بازدید سایت : ۴۷۶۵۶

◄ نگاهی به استراتژی های مدیریتی کمپانی رولز رویس

نام Rolls-Royce برابر است با کیفیت بالای محصول؛ اکثرا نام این برند را به عنوان سازنده موتور های هواپیما و خودرو می شناسند.

نگاهی به استراتژی های مدیریتی کمپانی رولز رویس
تین نیوز |
اکثرا نام برند رولز رویس را به عنوان سازنده موتورهای هواپیما و خودرو می شناسند. رولز رویس هنوز هم به تولید موتور های هواپیما مشغول است، اما دیگر در زمینه ساخت موتورهای خودرو فعالیتی ندارد.
به گزارش تین نیوز، این کمپانی قدرت و تخصص خود را روی بازار هایی متمرکز کرده که توان رقابتی بیشتری در آنها دارد. بنابراین، این برند فعالیت خود را در صنعت هوانوردی، دریانوردی، صنایع دفاعی و بازارهای انرژی گسترش داد.

رولز-رویس جایـــگاه قدرتمند و موفقی در حوزه کسب و کار هواپیما های جنگی به خود اختصاص داده است. با گذشت بیش از سه سال، این شرکت 30درصد از بازار هواپیما های مسافرتی را به دست آورد.

در طول قرن بیستم، گسترش وسایل مختلف حمل و نقل، اقتصاد جهانی را به شدت تغییر داد. معرفی موتور جت و افزایش تبلیغات مربوط به هوانوردی، کم کم فاصله ها را کاهش داده و فرهنگ های مختلف را به هم نزدیک کرده و فرصت های شغلی متنوعی را در سرتاسر دنیا امکان پذیر کرد.

پورتفولیوی رولز-رویس

رولز-رویس تا سال 1971 موتور خودرو تولید نمی کرد، تا زمانی که کسب و کار جدا شد و کمپانی موتور خودرو به عنوان کسب و کاری جداگانه، شروع به فعالیت کرد. رولز-رویس شرکتی چند ملیتی بوده و در 135 کشور دنیا بازار فروش دارد. این شرکت حدود 40هزار نیرو به خدمت گرفته و با 300خط هوایی و 2400شرکت دیگر همکاری می کند.

خدمات این کمپانی قادر است کلیه بخش های صنعت هوانوردی از جت  گرفته تا بزرگ ترین و مدرن ترین خطوط هوایی ازجمله بویینگ و ایرباس را تحت پوشش قرار دهد. در زمینه صنایع دفاعی، موتور های رولز-رویــس به عنـــوان منبعی قدرتمند در صنعت حمل و نقل و هواپیما های نظامی محسوب می شود.هلیکوپتر های مسافر بری و نظامی نیز بخشی از پورتفولیوی رولز-رویس به شمار می روند. این برند تعهد کرده که مجموعه ای از ویژگی ها شامل امنیت، کیفیت و خلاقیت را برای خریداران و مصرف کنندگان خود درنظر بگیرد.

خطرات مدیریتی

تمام سرمایه گذاری های بزرگ باید به نیاز های مشتریان توجه داشته، تعادل میان خطرات و مزایای آن را در نظر بگیرند. ریسک کردن برای زمانی است که سازمان احتمال کسب نتایج منفی را داشته باشد و در این حال ریسک آن کار را به دلیل وجود فرصت ها و سود دهی آن بپذیرد. امروزه، مدیریت ریسک راهی است برای مقابله با چالش های پیش روی کسب و کار مدرن.

در این زمینه رولز رویس، باید برای جلب رضایت و پاسخگویی به نیاز مصرف کنندگان خود با آنها در ارتباط باشد. از طرف دیگر سازمان باید با تامین کنندگان خود همکاری داشته باشد تا از این راه، به تبادل چشم انداز و ارزش برند بپردازند. رولز رویس باور دارد که برای پاسخگویی به چالش های آینده کمپانی باید از نسل جدید موتور ها بهره ببرد.

این شرکت با تحقیق و برآورد قیمت ها، برای ساخت موتور های جدید، هزینه نهایی برای تولید آنها را نزدیک به یک میلیارد دلار تخمین زد و استراتژی ریسکی و تازه ای جهت همکاری و مشارکت با کمپانی های کلاس یک جهانی ترتیب داد.

خطرات و سودآوری حاصل از مشارکت

در گذشته، روابط و معاملات تجاری به میزان هزینه ها و بهره وری مرتبط بود. در پروژه های عظیمی مثل توسعه موتور  های هواپیما، چنانچه رولز-رویس با موفقیت رو به رو شود این موفقیت تاثیر قابل توجهی روی تامین کنندگان و شریکان کمپانی گذاشته و میزان سود دهی را نیز افزایش خواهد داد.

سه الی پنج سال زمان نیاز است تا یک موتور تولید شود، و هر بار که موتوری سفارش داده می شود، حدود 30 سال خدمات پس از فروش خواهد داشت. در این مدت، هر گونه تعمیرات مورد نیاز برای سالم نگه داشتن موتور، روی آن اعمال می شود. منطقی به نظر می رسد اگر این سازمان بخشی از سهام خود را با شرکت های دیگر قسمت کرده و به سود دهی بیشتری دست پیدا کند.

شراکت در ریسک پذیری به معنی ایجاد رابطه استراتژیکی با شرکای سازمان بوده و رابطه طولانی مدتی را براساس اعتماد دو طرفه، بین رولز رویس و تامین  کنندگانش ایجاد می کند.

افزایش خدمات رسانی

بازار موتور های هواپیما خریداران محدودی دارد. مشتریان رولز-رویس باید از تامین نیاز های حال و آینده خود اطمینان حاصل کنند. در فضای رقابتی حال حاضر مشتریان به دنبال خدمات کامل تر و مطمئن تری هستند. خرید یک موتور هواپیما، تصمیمی بلند مدت است. در این جو رقابتی، کلید موفقیت بازاریابی ارتباطی است. در طول این مرحله، رولز-رویس و کارمندانش آموخته اند که به توسعه خدمات و فعالیت هایی بپردازند که ارتباط خوب و موثری را با مشتریان ایجاد کند.

اگرچه کیفیت کالا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، با این حال، مشتری به دنبال خدمات دهی مناسب ازجمله امکان حمل دریایی کالا و خدمات پس از فروش نیز است. به این ترتیب یک سازمان، با ارائه خدمات درخور به مشتریان، آنها را به مشتریان ثابت و همیشگی تبدیل خواهد کرد.

مدل نیروهای پنج گانه پرتر

یکی از راه هایی که کارکنان رولز-رویس به کمک آن فعالیت های خود را با تغییرات کسب و کار کمپانی مطابقت دادند، استفاده از پنج نیروی رقابتی پرتر است. بررسی این مدل پنج گانه، درک درستی از میزان رقابت در فضای کسب و کار به ما خواهد داد و درنتیجه، فرصت های موجود شناسایی و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شناسایی فرصت های تازه

امروزه با افزایش تعداد رقبا در سراسر دنیا، شرکتی مثل رولز-رویس در بازار هایی که بیشتر از همه در آن موفق است، می تواند باقی بماند. از طرف دیگر، فرصت های مربوط به ادغام کمپانی باید با دقت کامل انجام شود. ادغام کمپانی با سایر شرکت ها باعث می شود که برای مثال رولز-رویس قدرت خود را با سایر شرکت های موفق در این صنعت یکی کرده و رهبری بازار را به دست بگیرد. برای رولز-رویس، بازار مربوط به صنعت دریا نوردی، فرصت خوبی برای پیشرفت و توسعه محسوب می شد.

امروزه بیش از 20 هزار فروند از کشتی های ناوگان نیروی دریایی، از تجهیزات ساخت رولز-رویس استفاده می کنند. در صنعــت دریانــوردی رولز رویس برای کیفیت محصول و خدمات خود ارزش ویژه ای در نظر گرفته و ارتباط بلند مدتی با مشتریان خود برقرار کرده است. ادغام این کمپانی با شرکت Vickers در سال 1999، بازار رولیس-رویس را گسترش داد.

توسعه سازمان

برای رولز-رویس، راه اصلی جهت توسعه بازار صنعت دریانوردی، ادغام با شرکت های دیگر بود. از طرف دیگر، این کمپانی با کمک این روش از مزایای رقابتی نیز بهره مند می شد. برای کسب موفقیت و دیده شدن رولز-رویس باید در کلاس جهانی قرار می گرفت. استراتژی یک سازمان باید براساس تشخیص ویژگی خاص آن باشد تا با توجه به این ویژگی متمایز، بازار خود را گسترش دهد.

کمپانی رولز-رویس متوجه شد که باید توجه خود را در حوزه صنعت دریانوردی متمرکز کند. هر چقدر یک کمپانی در بازار یک محصول مشخص رشد سریع تری داشته باشد، سود دهی آن برای باقی ماندن در آن بخش از بازار افزایش پیدا می کند.

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.