◄ انتقاد رانندگان از بازارگاه های الکترونیکی بار
بهترین نوع ارائه بار در سالن های اعلان بارو با نرخ حمل مصوب و قطعی زیر نظر انجمن های متعهد و قانون مدار است.
برخی رانندگان معتقدند بازارگاه های الکترونیکی همان دلالان پیشرفته هستند که هیچ مسئولیتی در قبال راننده و صاحب کالا نخواهند داشت و در صورت عدم استفاده صحیح از این اپلیکیشن ها، آن ها می توانند به آفت دیگری در بخش حمل ونقل جاده ای کالا تبدیل شوند.
به گزارش تین نیوز، همچنین به اعتقاد آنان فقدان عدالت در توزیع بار و عدم وجود مبنا و استاندارد برای کرایه، دو مشکل عمده کامیونداران و رانندگان بخش حمل کالا هستند که بازارگاه های الکترونیکی برای آنها هیچ راهکاری ندارند.
در این زمینه تعدادی از کاربران تین نیوز، در پیام هایی که به این شبکه خبری ارسال کردند، ضمن تایید این موضوع، بهترین و سالم ترین مرجع توزیع بار را سالن های اعلان بار دانستند.
کوروش فلاحی در پیام خود به تین نیوز، در مورد بازارگاه های الکترونیکی نوشت: بازارگا ه های الکترونیکی بزرگترین ضربه را به این صنف می زنند چون در یک قالب کلی نیستند و مانند دلال ها دنبال جذب متقاضی بیشتر برای منافع خود هستند.
این فعال بخش حمل جاده ای کالا اظهار کرد: اگر سیستم نوبت دهی واعلان بار در یک قالب کلی و کشوری تعریف شود قابل تامل و امیدوار کننده است اما تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی از نظر زیر ساخت ها وجود دارد.
به گفته فلاحی در حال حاضر بهترین و سالم ترین منبع توزیع و عرضه کالا سالن های اعلان بار با نظارت دقیق انجمن های صنفی هستند.
رضا خزائی از دیگر فعالان این حوزه نیز طرح راه اندازی بازارگاه های الکترونیکی را طرحی خوب بر روی کاغذ ذکر کرد و افزود: بازارگاه های الکترونیکی برای اجرا در بخش حمل ونقل مضرر هستند چرا که در زمان ارائه نرخ حمل، بین صاحب کالا و مدیران توافق و رقابت بر سر اعلام نرخ کمتر صورت می گیرد و سفره راننده کوچک و کوچکتر می شود.
در حال حاضر بهترین و سالم ترین منبع توزیع و عرضه کالا سالن های اعلان بار با نظارت دقیق انجمن های صنفی هستند.
به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند نیز گفت: بازارگاه های الکترونیکی تا زمانی که مبنایی برای محاسبه حق قانونی برای حمل بار وجود نداشته باشد دقیقا کار واسطه گری و دلالی را انجام می دهند.
وی افزود: در صورتی که قانون تن بر کیلومتر به درستی اجرا و در آن حق تمامی افراد دخیل (راننده، شرکت حمل و نقل، بیمه، مخارج بارگیری و مالیات و...) به تفکیک محاسبه شود و عملا رقابتی بر سر حق رانندگان صورت نگیرد بازارگاه های الکترونیکی برای بارهای خرد و جزئی می توانند کمکی به راننده و صاحب بار در پیدا کردن هرچه سریعتر یکدیگر باشند.
این فعال بخش حمل جاده ای کالا تاکید کرد: ولی کماکان وجود سالن های اعلام بار برای بارهای عمده جهت توزیع عادلانه بار در هر شهر لازم و ضروریست چرا که هستند کسانی که استفاده از این سامانه ها برایشان مقدور نیست و یا با ایراد در سامانه از جمله قطعی اینترنت دچار بلاتکلیفی می شوند.