره ششم مدیریت شهری گام های بلندی برای سر و سامان دادن به شهر به ویژه در حوزه حمل ونقل عمومی که با پسرفت مواجه شده بود، برداشت.
در این راستا ضمن تلاش برای نوسازی و اورهال ناوگان اتوبوسرانی، مترو و تاکسی ها از طریق عقد قرارداد با تولیدکنندگان داخلی و خارجی که بخشی عمده ای از آن ها در سال جاری به ثمر نشست، تلاش کرد تراموا به عنوان یک مد جدید حمل ونقل به تهران راه یابد.
تراموا، نوعی قطار سبک شهری است که نتایج مطالعات کارشناسی نشان می دهد در مقایسه با اتوبوس های بی آرتی و اتوبوس های عادی، می تواند نقشی مؤثرتر در میزان جابه جایی مسافران داشته باشد چرا که ظرفیت بیشتری دارد.
مشخصه | واحد | اتوبوس | مترو | بی آر تی | تراموا |
ظرفیت هر خط | نفر در ساعت | 2400-8000 | 10000-70000 | 4000-8000 | 4000-15000 |
برای عملیاتی کردن ایده راه اندازی تراموا در تهران، شهرداری با یکی از تولیدکنندگان تراموا در دنیا که در چین صاحب صلاحیت است، توافقاتی انجام داد و مقرر شد 2 رام قطار تراموای چرخ لاستیکی که از آن به عنوان ART یاد می شود به صورت امانت از شرکت سازنده برای تست، دریافت شود و اگر نتایج آن موفقیت آمیز بود انعقاد قرارداد تولید انبوه آن در دستور کار قرار گیرد.
با تحقق وعده مدیران شهری و ورود تراموا به تهران، فرآیند تست شبانه آن ها از بامداد 22 بهمن آغاز شد و تا 8 اسفند ادامه یافت.
احمد قیومی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، درباره تست تراموای 3کابینه چرخ لاستیکی که طی 8 شب انجام شد، گفت: این تست ها شامل بررسی ظرفیت بارگیری مسافر با وزن های 4، 8 و 16 تن، تست سرعت و حرکت ایزوله شده تا پایانه آزادی با همراهی پلیس و همچنین حرکت عادی از پایانه آزادی به تهران پارس با توقف در ایستگاه ها بود.
وی ادامه داد: در این تست ها، مقدار شارژ تراموا محاسبه شد و مشخص شد که دو دستگاه تراموای وارداتی به تهران، مصرف شارژ متفاوتی داشتند؛ به طوری که یکی از آن ها 15 تا 16 درصد شارژ کمتری مصرف کرده بود که نیاز به بررسی بیشتر دارد.
قیومی اضافه کرد: تست های انجام شده از جمله شعاع گردش، ورود و خروج به میادین و پایانه آزادی، حرکت در لاین ویژه، عملکرد خط خوان و سیستم خودران، بررسی شیب و ورود به زیرگذر، بدون مشکل خاصی انجام شدند. توجه به ظرفیت باتری تراموا و استفاده از شارژر های پاندیگراف در ایستگاه ها یا به صورت سقفی روی تراموا و همچنین شارژ بین راهی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با تأکید بر موفقیت آمیز بودن تست های روزانه و آموزش های فنی به خبرنگار تسنیم گفت: با پایان یافتن تست های شبانه، قرار است تست روزانه با تراموای 4کابینه انجام شود، بنابراین فعلاً با 2 رام تراموای موجود کاری نداریم و منتظر هستیم که تراموای 4کابینه به تهران وارد شود.
به گفته وی، ورود تراموا های جدید و آغاز تست روزانه با مسافر، بعد از عید خواهد بود.
وی تأکید کرد: نکات مطرح شده توسط ارگان های درگیر در این پروژه جمع بندی شده است و قرار است مکاتبه ای از طریق مدیرعامل مترو انجام شود تا تمامی درخواست ها و نکات به صورت کتبی به طرف چینی ارائه شود، این درخواست ها شامل بررسی امکان تولید تراموای 4کابینه با مشخصات فنی مورد نیاز ایران است.
پس از تصویب نهایی و اجرای قرارداد، موضوعات دیگری مانند آماده سازی خط، تغییر ایستگاه ها، طول مسیر، دسترسی مردم به ایستگاه ها، نوع استفاده از تراموا در خط، ورود و خروج به پایانه آزادی و مباحث ایمنی، ترافیکی و هوشمندسازی تقاطع ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.
نتایج مثبت تست تراموا و اخذ مصوبه از شورای اسلامی شهر تهران در آینده ای نزدیک، نویدبخش نزدیک شدن تهران به یک تغییر چهره مطلوب و بهبود خدمات رسانی به شهروندان در نقاط پرتردد شهر است.