ساز و کار اجرایی تعیین سن مرز فرسودگی وسایل نقلیه مشخص نیست
هنوز ساز و کار اجرایی تعیین سن مرز فرسودگی عموم وسایل نقلیه که در آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک به آن پرداخته شده، مشخص نشده است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: ۲۹ درصد خودروهای سبک در مراجعه اول به مراکز معاینه فنی پایتخت مردود می شوند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، شادی مالکی افزود: متاسفانه هنوز ساز و کار اجرایی تعیین سن مرز فرسودگی عموم وسایل نقلیه که در آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک به آن پرداخته شده، مشخص نشده و این مسئله روند اسقاط خودروها و سایر وسایل نقلیه فرسوده را با مشکل مواجه کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به آمار بالای فرسودگی ناوگان تاکسیرانی پایتخت، وضعیت تاکسی های تهران در آزمون های معاینه فنی چگونه است، توضیح داد: در 6 ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نزدیک ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه برای دریافت گواهی معاینه فنی به مراکز تحت نظر ما مراجعه کرده اند. تاکسی ها جزو ناوگان حمل ونقل عمومی تهران محسوب می شوند و طبق قانون، اگر سن آنها زیر ۱۰ سال باشد، باید هر 6 ماه یک بار و در صورتی که سن آنها بالای ۱۰ سال باشد، باید در بازه های زمانی سه ماهه در آزمون های معاینه فنی شرکت کنند.
وی افزود: با توجه به این که تاکسی ها نقش زیادی در ترددهای درون شهری و جابه جایی مسافران دارند، ایمنی تردد این وسایل نقلیه هم از نظر فنی و هم به لحاظ لزوم رفع نواقص آلایندگی از اهمیت بالایی برای شهرداری تهران برخوردار است.
او ادامه داد: به همین دلیل، علاوه بر این که معاینه فنی تاکسی ها به صورت رایگان صورت می گیرد، در انجام بسیاری از تعمیرات نیز در مراکز وابسته به ستاد معاینه فنی تخفیفات قابل توجهی به تاکسی ها ارائه می شود. همچنین با توجه به این که بخش زیادی از تاکسی ها به عنوان سرویس مدرسه فعالیت می کنند، از یک ماه قبل از بازگشایی مدارس تا کنون، ۷ خط ویژه معاینه فنی در شهر تهران برای این وسایل نقلیه در نظر گرفته شده است که رانندگان می توانند بدون نوبت گیری به آنها مراجعه کنند.
مالکی با بیان این که ۲۹ درصد خودروهای سبک در سطح پایتخت در مراجعه اول موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نمی شوند، گفت: درباره خودروهای سبک چه خودرهای شخصی و چه تاکسی ها، هرچقدر سن آنها بیشتر می شود، درصد مردودی آنها در مراجعه اول به مراکز معاینه فنی به شکل محسوسی افزایش پیدا می کند.
وی افزود: البته با توجه به این که اولا تاکسی ها تردد بیشتری در سطح شهر دارند و ثانیا میانگین سنی ناوگان تاکسیرانی تهران بسیار بالا است، بنابراین آمار مردودی تاکسی ها در مراجعه اول به مراکز معاینه فنی نسبت به خودروهای شخصی بیشتر است که این مسئله به ویژه برای تاکسی هایی رخ می دهد که بیشتر از ۱۰ سال سن دارند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران همچنین در پاسخ به این سوال که چه سنی به عنوان زمان رسیدن تاکسی ها به مرز فرسودگی تعیین شده است، عنوان کرد: متاسفانه هنوز ساز و کار اجرایی تعیین سن مرز فرسودگی عموم وسایل نقلیه که در آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک به آن پرداخته شده، مشخص نشده است. البته در این آیین نامه آمده است که خودروهای سواری شخصی دارای بیش از ۱۵ سال سن باید در بازه های زمانی نصف خودروهای دارای کمتر از ۱۵سال سن به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر هنوز ساز و کار اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک درباره تعیین سن مرز فرسودگی وسایل نقلیه ابلاغ نشده و این مسئله روند اسقاط خودروها و سایر وسایل نقلیه فرسوده در سطح کشور را با مشکل مواجه کرده و در نتیجه، به تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها دامن زده است.