کمربندهایی ایمن برای کنترل معضلات ترافیکی خرم آباد
یکی از مهمترین اقدامات مدیریت شهری خرم آباد، ایجاد کمربندهایی برای کاهش معضلات ترافیکی است که مهمترین آنها کمربند شرقی است که بزودی بخش مهمی از ترافیک های شهری را کاهش می دهد.

یکی از مهمترین اقدامات مدیریت شهری خرم آباد، ایجاد کمربندهایی برای کاهش معضلات ترافیکی است که مهمترین آنها کمربند شرقی است که بزودی بخش مهمی از ترافیک های شهری را کاهش می دهد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، شهر خرم آباد به لحاظ ساختار و پیکره بندی خاصی که دارد در یک ظرف محدود و محصور به کوه های اطراف قرار گرفته و به لحاظ پدافندی و تنوع راه های دسترسی محدودیت دارد و سال های سال است که ورودی و خروجی های شهر خرم آباد به چهار محور جاده تهران، جاده کرمانشاه، جاده کوهدشت و جاده اهواز محدود شده است.
شهرداری خرم آباد بعد از دهه ها توانسته است یک ورودی جدید به این شهر اضافه و ورودی از سمت جاده تهران تعریف و مسیرهای دسترسی را در این محور به ۲ ورودی افزایش دهد.
این موضوع به لحاظ ترافیکی برای شهر خرم آباد بسیار مهم است، چراکه وقتی در این مسیرها حوادث ترافیکی و تصادفات شدید رخ می داد، راه بندان های چند کیلومتری رخ داده و وقفه های ترافیکی ایجاد می شد و به دلیل اینکه ترافیک جاده تهران در حوزه های ورودی و خروجی ترافیک بسیار سنگینی دارد، خودروهای عبوری می توانند از این ورودی جدید استفاده و از کمربندی مسکن مهر به عنوان کمربند شرقی شهر استفاده و از شهر خارج یا وارد شوند.
خرم آباد، شهری با ترافیک های بالا
شهردار خرم آباد اظهار کرد: با توجه به شرایط ترافیکی شهر خرم آباد و نارضایتی های عمومی که در این زمیه وجود داشت شهرداری خرم آباد از سال گذشته اقداماتی را در دستور کار قرار داد.
داریوش بارانی بیرانوند افزود: به منظور برون رفت از وضعیت ترافیک های شهری با توجه به ظرفیت اندکی که برای ترافیک در شهر خرم آباد وجود دارد، باید مسیر جدیدی در ورودی ها و خروجی های شهر خرم آباد باز می شد و برای اینکه بتوانیم به لحاظ پدافندی و دسترسی شرایط شهر را کنترل کنیم، انتظار می رفت کمربند شرقی شهر بازگشایی شود.
شهردار خرم آباد عنوان کرد: به لحاظ پدافندی هر چقدر بتوانیم شهر را دسترس پذیرتر و دسترسی آنرا تقویت کنیم در زمان تخلیه و ورود به شهر امکانات و قابلیت های بیشتری به لحاظ شهرسازی و فنی در اختیار خواهیم داشت، بنابراین این دسترسی بسیار قدرتمند و قوی است که سال های سال به دلیل تداخل دز واگذاری زمین دولت از سوی دانشگاه آزاد مسکوت مانده بود.
توافق با دانشگاه آزاد برای احداث کمربندی شرقی
وی افزود: قرار داشتن حدود ۲ و نیم هکتار از این مسیر در تملک دانشگاه آزاد یکی از موانع بود که طی برگزاری ۲ جلسه با مدیریت ارشد استان، مدیرکل راه و شهرسازی و رییس دانشگاه آزاد استان توانستیم به توافق برسیم و این مذاکرات منتج به بازگشایی دیوار دانشگاه آزاد و شروع عملیات عمرانی این مسیر باشد.
بارانی بیرانوند بیان کرد: در آینده نیز برای یکی از ورودی های شهر خرم آباد مسیر جایگزین تعریف می شود، چراکه قبلا در نتیجه اتفاقات غیرمترقبه ای که رخ می داد با انسداد مسیر ورودی جاده تهران مواجه می شدیم، درحالیکه اکنون یک مسیر جایگزین داریم که به لحاظ پدافندی و ترافیکی می تواند جایگزینی برای این موضوع باشد که به تسهیل در ترافیک محدوده بسیجیان، فاز یک و فاز ۲ کوی ارتش و ۶۰ متری کمک می کند تا در مسیر جایگزین به راحتی از شهر خارج شوند.
شهردار خرم آباد تاکید کرد: یکی از پروژه های شاخص شهرداری که طی امسال انجام می شود، این مسیر دسترسی است که تلاش می کنیم ظرف سه ماه آتی تردد برقرار شود.
۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد کمربند شرقی
بارانی بیرانوند با بیان اینکه ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد کمربند شرقی خرم آباد نیاز است، تصریح کرد: شهرداری مصمم است در یک بازه زمانی بسیار کوتاه نسبت به آزادسازی و زیرسازی مسیر اقدام نماید که در حال حاضر بخش عمده ای از کار انجام شده اما بخش دیگری که در تداخل با برخی املاک شخصی است، اداره کل راه و شهرسازی متولی توافق با مالکان این املاک است.
وی یادآور شد: پروژه چشم انداز بسیار خوبی دارد و طی ماه های آینده زیرسازی انجام تا تردد برقرار شود ، اما موضوع آسفالت آن نیازمند مساعدت دولت و اختصاص قیر یارانه ای است تا هرچه سریعتر به سرانجام مطلوب برسد
شهردار خرم آباد یادآور شد: کمربند شرقی در محدوده ای که متوقف شده بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر راه و شهرسازی بتواند در تملک بناها تسریع کند، موضوع آسفالت انجام خواهد شد، اما زیرسازی بسیار سریع تر از این زمان انجام می شود، هرچند با توجه به جاده روستایی که در آنجا وجود دارد و تکمیل بخشی از زیرسازی اکنون نیز تردد در آن صورت می گیرد.
وی بیان کرد: ادامه کار در محدوده مسکن مهر و اراضی قدمگاه ارتش منتظر توافق با ارتش است که با اتصال این مسیر در محدوده دانشگاه آزاد تردد برقرار و از جاده مسکن مهر برای این مسیر به عنوان کمربند شرقی استفاده شود که چنانچه توافق با ارتش انجام گیرد، یک ورودی قوی با دسترسی خوب به شهر خرم آباد اضافه می شود که به لحاظ پدافندی و ترافیکی حائز اهمیت است.
تعریف کمربند غربی برای کاهش معضلات ترافیکی
شهردار خرم آباد افزود: پروژه دیگری که در حوزه ترافیکی با مدیریت و متولی گری استاندار لرستان در حال انجام است ایجاد کمربند غربی است.
بارانی بیرانوند عنوان کرد: با ایجاد این کمربندی، شهر خرم آباد از همه مسائل ترافیکی تا حدود زیادی آزاد می شود، چراکه این کمربند بخشی از کمربند کریدور شرق به جنوب است و این ۱۵ کیلومتر در محدوده خرم آباد اجرا و از تنگه شبیخون تا بعد از آرامستان خضر معبر بازگشایی خواهد شد و از محدوده های پشت بازار، فلک الدین و میدان تیر عبور خواهد کرد.
وی تصریح کرد: این کریدور حدود هشت تونل دارد و علاوه بر دسترسی به منظرگاه های بسیار خوبی از شهر خرم آباد به لحاظ ترافیکی و زیرساختی بسیار حائز اهمیت و در وضعیت شهر خرم آباد بسیار تاثیرگذار خواهد بود
شهردار خرم آباد گفت: اعتبار مورد نیاز این کریدور از محل منابع متمرکز ماده ۲۳ انجام خواهد شد و حدود ۲ تا سه همت (هزار میلیارد تومان) رقم پیش بینی شده برای اجرای آن است.
آزادسازی ۷۵ متری کریم خان زند
بارانی بیرانوند اضافه کرد: همچنین اتفاق دیگر در حال انجام ایجاد دسترسی جنوب شهر خرم آباد است که با مساعدت استاندار و همکاری راه و شهرسازی در روبروی بیمارستان تامین اجتماعی در انتهای ۷۵ متری کریم خان یک انسداد داشتیم و دیوار قدیم بهزیستی جلوی مسیر ۷۵ متری را گرفته بود که با مساعدت استاندار تخریب دیوار انجام و آزادسازی ۷۵ متری کریم خان نیز در حال تکمیل بوده و کارهای عمرانی آن در حال انجام است.
شهردار خرم آباد گفت: یک اتصال در توافق با اراضی ۲۵۰ هکتاری ارتش و در ادامه به سمت پل بلیلوند برقرار خواهد شد تا دسترسی مضاعفی برای شهر خرم آباد ایجاد شود.
رییس شورای شهر خرم آباد نیز گفت: این مسیر یکی از شریان های حیاتی شهر خرم آباد محسوب می شود که با پیگیری های استاندار و مجموعه مدیریت شهری در حال تحقق است.
هوشنگ نصیری عنوان کرد: پیش از این اگر تصادفی در منطقه کهریز رخ می داد ، منجر به راه بندان چند ساعته می شد، اما ایجاد این شریان حیاتی باعث می شود، تردد آن مسیر کمتر و روان سازی ترافیک در شهر بیشتر شود.
کمربند شرقی، اولویت توسعه شهری لرستان
استاندار لرستان نیز با بیان اینکه احداث کمربندی شرقی شهر خرم آباد با هدف کاهش ترافیک درون شهری و تسهیل تردد شهروندان بسیار حائز اهمیت است، افزود: پروژه کمربند شرقی خرم آباد با هدف کاهش حجم ترافیک درون شهری به عنوان یکی از اولویت های توسعه شهری لرستان در نظر گرفته شده است.
سید سعید شاهرخی بر اهمیت اجرای سریع و دقیق پروژه های عمرانی در سطح استان تاکید کرد و افزود: تکمیل چنین پروژه هایی نقش موثری در رفع مشکلات حمل و نقل شهری و افزایش رفاه عمومی شهروندان خواهد داشت.
وی بیان کرد: اجرای کمربند شرقی خرم آباد بخشی از برنامه های جامع توسعه شهری در لرستان است که با رویکردی مبتنی بر حل مشکلات ترافیکی و بهبود زیرساخت های حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار گرفته است.