سرنوشت راه آهن لرستان در دولت چهاردهم
یکی از مشکلات اساسی این استان وجود پروژه های نیمه تمام فراوان در آن همچون پروژه راه آهن دورود -خرم آباد است، پروژه ای که باوجود گذشت سال ها از زمان مطرح شدن آن، هنوز عملیاتی نشده است.
یکی از مشکلات اساسی این استان وجود پروژه های نیمه تمام فراوان در آن همچون پروژه راه آهن دورود -خرم آباد است، پروژه ای که باوجود گذشت سال ها از زمان مطرح شدن آن، هنوز عملیاتی نشده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، راه آهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژه های ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه توجیه نداشتن اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود، از دریافت مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت، مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه های ریلی مهم، محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه ها در مهر سال ۹۰ برگزار شود، پروژه ای که همچنان به مرحله تکمیل و اجرا نرسیده است.
در جریان سفر رئیس جمهور شهید به لرستان، دوباره این پروژه در بین مصوبات سفر قرار گرفت تا تکمیل این طرح قوت بگیرد، اما با وجود تأکیدات شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی در عملی شدن این مطالبه دیرینه مردم لرستان آن طور که باید پیشرفت چشمگیری پیدا نکرد تا در اواخر سال گذشته، دوباره به دلیل نداشتن اعتبار تعطیل شد.
این تعطیلی پروژه واکنش ها و انتقادات افکار عمومی و رسانه ها را در پی داشت، موضوعی که موجب شد دوباره مسئولان ملی از جمله معاون اجرایی رئیس جمهور وقت پیگیر رفع مشکلات اعتباری آن از محل تهاتر شوند.
نقش راه آهن لرستان در تکمیل کریدور ریلی غرب کشور
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور وقت از این پروژه با اشاره به اهمیت این پروژه ریلی در لرستان و کشور اظهار داشت: مرکز لرستان به خط آهن متصل نیست و باید به عنوان مرکز استان هر چه سریع تر به شبکه ریلی کشور متصل شود.
وی با بیان اینکه راه آهن لرستان این گونه طراحی شده است که از اندیمشک به خرم آباد و سپس به دورود متصل شود، گفت: واریانت اندیمشک-معمولان و سپس به سمت پلدختر-معمولان-خرم آباد-دورود – و بروجرد-ملایر-همدان-زنجان عملیاتی می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این محور، بنای محور ریلی شمال به جنوب در غرب کشور به حساب می آید.
خادمی تأکید کرد: به عنوان یک کارشناس اعتقاد من این است که اگر اهمیت این محور بیشتر از شرق کشور نباشد که فقط ترانزیتی است، این محور می تواند برای داخل کشور مؤثر باشد و اهمیت بیشتری دارد و این کار به طور حتمی باید صورت بگیرد.
وی در ادامه سخنان با بیان اینکه از این محور هزار و ۵۰۰ کیلومتری، حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر موجود است و با ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر احداث مسیر جدید، کریدور ریلی غرب کشور را سرتاسر خواهیم داشت، گفت: پروژه راه آهن لرستان قرار است در دو فاز عملیاتی شود.
راه آهن لرستان در ایستگاهِ ۵۱ درصد پیشرفت
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار بر این بوده است که ابتدا این پروژه از دورود به خرم آباد عملیاتی شود تا اتصال استان لرستان را به شبکه ریلی کشور وصل کنیم، افزود: محور باید ساخته شود، چراکه برای انتقال کالا و بار از آن برنامه ریزی و طراحی صورت گرفته است و کار بسیار مهمی برای کشور به حساب می آید.
خادمی بیان داشت: این مرحله از پروژه ۱۱۴ کیلومتر است، پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن ۹۱ درصد است، در این پروژه حجم زیرسازی زیاد است، چرا که حدود ۱۹ کیلومتر تونل مستقیم در آن داریم، از آنجایی که بعضی تونل های آن طویل و چهار تا پنج کیلومتری هستند، باید تونل های اضطراری را نیز در کنار آن ها ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه این تونل های اضطراری را هم اگر در نظر بگیریم، حدود ۳۱ کیلومتر تونل در این پروژه داریم، تصریح کرد: حدود دو کیلومتر هم پل های بزرگ در این پروژه داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی میزان پیشرفت فیزیکی راه آهن لرستان را حدود ۵۱ درصد اعلام کرد و گفت: حدود ۱۵ کیلومتر تونل حفاری شده که هشت تونل آن تمام شده است.
پیشرفت ۱۲ درصدی راه آهن لرستان در طول یک سال
خادمی با تأکید بر اینکه اگر بتوانیم زیرسازی پروژه را به پایان برسانیم، به یقین روسازی آن راحت است و ۱۱۴ کیلومتر روسازی از لحاظ طولی عدد بالایی نیست، عنوان کرد: در جریان سفر اول دولت سیزدهم به لرستان، رئیس جمهور شهید از این پروژه بازدید داشتند، سپس معاون ایشان نیز جلسه ای در این رابطه برگزار کردند، بازدید نیز صورت گرفت، آن زمان از محل تهاتر نفت ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه در نظر گرفته شد که بخشی از این اعتبار تأمین و بخشی هم تأمین نشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه کار بزرگی که در رابطه با این پروژه صورت گرفت این بود که در استجازه مقام معظم رهبری که ۵.۹ میلیارد دلار در بخش راه بود، با پیگیری های صورت گرفته و مؤثربودن این پروژه در کشور، جز اولویت ها قرار گرفت، با اختصاص این اعتبار، پنج محور ریلی مصوب شد که یکی از آن ها راه آهن لرستان بود.
خادمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جدول این پروژه های ریلی با امضای رئیس جمهور به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد که ایشان دستور فرمودند که این امر صورت بگیرد، گفت: بعد از دستور مقام معظم رهبری، ما دو کار انجام دادیم، یکی برآورد انتهای مسیر با مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان و با فهرست بهای سال ۱۴۰۰ بود که هم تکمیل ۱۱۴ کیلومتر راه آهن لرستان صورت می گیرد و هم ادامه محور تا اندیمشک را به قرارگاه خاتم واگذار کردیم.
وی با اشاره به اختصاص ۱.۲ میلیارد دلار برای خط ریلی دورود تا اندیمشک عنوان کرد: بی درنگ مشکلات قراردادی سابق با قرارگاه را در رابطه با پروژه راه آهن لرستان را در سازمان مدیریت حل کردیم و قرارداد جدید را هم منعقد و به قرارگاه ابلاغ کرده ایم تا کار کند، گفت: از لحاظ فنی، قراردادی و پیمان دیگر مشکل اجرایی نداریم و قرارگاه بی درنگ وقتی مشکل حل شد باقدرت زیادی کار را شروع کرد، به طوری که از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، در این پروژه ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم، پارسال و تنها در یک سال به پیشرفت پروژه ۱۲ درصد اضافه شد.
قرارگاه در انتظار دریافت اعتبار
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در سال گذشته ۱۸ کیلومتر حفاری تونل در کل کشور داشتیم که پنج کیلومتر آن در پروژه راه آهن لرستان انجام شد، گفت: نزدیک به هزار نفر در پروژه مشغول به کار بود، اما با مشکل اعتباری مواجه شد، ما از هشت هزار میلیارد، دو هزار میلیارد حواله نفت به قرارگاه برای پروژه دادیم، اما با توجه به اینکه قرارگاه نتوانست نفت را بگیرد، پروژه دچار چالش شد، اما امیدواریم مشکل اعتباری پروژه حل خواهد شد.
وی بیان داشت: اگر قرارگاه بتواند نفت را بگیرد، اولویت بعدی قرارگاه بعد از پروژه ریلی چابهار، پروژه راه آهن لرستان خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: امیدواریم پروژه راه آهن لرستان به عنوان یک پروژه محوری در کشور پیگیری و بحث تهاتر نفت آن حل شود.
محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور وقت نیز در جریان این بازدید اظهار داشت: پروژه راه آهن دورود -خرم آباد ضمن انتفاع مردم لرستان اهمیت منطقه ای داشته و جزو کریدورهای اصلی است که دسترسی به مسیرهای ریلی را تسهیل می کند.
وی افزود: تکمیل این پروژه با جدیت در حال پیگیری است و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
منصوری با بیان اینکه بخش زیادی از کالاهای موردنیاز کشور در شرایط کنونی از طریق بندر امام خمینی (ره) وارد کشور می شود، اظهار کرد: بیش از ۶۰ میلیون تن انواع کالا از منطقه باید جابه جا شود که نیازمند زیرساخت است و با توسعه شبکه ریلی میزان این ظرفیت افزایش پیدا می کند.
منصوری تأکید کرد: رئیس جمهور شهید بر تکمیل این پروژه تأکید داشت و جزو مصوبات سفر نیز قرار گرفت، در حدود یک سال گذشته روند کار سرعت گرفت، اما در اسفند سال گذشته به دلیل محدودیت منابع دچار افت و پس از آن در اجرای پروژه تأخیر ایجاد شد.
وی اضافه کرد: راه آهن دورود-خرم آباد از پروژه های سنگین و هزینه بر است و منابع مالی بسیاری نیاز دارد که با تزریق ۱.۲ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی تأیید شده از سوی مقام معظم رهبری و پیگیری رئیس جمهور شهید از محل تهاتر نفت امیدواریم شاهد سرعت بخشی در اجرای آن باشیم.
منصوری در جریان این بازدید گفت: جلسه ای با نظر شهید آیت الله رئیسی در سطح ملی برگزار و مقرر شد در اسرع وقت محموله مناسب نفت برای تأمین منبع مالی این طرح در نظر گرفته و تحویل پیمانکار شود که این فرایند آغاز شده است و به زودی در تأمین منابع تسهیل و نمی گذاریم روند پروژه به دلیل تأمین منابع مالی تعطیل شود.
منصوری افزود: اعتبار موردنیاز به روز شده تکمیل پروژه افزون بر ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شود، بنابراین تأمین منابع ارزی آن ضروری است.
وی ادامه داد: فرایند عملیات تهاتر نفت آغاز شده است، چراکه منابع بودجه عمومی را به دلیل زمان بر بودن نمی توانیم وارد این پروژه کنیم، اما با این حجم کار و تجهیز کارگاهی که صورت گرفته با تلاش شبانه روزی باید اختصاص منابع متناسب با اجرای پروژه باشد.
منصوری یادآور شد: راه آهن لرستان پروژه ای ملی و بین المللی است و کریدور شمال به جنوب را تکمیل و رئیس جمهور شهید بر سرعت بخشی در اجرای آن تأکید دارند.
وی تأکید کرد: مجموعه وزارت راه پنج پروژه ریلی را در دستور کار دارد که لرستان یکی از آن هاست و موضوع تأمین منابع حل شده و همه جدی هستیم کار را تکمیل کنیم.
با ورود جدی دولت سیزدهم امیدها برای ادامه مسیر پروژه راه آهن لرستان از محل تهاتر نفت پررنگ شد و باید دید که این پروژه و مطالبه دیرینه مردم لرستان در دولت چهاردهم دوباره به ریل و مسیر تکمیل باز خواهد گشت.
باز دولت عوض شد رفتیم دوباره رو تنظیمات پیشفرض! مگه هزار بار نمیگن که افتتاح خط جدید تو شرایط فعلی هدر دادن منابعه؟ مگه الان خاوران افتتاح شده چه گلی به سر راه آهن زده جز اضافه شدن هزینه هاش. بپرسید ببینید چن ساعت با خط قبلی تبریز فرق کرده الان. اگه خیلی امکانات رو دست دولت باد کرده بیاد رو خطوطی که هست بهره وریش رو ببره بالا نه اینکه دوباره پولارو بریزه تو جیب شرکت ساخت افتتاح نمایشی درست کنه برا دولت. هیچ وقت فاز تین نیوز رو نفهمیدیم.