بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

تنها راه برای کاهش مصرف سوخت مردمی سازی انرژی است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: راهی جز مردمی سازی انرژی و ذی نفع کردن مردم در بهینه سازی نداریم.

تنها راه برای کاهش مصرف سوخت مردمی سازی انرژی است
تین نیوز |

هادی بیگی نژاد در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: گران سازی انرژی بدون توجه به مسائل اجتماعی راهکار مناسبی برای کاهش مصرف نیست و راهی جز مردمی سازی انرژی و ذی نفع کردن مردم در بهینه سازی نداریم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع مسکن بیان کرد: طی بیست سال گذشته، درآمد خانوارهای ایرانی ۳۰ برابر شده و این درحالی است که قیمت مسکن در مراکز استان ها ۹۰ برابر شده است. این افزایش قیمت خانه دار شدن را برای اقشار ضعیف به یک آرزو تبدیل کرده است. از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰، سالیانه حدود ۶۰ درصد به قیمت مسکن افزوده شده این در حالی است که میانگین تورم ۳۴ درصد و افزایش حقوق سالیانه حدود ۲۰ درصد بوده، یعنی داشتن یا نداشتن مسکن عامل شکاف طبقاتی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: محاسبات نشان می دهد طی ۱۰ سال آینده باید حدود ۱۰ میلیون مسکن ساخته شود، یعنی سالی یک میلیون که وعده رئیس جمهور نیز است، اما با این کُندی کار، گرفتاری روز به روز بیشتر می شود. اگر مسئولان مربوطه به صورت جهادی و با تغییر شیوه مدیریت اقدام کنند مشکل حل می شود.

بیگی نژاد در ادامه تصریح کرد: طبق برنامه اعلامی سال ۱۴۰۲، روزانه در ایران ۲۲۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل تولید و مصرف می شود که ارزش این حجم از دو محصول ۲هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است، یعنی بیشتر از کل بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۲. قیمت میانگین بنزین و گازوئیل در ایران ۸درصد قیمت منطقه غرب آسیا است که اگر فقط یک درصد از این محصول قاچاق شود حدود ۲۰هزار میلیارد تومان برای قاچاقچیان سود خواهد داشت.

وی افزود: برآوردها نشان می دهد، حداقل ۵.۵ میلیارد لیتر در سال قاچاق سوخت صورت می گیرد که ارزش آن حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است. از طرف دیگر بی توجهی به بهینه سازی مصرف در کشور عجیب است. در سال ۱۳۹۰ سرانه مصرف بنزین به ازای هر خودرو هزار و ۵۶۱ لیتر بوده که در سال ۱۴۰۱ تقریبا همین مقدار است. طی این ۱۲ سال پیشرفت تکنولوژی هیچ اثری روی مصرف سوخت نداشته است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: جالب اینجا است نه تنها بهینه سازی انجام نمی شود بلکه در سال ۱۴۰۲ واردات بنزین و گازوئیل هم داریم، یعنی بنزین و گازوئیل را لیتری ۳۰ هزار تومان وارد می کنیم، یا غیر بهینه مصرف می کنیم و یا تقدیم قاچاقیان می کنیم. در حوزه گاز نیز وضعیت برای همه روشن است. مصرف بسیار بالا که تولید جوابگوی آن نیست حتی اگر سرمایه گذاری۵۰  میلیارد دلاری در میادین گازی هم انجام شود با این شیوه مصرف باز هم کمبود داریم راهکار فقط بهینه سازی است.

بیگی نژاد با تأکید بر اینکه گران سازی انرژی بدون توجه به مسائل اجتماعی راهکار مناسبی برای کاهش مصرف نیست، عنوان کرد: ما راهی جز مردمی سازی انرژی و ذی نفع کردن مردم در بهینه سازی نداریم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: اگر مردم پای کار بیایند حتما مشکل حل خواهد شد، احکام قانون بودجه ۱۴۰۲ شروع خوبی برای بهینه سازی است، امیدواریم دولت حداقل دلش برای خودش بسوزد و این قوانین را به خوبی اجرا کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.