بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

سودای شهر دوچرخه سوار

دوچرخه‌سواری فقط یک ورزش نیست. این روزها در گوشه کنار دنیا از این وسیله لذتبخش برای ترددهای شهری استفاده می‌شود. این وسیله در کنار امکان ترددی در شهرهای بزرگ، برای کاهش حجم ترافیک و کاستن از میزان آلودگی هوای شهرها نیز کاربردی وسیع و جدی دارد.

سودای شهر دوچرخه سوار
تین نیوز |

دوچرخه‌سواری فقط یک ورزش نیست. این روزها در گوشه کنار دنیا از این وسیله لذتبخش برای ترددهای شهری استفاده می‌شود. این وسیله در کنار امکان ترددی در شهرهای بزرگ، برای کاهش حجم ترافیک و کاستن از میزان آلودگی هوای شهرها نیز کاربردی وسیع و جدی دارد.

دوچرخه به‌عنوان ابزاری برای گذران اوقات فراغت فعال و غیرفعال، به‌عنوان یک وسیله نقلیه درون‌شهری غیرموتوری در سامانه حمل‌ونقل نوین و نیز به‌عنوان ابزار یک رشته ورزشی تخصصی و حرفه‌ای مطرح است. در این زمینه، به‌دلیل وجود مشکــلات متعـدد حمل‌ونقل و آلودگی‌های مختلف زیست‌محیطی، نقش دوچرخه به‌عنوان یک ابزار حمل‌ونقل فعال در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارای اهمیتی دوچندان است. در دنیا بیش از 20میلیون نفر از دوچرخه به‌عنوان وسیله نقلیه روزانه استفاده می‌کنند. این دارو چند سالی است که برای ترافیک سرسام‌آور پایتخت تجویز شده و در آینده می‌تواند بار سنگینی را از دوش خیابان‌های شلوغ تهران بردارد. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، 312کیلومتر دوچرخه سواری هر نفر برای مدت 8ماه، از انتشار 52کیلوگرم آلودگی هوا جلوگیری می‌کند.

اعدادی مهم از سند

سند توسعه دوچرخه‌سواری شهر تهران که با مشاوره هلندی‌ها نوشته‌شده، برنامه جامع توسعه دوچرخه در پایتخت را تا سال 1400تصویر می‌کند. به گزارش همشهری، براساس اطلاعات رسیده از سند توسعه دوچرخه‌سواری شهر تهران، هم‌اکنون در تهران روزانه 19.3میلیون سفر شهری انجام می‌شود که با روند رشد فعلی به 20.3میلیون سفر روزانه در سال 1400خواهد رسید. از طرفی هم‌اکنون با همه تبلیغ‌ها و کمپین‌های سه‌شنبه بدون خودرو، 0.6درصد ترددهای شهری تهران با دوچرخه انجام می‌شود که باید تا افق طرح به 1.5درصد برسد. این یعنی 57هزار سفر روزانه باید به 304هزار سفر افزایش یابد. در این برنامه سهم استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی که هنوز در حد انتظار افزایش نیافته در سال 98باید به 35هزار سفر روزانه برسد. سهم اشتراکی‌ها تا سال 1400 نیز 152هزار سفر روزانه خواهد بود. ناگفته نماند که هم‌اکنون تعداد دوچرخه‌های اشتراکی کمتر از هزار دستگاه است و این سامانه باید تا سال 1400به 15هزار دستگاه دوچرخه برسد.

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.