بازدید سایت : ۴۹۹۰۳
مجله تصویری قسمت 41

◄ فیلم| وزیر راه و شهرسازی با مشکل کمبود بودجه چه برخوردی خواهد کرد؟

محدودیت منابع لازم برای اجرای پروژه های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی و ارتقاء اقتصاد حمل و نقل مشکلی جدی است که خانم دکتر صادق باید برای آن تمهیدی بیندیشد.

فیلم| وزیر راه و شهرسازی با مشکل کمبود بودجه چه برخوردی خواهد کرد؟
تین نیوز |

محدودیت منابع لازم برای اجرای پروژه های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی و ارتقاء اقتصاد حمل و نقل مشکلی جدی است که خانم دکتر صادق باید برای آن تمهیدی بیندیشد.

در این قسمت از مجله تصویری تین به این موضوع پرداخته ایم که شما را به دیدن آن دعوت می کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسدبیگی - اسداله

    محدودیت‌های منابع در پروژه‌های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی
    عوامل موثر بر محدودیت منابع:
    علاوه بر عوامل کلی که پیشتر ذکر شد، عوامل دیگری نیز بر محدودیت منابع در پروژه‌های زیرساختی تأثیرگذار هستند:
    • عدم اولویت‌بندی مناسب پروژه‌ها: نبود یک برنامه جامع و اولویت‌بندی شده برای اجرای پروژه‌ها، باعث پراکندگی منابع و عدم تمرکز بر پروژه‌های کلیدی می‌شود.
    • عدم شفافیت در بودجه‌بندی: عدم شفافیت در فرآیند بودجه‌بندی و تخصیص اعتبارات، امکان فساد و رانت‌خواری را افزایش داده و منجر به هدررفت منابع می‌شود.
    • عدم مشارکت بخش خصوصی: عدم مشارکت فعال بخش خصوصی در تامین مالی و اجرای پروژه‌ها، باعث محدود شدن منابع مالی دولت می‌شود.
    • تغییرات مداوم در سیاست‌ها: تغییرات مداوم در سیاست‌ها و اولویت‌های دولت‌ها، باعث ایجاد بی‌ثباتی در اجرای پروژه‌ها و کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری می‌شود.
    پیامدهای گسترده‌تر محدودیت منابع:
    • کاهش رشد اقتصادی: زیرساخت‌های حمل و نقل نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارند. محدودیت منابع و عدم توسعه زیرساخت‌ها، باعث کاهش بهره‌وری و رشد اقتصادی می‌شود.
    • افزایش نابرابری‌های منطقه‌ای: عدم توسعه زیرساخت‌ها در مناطق محروم، باعث افزایش نابرابری‌های منطقه‌ای و مهاجرت از مناطق روستایی به شهری می‌شود.
    • کاهش رقابت‌پذیری اقتصادی: زیرساخت‌های حمل و نقل ناکافی، باعث افزایش هزینه‌های تولید و کاهش رقابت‌پذیری محصولات در بازارهای جهانی می‌شود.
    • افزایش آلودگی محیط زیست: فرسودگی ناوگان حمل و نقل و عدم توسعه حمل و نقل عمومی، باعث افزایش آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود.
    راهکارهای جامع و بلندمدت:
    • اصلاح نظام بودجه‌ریزی:
    ی تخصیص بودجه بر اساس اولویت‌ها: اولویت‌بندی پروژه‌ها بر اساس شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی
    o افزایش شفافیت در بودجه‌بندی: انتشار اطلاعات دقیق و شفاف در مورد بودجه تخصیصی به هر پروژه
    o استفاده از روش‌های نوین بودجه‌ریزی: استفاده از روش‌های نوین بودجه‌ریزی مانند بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد
    • توسعه بازار سرمایه:
    o تشویق سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت: ارائه مشوق‌های مالیاتی و گمرکی به سرمایه‌گذاران بلندمدت
    o توسعه ابزارهای مالی: توسعه ابزارهای مالی مانند اوراق مشارکت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرساختی
    • استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی:
    ‌ تسهیل مشارکت بخش خصوصی: ایجاد تسهیلات برای مشارکت بخش خصوصی در تامین مالی و اجرای پروژه‌ها
    o تضمین بازگشت سرمایه: ارائه تضمین‌های لازم برای بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی
    • همکاری با سازمان‌های بین‌المللی:
    o جذب کمک‌های فنی و مالی: جذب کمک‌های فنی و مالی از سازمان‌های بین‌المللی برای اجرای پروژه‌های زیرساختی
    o بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها: بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها در زمینه توسعه زیرساخت‌ها
    نقش فناوری‌های نوین در تامین مالی پروژه‌ها:
    • فین‌تک: استفاده از فناوری‌های مالی برای جذب سرمایه‌ خرد و توسعه بازار سرمایه
    • بلاکچین: استفاده از فناوری بلاکچین برای ایجاد شفافیت و امنیت در فرآیندهای مالی
    • هوش مصنوعی: استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی نیازهای مالی پروژه‌ها و بهینه‌سازی هزینه‌ها
    محدودیت‌های اجرای راهکارها:
    • مقاومت در برابر تغییر: برخی از افراد و سازمان‌ها ممکن است در برابر تغییرات مقاومت کنند.
    • کمبود نیروی انسانی متخصص: برای اجرای پروژه‌های زیرساختی، نیاز به نیروی انسانی متخصص و ماهر است.
    • مسائل سیاسی: مسائل سیاسی و عدم ثبات سیاسی می‌تواند بر اجرای پروژه‌های زیرساختی تأثیر منفی بگذارد.
    نتیجه‌گیری:
    محدودیت منابع مالی یکی از چالش‌های اساسی در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل است. برای رفع این چالش، نیاز به یک رویکرد جامع و بلندمدت است که شامل اصلاح نظام بودجه‌ریزی، توسعه بازار سرمایه، مشارکت بخش خصوصی، استفاده از فناوری‌های نوین و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی باشد. همچنین، ایجاد یک محیط سرمایه‌گذاری جذاب و پایدار، یکی از مهم‌ترین عوامل برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است.