بازدید سایت : ۱۱۹۲۰۹

تأمین واگن برای متروی قم به کجا رسید؟

​مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم آخرین وضعیت تأمین واگن برای متروی قم را تشریح کرد.

تأمین واگن برای متروی قم به کجا رسید؟
تین نیوز |

​مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم آخرین وضعیت تأمین واگن برای متروی قم را تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، محمدرضا انگشت باف درباره تدابیر تأمین واگن متروی قم و منابع و تسهیلات آن اظهار داشت: متولی واگن در کشور وزارت کشور است و طبق قرارداد، تعهد واگن بر عهده وزارت کشور و دولت است. ما در سال 97 یک مصوبه از هیئت وزیران اخذ کردیم که بنا شد، واگن های متروی قم را بر اساس قرادادی که وزارت کشور تا سقف 25 درصد دارد تأمین کنند.

وی افزود: قرارداد 630 واگن تهران و قرارداد 799 واگن تمام شهرها را وزارت کشور عهده دار است . طبیعتا کارفرمای قرارداد تأمین واگن ما در استان قم هم وزارت کشور است. ما سال 97 مصوبه ای که از هئیت وزیران اخذ کردیم و قرار شد از این ظرفیت استفاده کنیم، بر این اساس مقرر شد که مبلغ 70 میلیون یورو و به طور کامل از اعتبارات دولتی واگن های مترو قم تأمین شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم بیان کرد: متأسفانه به جهت بروکراسی و تغییر دولت ، قرارداد در آبان سال 1401 توسط وزارت کشور به طرف خارجی ابلاغ شد. مجدد در حال پیگیری هستیم. باید در سازمان برنامه ریزی وزارت کشور یکسری از اصلاحات قراردادی، مجوزی اتفاق می افتاد. به همین واسطه منجر به این شد که قسط اول پیش پرداخت قرارداد توسط وزارت کشور به شرکت چینی پرداخت نشود.

وی خاطرنشان کرد: ما سال گذشته در جلسات متعدد فشرده دوماهه ای با موضوع مدیریتی و کارشناسی به صورت برخط با نفرات خارجی داشتیم و طراحی واگن ها را تصویب کردیم. مبحث قسط اول پیش پرداخت خارج از اراده ی سازمان قطار شهری استان است و دوستان وزارت کشور باید پیگیری های لازم را انجام می دادند. طی تلاش های انجام شده در 27 مردادماه 1403 مجوز ماده 62 واگن های متروی قم صادر شد.

انگشت باف عنوان کرد: بر این اساس ما باید بلافاصله قرارداد 3 جانبه با بانک مرکزی را انجام دهیم. احتمالا ظرف 3 ماه آینده می توانیم کار را به مرحله ای برسانیم که دولت بتواند قسط اول پیش پرداخت را به طرف چینی بدهد، تا شرکت چینی هم واگن ها را بسازد و در بازده زمانی 6 تا 8 ماهه به قم تحویل دهد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم گفت: ما در 2 بخش به کمک دولت احتیاج داریم؛ اول اعطای مجوزهای عقب افتاده مانند ماده 62 که 10 ماه در سازمان برنامه مانده بود. دوم باتوجه به اینکه در خرداد سال 1402 اوراق مشارکت مترو قم رشد 3 برابری داشته است که مبلغ آن 250 میلیارد تومان بود که به نسبت سال قبل آن یعنی سال 1401 رشد 500 درصدی داشت. ما برای وصول این مبلغ نیاز به مساعدت دولت داریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.