بازدید سایت : ۴۷۶۵۶

ظرفیت ۷۵ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری در ۲۱ شهر جدید

نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه، با محوریت فرصت های متقابل در بخش مسکن و شهرسازی با تأکید بر اینکه بازار سرمایه می تواند با نوآوری و خلاقیت در ارائه و استفاده از ابزارهای مالی بازار سرمایه در اجرای نهضت ملی مسکن کمک کند، برگزار شد.

ظرفیت ۷۵ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری در ۲۱ شهر جدید
تین نیوز |

نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه، با محوریت فرصت های متقابل در بخش مسکن و شهرسازی با تأکید بر اینکه بازار سرمایه می تواند با نوآوری و خلاقیت در ارائه و استفاده از ابزارهای مالی بازار سرمایه در اجرای نهضت ملی مسکن کمک کند، برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، در ابتدای نشست هم اندیشی مدیران وزارت راه و شهرسازی با فعالان بازار سرمایه، با محوریت فرصت های متقابل در بخش مسکن و شهرسازی ایمان اسلامیان، مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیته سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه های وزارت راه و شهرسازی گفت: در آستانه اجرای بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ هستیم که از نظر پوشش جمعیتی و آثار اقتصادی نقش مهمی دارد.

وی افزود: تحقق این پروژه عمرانی مهم نیاز به همکاری و هم افزایی تمامی بخش ها دارد تا بتوانیم به نحو احسن پروژه را اجرایی کنیم. از این رو از همه ظرفیت های موجود استفاده و از تمام بخش ها درخواست کرده ایم تا در این زمینه با ما همکاری کنند.

دبیر کمیته سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه های وزارت راه و شهرسازی، تاکید کرد: از آنجایی که اقتصاد کشور بانک محور است، متاسفانه تاکنون از ظرفیت های بازار سرمایه غافل شده ایم. این در حالی که است بازار سرمایه می تواند با نوآوری و خلاقیت در ارائه و استفاده از ابزارهای مالی که در بازار سرمایه وجود دارد، کمک کند تا نهضت بزرگ مسکن ملی به سرانجام برسد.

ساخت شهرهای ایرانی- اسلامی با کیفیت مناسب

در ادامه علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در این نشست گفت: ساخت شهرهای جدید از دهه ۷۰ در فضای قوانین ما تعریف شد که هدف آن هدایت جمعیت کلان شهرهای مادر برای سکونت در مکان های مناسب مبتنی بر کیفیت زندگی بوده است و ما امروز به دنبال تحقق این هدف هستیم.

جعفری بیان کرد: بر این اساس، شعار ما در وزارت راه و شهرسازی ساخت شهرهای ایرانی- اسلامی با کیفیت مناسب، به منظور زیست اسلامی شهروندان و تامین رضایت مندی شهروندانی است که به واسطه تراکم جمعیت نمی توانند در کلان شهرها مستقر شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در طول مدت ۳۰ ساله تجربه شکل گیری شهرهای جدید، فراز و فرود بسیاری در این مسیر داشته ایم، ادامه داد: در دولت سیزدهم قرار است شهرها در حاشیه و مجاور کلان شهرها شکل بگیرند.

تولد شهرهای جدید نسل دوم در دست مطالعه و بررسی

وی از طی مراحل قانونی ساخت ۴ شهر جدید خبر داد و در ادامه اظهار داشت: امروز ۲۱ شهر جدید در کشور داریم. در همین حال مراحل قانونی ساخت ۴ شهر جدید طی شده و این تعداد به شهرهای جدید اضافه شده است. بسیاری از نقاط هم برای ساخت شهرهای جدید در دست مطالعه و بررسی هستند. بنابراین برای پیشرفت و توسعه شهرهای موجود، باید اقداماتی انجام شود و شهرهای در آستانه شکل گیری که در مرحله تولد هستند؛ اصطلاحا نسل دوم تلقی می شوند.

جعفری افزود: در شهرهای جدید به نام «مهرگان» و یا «تابناک» اقدامات مطالعاتی و امکان سنجی و توجه به طرح تفصیلی در آنها شکل گرفته و تاکید کرده ایم که باید زیرساخت های موردنیاز در این شهرها آماده شود تا متقاضیان بتوانند در آنجا ساکن شوند که این اتفاق باید رقم بخورد.

ظرفیت ۷۵ هزار میلیارد تومان در ۱۶۶ فرصت سرمایه گذاری در ۲۱ شهر جدید

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید بیان کرد: در ارزیابی شکل گیری شهرهای جدید دو نگاه وجود دارد. یک نگاه که در گذشته حاکم بوده و بیشتر در آن مسکن سازی مطرح بوده است، اما اعتقاد ما در این دوره این است که صرفا به دنبال مسکن سازی نیستیم، بلکه به دنبال شهرسازی هستیم. این بدان معناست که باید در کنار ساخت مسکن، سایر امکانات نظیر اماکن تفریحی، خدماتی، گردشگری، تجاری و تمام ابعاد توسعه شهر به صورت متوالی شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: مسکن حمایتی به عنوان رویکرد عملیاتی دولت به شمار می رود و در کارکردهای سرانه ای و خدماتی و ارتقای کیفیت زندگی قطعا باید به سمت مشارکت بخش خصوصی و ظرفیت های تامین سرمایه برویم.

جعفری یادآور شد: اگر منتظر منابع دولتی برای شکل گیری شهرهای جدید باشیم، تحقق این امر ۳۰ سال طول می کشد. بنابراین باید فرصت ها را فراهم کنیم تا بازار سرمایه در این زمینه مشارکت داشته باشد. 

ی با اعلام اینکه امروز بالغ بر ۷۵ همت پروژه در قالب ۱۶۶ فرصت سرمایه گذاری در ۲۱ شهر جدید موجود تعریف شده و ظرفیت ها را در این حوزه شناسایی کرده ایم، اظهار داشت: از این ۷۵ همت، حدود ۵۰ همت آورده دولت در قالب زمین و زیرساخت هایی است که ما آنها را فراهم کرده ایم. همچنین ۲۵ همت توسط بخش خصوصی وارد اجرای پروژه ها می شود.

آشتی بخش خصوصی و دولتی برای همکاری در توسعه مسکن

همچنین روح اله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست گفت: اگر نیازها را متناسب با تغییرات محیطی شناسایی نکنیم، نه در کسب وکار خصوصی و نه در کسب و کار اجتماعی و عمومی، موفق نخواهیم بود. از آنجایی که کسب و کار دولت عمومی است، توان پاسخگویی به نیازها را نخواهد داشت و کالاها و خدماتی که در تمام زمینه ها نظیر مسکن و راه و حمل ونقل مطمئنا ارائه می دهد، نیازها را برآورده نخواهد کرد و بدون پاسخ خواهد ماند.

وی افزود: در شرایط کنونی بر اساس تغییراتی که به وجود آمده، وارد عصر فراصنعتی شده ایم. مهمترین ویژگی این عصر سرعت تغییرات در تنوع ذائقه متقاضی است. از سویی کسب وکار هم باید نیازهای متقاضیان را کشف کند تا پاسخگوی آنها باشد. حدود ۱۵ سال پیش در زمان ساخت مسکن مهر، دنیا در حال گذار از عصر فراصنعتی بود و ما همچنان در دوره انقلاب صنعتی دوم بودیم که در بازارهای خدمات، کالاها، کار، پولی، بانکی و مالی خودش را نشان می دهد.

اکبری با بیان اینکه در مسکن مهر خانه ها را یکسان تولید کردیم و به تنوع درآمدی دهک های مختلف و سلایقشان توجهی نداشتیم، گفت: به طوری که در شهرسازی، معماری، طراحی سازه و ساخت مسکن مهر تنوعی لحاظ نشد. تنها تنوعی که لحاظ شد، در متراژ بود.

به گفته دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، از آنجایی که تمام کاربری ها در یک نقطه متمرکز شده است، تعدادی از مردم خواستار ترکیبی از روستا و شهر هستند و گروهی از مرکز به اطراف شهر پناه بردند. در دوره وزارت فعلی راه وشهرسازی سعی کردیم، ارتباطی بین بخش خصوصی و دولت ایجاد کنیم، اما موانعی وجود دارد که می توان به قوانین دست وپا گیر اشاره کرد. به طوری این قوانین تنظیم کننده روابط است.

اکبری افزود: برای اینکه بخش خصوصی و دولتی با هم همکاری کنند، باید یک بستری فراهم شود که برگزاری این جلسه می تواند راهگشا باشد. در حال حاضر این ارتباط سخت برقرار می شود، چرا که موانعی وجود دارد که یک بخش آن اراده است که این مانع در دولت های مختلف وجود داشته و یک بخش آن مربوط به ساختار و سازوکار است.

وی ادامه داد: برای اینکه رابطه دولت با فعالان بازار سرمایه برقرار شود، نیازمند طراحی نهادهای خاص و ابزارهای مبتنی بر نیاز هستیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.