◄ اتمام ساخت راه آهن میانه - اردبیل به پایان امسال می رسد؟
اگر مسیری دارای بار و مسافر انبوه نباشد ساخت راه آهن موجب رونق آن نخواهد شد و منابع مالی هدر می رود.
اگر مسیری دارای بار و مسافر انبوه نباشد ساخت راه آهن موجب رونق آن نخواهد شد و منابع مالی هدر می رود.
به گزارش تین نیوز، یک کارشناس حمل و نقل با بیان این مطلب گفت: اگرچه با توجه به هزینه سنگین راه آهن میانه-اردبیل معلوم نیست اجرای ان اولویت داشته یا بعضی از دیگر خطوط که هنوز ساخته نشده اند، اولویت بیشتری داشتند اما اکنون که این طرح در اواخر دوره احداث است باید با تامین مالی به نتیجه برسد.
سید مرتضی ناصریان افزود: ولی با روند اعتبارات فعلی ساخت آن در سال 1401 هم به پایان نمی رسد و وعده جناب رئیس جمهور در این مورد محقق نخواهد شد.
بیشتر بخوانید:
راهآهن اردبیل_پارس آباد؛ طرحی کم فایده اما پُر هزینه
وی در مورد ساخت بلندترین پایه در پل های راه آهن کشور به طول ۲۶۴ و به ارتفاع ۸۵ متر به نام پل دره ای آرپاچای در این پروژه عنوان کرد: در خصوص طرح پل بسیار مترفع آرپاچای یکی از اساتید این بخش (دکتر رهایی) توضیح می داد که ارتفاع بلند پایه های این پل نشانه اشکال در طراحی است و با افزایش دهانه اصلی امکان آن بوده که ارتفاع پایه ها کمتر گردد و پل با هزینه کمتر ساخته شود.
ناصریان با تاکید بر این که ساخت راه آهن اردبیل به پارس آباد نیز اصلا توجیه فنی و اقتصادی ندارد و این مطلب را مکرر بیان شده است، گفت: زیرساخت مسیر اردبیل به پارس آباد دشوارتر از مسیر میانه به اردبیل است و اگر اعتبار لازم برای ساخت راه آهن اردبیل تا پارس آباد را به استان بدهند هزاران طرح تولیدی و معدنی و گردشگری و خدماتی در استان اردبیل قابل تامین مالی خواهد بود و رونق بسیار بالاتری از احداث راه آهن فراهم می کند.
او خاطرنشان کرد: برای نمونه می توان به راه آهن مراغه به ارومیه که احداث شده ولی تاثیری در توسعه استان آذربایجان غربی نداشته است. اگر مسیری دارای بار و مسافر انبوه نباشد ساخت راه آهن باعث رونق آن نخواهد شد و منابع مالی هدر می رود.
دولت فعلی ناتوان از رشد ریلی در این چهل و چهار سال است