تنها فایل جعبه سیاه ATR-۷۲ باید به فرانسه ارسال میشد
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰مجلس، گفت: با توجه به سالم بودن جعبه سیاه در تصاویر دریافتی و چکهای سنگینی که بر روی هواپیما صورت گرفته بود امکان بازخوانی جعبه سیاه در کشور وجود داشت.
پروندههای مفتوح سوانح هوایی به دلیل اقدامات غیر کارشناسی و لابیهای احتمالی است
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کل کشور حساسیت زیادی بر روی جعبه سیاه این هواپیما وجود دارد،گفت: بیشتر پرونده حوادث و سوانح هوایی مفتوح است و دلیل آن عدم توجه به اقدامات کارشناسی و یا لابیهای احتمالی که در کار بوده تا اجازه تعیین تکلیف این پروندهها را ندهد است.
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این موضوع در کمیسیون اصل 90 به صورت جدی مطرح و بیشتر اصرار ما بر حراست و حفاظت از جعبه سیاه و بازگشایی آن در یک فضای سالم و مطمئن بود، ادامه داد: بر این اساس کمیسیون چندین بار با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مکاتبه کردند که نماینده و کارشناس کمیسیون اصل 90 در تمام مراحل رسیدگی به پرونده و بازخوانی این جعبه سیاه حضور داشته باشد.
متاسفانه باید توضیح دهند که هماهنگی لازم صورت نگرفته و نگرانی آنها از چیست که بخواهد کارشناس و یا نماینده کمیسیون اصل 90 مجلس در بازخوانی جعبه سیاه حضور داشته باشد، کمیسیون اصل 90 بازوی نظارتی مجلس و مرجع تظلم خواهی مردم ایران است و طبق قوانین حق نظارت را دارد و میتواند نظارت داشته باشد.
دلیل امتناع سازمان هواپیمایی از حضور کارشناس و یا ناظر کمیسیون بر بازخوانی جعبه سیاه مشخص نیست
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای من مشخص نیست چرا سازمان هواپیمایی کشور امتناع میکند و هماهنگ نمیکند تا کارشناس و یا نماینده کمیسیون اصل 90 در رسیدگی به این موضوع نقش مستمر داشته باشد و این مسئله شبهه برانگیز است، عنوان کرد: طبق اطلاعات کسب شده روز گذشته فایل جعبه سیاه در هواپیمایی ایران ایر که آنها نیز دارای این نوع هواپیما هستند پیاده شده، فقط انتقال فایل به شرکت فرانسوی ای تی آر کفایت میکرد و هیچ نیازی به ارسال جعبه سیاه به بهانه ضربه خوردن وجود نداشت.
در تصاویر هیچ نشانی از ضربهای که باعث عدم بازخوانی جعبه سیاه شود وجود ندارد
وی با بیان اینکه عکسهای متنوع از جعبه سیاه داریم که هیچ نشان از ضربهای که باعث عدم بازخوانی آن شود وجود ندارد، تصریح کرد: جعبه سیاه در دم هواپیما قرار دارد و ضربه چندانی نیز به دم هواپیما وارد نشده بود، به چند دلیل تاکید داشتیم که جعبه سیاه در داخل کشور بازخوانی شود یکی این که این هواپیما بعد از 6 سال که در پارکینگ بود وارد مدار پرواز شده، قطعا بعد از شش سال چک سنگین بر روی این هواپیما صورت گرفته و یکی از این اقدامات بازخوانی جعبه سیاه برای اطمینان از سلامت آن بوده پس این مسئله نشان میدهد امکان بازخوانی جعبه در کشور وجود داشته و دارد، اگر این بازخوانی صورت نگرفته جرم نابخشودنی و اشتباه بزرگی است.
امکان بازخوانی جعبه سیاه در کشور وجود داشت
پارسایی با اشاره به اینکه بهصورت تصادفی، تمامی هواپیماهای کشور هر چند وقت یکبار چک میشوند تا به سلامت جعبه سیاه پی ببرند و دیگر اینکه اگر خطای خلبان در مکالمات وجود داشته باشد پیاده شود و با افراد خاطی برخورد مقتضی انجام شود، ادامه داد: به دلایل متعدد میتوانیم بگوییم امکان بازخوانی جعبه سیاه در کشور وجود دارد و اگر نیز به هر دلیلی برخی افراد بگویند امکان آن وجود ندارد باید فایل پیاده شده جعبه سیاه به شرکت ای تی آر ارسال میشد و در آنجا مورد مطالعه قرار میگرفت.
ضمانتی بر بازگشایی صحیح جعبه سیاه توسط شرکت ای تی آر وجود ندارد
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه موردی که باعث نگرانی ما شده این بود که در شرایطی که پروند بسیار از سوانح هوایی مفتوح است سازمان هواپیمایی با این اصراری که از کمیسیون دید چرا با این عجله جعبه سیاه را به فرانسه ارسال کرد، عنوان کرد: اگر جعبه سیاه با هماهنگی کمیسیون و حضور مشاورین بازگشایی میشد، چرا خود جعبه ارسال شده و مسئله دیگر این است که هنوز 18 فروند از هواپیماهای سفارش داده شده ایران به ای تی آر تحویل داده نشده، چه ضمانتی بر بازگشایی درست جعبه سیاه توسط شرکت ای تی آر که منفعت کلانی از فروش هواپیما به ما میبرد وجود دارد و نگرانی ما این است که همه گناه را بر گردن خلبانی بیاندازند که حضور ندارد تا از خود دفاع کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نواقص بسیار گستردهای با مستندات در فرودگاهها و ایمنی پرواز کشور وجود دارد، گفت: این انتظار وجود نداشت که جعبه سیاه با وضعیت و عجله مطرح شده فرستاده شود و این مسائل با مراجع قضایی و سازمان بازرسی در میان گذاشته میشود.
وزرای ذی ربط مسئولیت را بپذیرند و استعفا دهند
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه این انتظار را داشتیم مسئولین و وزرای ذی ربط مسئولیت را بپذیرند و استعفا دهند اما در شرایطی که این اتفاق صورت نگرفت حداقل انتظار این بود که رئیس سازمان هواپیمایی کشور و هواپیمایی آسمان و یا حتی شرکت فرودگاهها این مسئولیت را میپذیرفتند، خاطرنشان کرد: سوء مدیریت این سه نفر در پروندهای مطرح در کمیسیون بهصورت کامل مشخص است، ای کاش بهجای اینکه اینقدر نگران باشند و عجله کنند برای ارسال جعبه سیاه به کشور دیگر استعفا میدادند و اجازه میدادند این پرونده در یک مسیر آرام و بدون دخالت ذی نفعان بررسی میشد