اجرای پروژه مشترک تونل انرژی برق متروی شیراز برای نخستین بار
رئیس سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: پروژه تونل های انرژی برق مورد نیاز برای خطوط ۱، ۲ و ۴ قطار شهری شیراز و ایستگاه های فلسطین و فردوسی و همچنین تقویت و توسعه خطوط قدیمی بخشی از این کلان شهر را تأمین می کند.

رئیس سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: پروژه تونل های انرژی برق مورد نیاز برای خطوط ۱، ۲ و ۴ قطار شهری شیراز و ایستگاه های فلسطین و فردوسی و همچنین تقویت و توسعه خطوط قدیمی بخشی از این کلان شهر را تأمین می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علی کلانتری امروز، ۱۳ اسفندماه در نشست شهرداری شیراز به تشریح پروژه تونل های انرژی در کلان شهر شیراز پرداخت و اظهار کرد: این پروژه به طول تقریبی ۱۷۰ کیلومتر به عنوان نخستین پروژه خدمات زیر بنایی مشترک با همکاری سازمان قطار شهری شیراز به نمایندگی شهرداری کلان شهر شیراز و برق منطقه ای فارس با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری وقت فارس اجرا شده است.
وی افزود: این پروژه برق مورد نیاز برای خطوط ۱، ۲ و ۴ قطار شهری شیراز و ایستگاه های فلسطین و فردوسی و همچنین تقویت و توسعه خطوط قدیمی بخشی از کلان شهر را تأمین می کند.
رئیس سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز با تشریح این دو فاز بیان کرد: فاز نخست از پست ۲۳۰ دانشگاه واقع در بولوار کوهسار تا میدان جام جم به طول ۱۱۵۰ متر و فاز دوم از میدان جام جم تا میدان نمازی به طول ۱۲۵۰ متر است.
کلانتری ادامه داد: برای اجرای مشترک پروژه داکت و تونل انتقال توان ۶۶ کیلوولت که فاز اول از پست ۲۳۰ دانشگاه، در بولوار کوهسار تا میدان جام جم و فاز دوم آن به صورت تونلی، از میدان جام جم تا میدان نمازی با برآورد اولیه ۲۲۰ میلیارد ریال پروژه انتقال توان به طول ۲۴۰۰ متر مورد توافق و به مرحله اجرا رسید.
رئیس سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز اظهار کرد: بخش سازه ای این پروژه شامل ۲ بخش به صورت داکت و به روش کندو پوش به طول ۱۱۵۰ متر از ایستگاه ۲۳۰ دانشگاه واقع در بلوار کوهسار تا میدان جام جم و روش تونلی به طول ۱۲۵۰ متر از میدان جام جم تا میدان نمازی است.
وی، سختی های اجرایی در بخش سازه ای این پروژه را توصیف کرد و گفت: همه تلاش ما در اجرای این پروژه پیشگیری از حفاری روباز، جلوگیری از مزاحمت ناشی از سختی امکان رفت وآمد در سواره رو و پیاده رو، به حداقل رساندن ترافیک شهری در زمان اجرای پروژه و کاهش هزینه های دوباره کاری، امکان دسترسی به تأسیسات و کابل ها از طریق تونل، فراهم شدن امکان بازدید و تعمیر و نگهداری روش تونل نسبت به روش دفنی برتر شناخته شد و در دستور کار قرار گرفت.
رئیس سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: با اجرای این پروژه، ۸ فیدر معادل ۲۴ رشته کابل ۱۰۰۰ با قابلیت انتقال ۸۰ مگاوات در هر فیدر فراهم می شود.
کلانتری بیان کرد: این پروژه با درنظرگرفتن افزونگی موجب تأمین برق مورد نیاز سه خط ۱، ۲ و ۴ مترو و کاهش برق مورد نیاز خطوط مصوب مترو شیراز معادل ۱۰ درصد برق مصرفی شیراز به ۵ درصد و تأمین برق پایدار ایستگاه های فلسطین، فردوسی، مرکزی و تقویت خطوط قدیمی بخش مرکزی این کلان شهر شده است.