اولین پرواز آزمایشی در فرودگاه هندورابی به زمین نشست
تیننیوز| با ورود اولین پرواز آزمایشی در فرودگاه هندورابی این جزیره آماده افتتاح زیرساختهای بندری و فرودگاهی از سوی رئیسجمهور است. جزیره آرام هندورابی این روزها وارد دوران تحول خود شده است. نخستین پرواز آزمایشی در فرودگاه هندورابی به زمین نشست.
به گزارش روزنامه شرق، جزیره هندورابی، جزیرهای که کمترین امکانات رفاهی و معیشتی در آن وجود داشت، حالا میرود تا به عنوان جزیره آرامش کشور، میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد و این مهم به سبب ایجاد زیرساختهای گردشگری ممکن شده است، زیرساختهایی که با محوریت حفظ محیط زیست این جزیره توسعه مییابد. در بهمن سال ٨٩ و پس از تصویب و ابلاغ طرح الحاق جزایر هندورابی و فارور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کیش، هندورابی به منطقه آزاد کیش الحاق شد. سال ٩٣ روحانی در سفر به جزیره کیش و بازدید از جزیره هندورابی دستور توسعه این جزیره را صادر کرد. رئیسجمهور دولت تدبیر و امید ابراز امیدواری کرد در سفر آتی خود به هندورابی شاهد احداث فرودگاه و بندرگاه در این جزیره آرام باشد تا امکان سفر از مسیر هوایی به این جزیره ممکن شود. این دستور نقطهعطفی برای توسعه هندورابی شد و در پی این دستور رئیسجمهور، مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش برای آبادانی این جزیره بکر و مهجور عزم خود را جزم کردند تا این کار شروعی باشد برای توسعه جزایر کشور که بیشک علاوهبر آبادانی، رونق اقتصادی و اشتغالزایی برای کشورمان به همراه دارد. درآغاز طرح توسعه هندورابی سازمان منطقه آزاد کیش همزمان با تدوین طرح جامع جزیره هندورابی به عنوان جزیره آرامش از سوی تیم مشاوران ایرانی و آلمانی از گروه مشاوران خواست عملیات احداث بندر و فرودگاه هندورابی را براساس جانمایی انجامشده آغاز کنند تا روند توسعه این جزیره تسریع شود. طرح توسعه هندورابی با رویکرد اکوتوریست در همه پروژههای این جزیره محور برنامهریزیها شد. تیمهای مختلف اجرائی به صورت شبانهروزی تلاش کردند تا در یک سال فرودگاه هندورابی آماده بهرهبرداری شود؛ کاری دشوار که اجرائی شد. فرودگاه هندورابی دارای طول باند هزارو ٤٥ متر است و میتواند پذیرای هواپیماهای سبک از نوع فوکر ٥ و ATR با ظرفیت مسافر تا ٤ نفر باشد. این فرودگاه دوشنبه چهارم بهمن میزبان نخستین پرواز آزمایشی بود. در این پرواز یک فروند هواپیمای y١٢ با ١٨ مسافر ساعت ١٣ از جزیره کیش به مقصد هندورابی پرواز کرد و پس از گذشت ١٢ دقیقه در فرودگاه هندورابی به زمین نشست.
به گزارش روزنامه شرق، جزیره هندورابی، جزیرهای که کمترین امکانات رفاهی و معیشتی در آن وجود داشت، حالا میرود تا به عنوان جزیره آرامش کشور، میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد و این مهم به سبب ایجاد زیرساختهای گردشگری ممکن شده است، زیرساختهایی که با محوریت حفظ محیط زیست این جزیره توسعه مییابد. در بهمن سال ٨٩ و پس از تصویب و ابلاغ طرح الحاق جزایر هندورابی و فارور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کیش، هندورابی به منطقه آزاد کیش الحاق شد. سال ٩٣ روحانی در سفر به جزیره کیش و بازدید از جزیره هندورابی دستور توسعه این جزیره را صادر کرد. رئیسجمهور دولت تدبیر و امید ابراز امیدواری کرد در سفر آتی خود به هندورابی شاهد احداث فرودگاه و بندرگاه در این جزیره آرام باشد تا امکان سفر از مسیر هوایی به این جزیره ممکن شود. این دستور نقطهعطفی برای توسعه هندورابی شد و در پی این دستور رئیسجمهور، مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش برای آبادانی این جزیره بکر و مهجور عزم خود را جزم کردند تا این کار شروعی باشد برای توسعه جزایر کشور که بیشک علاوهبر آبادانی، رونق اقتصادی و اشتغالزایی برای کشورمان به همراه دارد. درآغاز طرح توسعه هندورابی سازمان منطقه آزاد کیش همزمان با تدوین طرح جامع جزیره هندورابی به عنوان جزیره آرامش از سوی تیم مشاوران ایرانی و آلمانی از گروه مشاوران خواست عملیات احداث بندر و فرودگاه هندورابی را براساس جانمایی انجامشده آغاز کنند تا روند توسعه این جزیره تسریع شود. طرح توسعه هندورابی با رویکرد اکوتوریست در همه پروژههای این جزیره محور برنامهریزیها شد. تیمهای مختلف اجرائی به صورت شبانهروزی تلاش کردند تا در یک سال فرودگاه هندورابی آماده بهرهبرداری شود؛ کاری دشوار که اجرائی شد. فرودگاه هندورابی دارای طول باند هزارو ٤٥ متر است و میتواند پذیرای هواپیماهای سبک از نوع فوکر ٥ و ATR با ظرفیت مسافر تا ٤ نفر باشد. این فرودگاه دوشنبه چهارم بهمن میزبان نخستین پرواز آزمایشی بود. در این پرواز یک فروند هواپیمای y١٢ با ١٨ مسافر ساعت ١٣ از جزیره کیش به مقصد هندورابی پرواز کرد و پس از گذشت ١٢ دقیقه در فرودگاه هندورابی به زمین نشست.
بندر هندورابی میزبان گردشگران دریایی در نوروز
عملیات احداث بندر هندورابی به عنوان یکی دیگر از مبادی ورودی این جزیره آرام همزمان با ساخت فرودگاه آغاز شد. در این بندر احداث بخشهای مختلف از جمله حوضچهای به وسعت ٢ هکتار، اسکله مسافری به طول ١٣ متر، اسکلهای برای پهلوگیری بارجها و تخلیه مصالح، فضایی برای نشستن و انتظار مسافران دریایی، ساختمان اداری، پسکرانهها و پشتیبانی به اتمام رسیده است. اما نکته جالب توجه در احداث بندر هندورابی جابهجایی مرجانها به منظور حفاظت از طبیعت زیبای این جزیره بکر است. کاری که برای اولین بار در کشور ما اجرائی شد. در مراحل اجرای بندر و احداث موجشکن هندورابی تیم اجرائی با یک توده بزرگ مرجانی مواجه شدند. با بررسیهای اداره محیط زیست جزیره کیش، دستور جابهجایی این توده مرجانی به وسیله تیم غواصی حرفهای صادر شد و این عملیات که هشت ماه به طول انجامید اجرای بندر هندورابی را با تأخیر مواجه کرد. حدود ٦ هزار قطعه مرجان در یک اقدام زیستمحیطی بینظیر و هزینهبر در این جزیره جابهجا شده است. این مرجانها پس از انتقال در شرایط خوبی قرار دارند که انجام این عملیات خود تجربه نادری در کشور محسوب میشود. ساخت فرودگاه و بندرگاه آغاز حرکتی نو در جزیرهای محروم است که به همت دولت تدبیر و امید میسر شد و بیشک آیندهای روشن برای این جزیره آرام رقم میزند. شاخهای جدید از گردشگری که تاکنون در کشور ما مغفول مانده بود، در توسعه هندورابی دیده شد. ظرفیتهای هندورابی به خوبی بررسی و این جزیره به عنوان جزیره آرامش وارد برنامه توسعه شد. حالا فرودگاه و بندرگاه هندورابی که محصول اندیشه مدبرانه دولت تدبیر و امید هستند، آماده شده تا با حضور رئیسجمهور که آغازگر این حرکت متحولانه در جزیره هندورابی بود، افتتاح شوند و همچنین میزبان مردم خوب کشورمان در نوروز ٩٦ باشند. در راستای مسائل زیستمحیطی، آسفالت و راهسازی به جزیره هندورابی راه نمییابد و از سنگفرش برای راهسازی این جزیره استفاده خواهد شد تا با کمترین مداخله در مسائل زیستمحیطی این جزیره توسعه یابد. همچنین ورود خودروهای فسیلی و شخصی به جزیره نیز ممنوع خواهد بود و کلیه خودروهای جزیره هندورابی مربوط به حملونقل عمومی خواهند بود تا امکان مالکیت شخصی و افزایش روند خودروها را در جزیره شاهد نباشیم.
عملیات احداث بندر هندورابی به عنوان یکی دیگر از مبادی ورودی این جزیره آرام همزمان با ساخت فرودگاه آغاز شد. در این بندر احداث بخشهای مختلف از جمله حوضچهای به وسعت ٢ هکتار، اسکله مسافری به طول ١٣ متر، اسکلهای برای پهلوگیری بارجها و تخلیه مصالح، فضایی برای نشستن و انتظار مسافران دریایی، ساختمان اداری، پسکرانهها و پشتیبانی به اتمام رسیده است. اما نکته جالب توجه در احداث بندر هندورابی جابهجایی مرجانها به منظور حفاظت از طبیعت زیبای این جزیره بکر است. کاری که برای اولین بار در کشور ما اجرائی شد. در مراحل اجرای بندر و احداث موجشکن هندورابی تیم اجرائی با یک توده بزرگ مرجانی مواجه شدند. با بررسیهای اداره محیط زیست جزیره کیش، دستور جابهجایی این توده مرجانی به وسیله تیم غواصی حرفهای صادر شد و این عملیات که هشت ماه به طول انجامید اجرای بندر هندورابی را با تأخیر مواجه کرد. حدود ٦ هزار قطعه مرجان در یک اقدام زیستمحیطی بینظیر و هزینهبر در این جزیره جابهجا شده است. این مرجانها پس از انتقال در شرایط خوبی قرار دارند که انجام این عملیات خود تجربه نادری در کشور محسوب میشود. ساخت فرودگاه و بندرگاه آغاز حرکتی نو در جزیرهای محروم است که به همت دولت تدبیر و امید میسر شد و بیشک آیندهای روشن برای این جزیره آرام رقم میزند. شاخهای جدید از گردشگری که تاکنون در کشور ما مغفول مانده بود، در توسعه هندورابی دیده شد. ظرفیتهای هندورابی به خوبی بررسی و این جزیره به عنوان جزیره آرامش وارد برنامه توسعه شد. حالا فرودگاه و بندرگاه هندورابی که محصول اندیشه مدبرانه دولت تدبیر و امید هستند، آماده شده تا با حضور رئیسجمهور که آغازگر این حرکت متحولانه در جزیره هندورابی بود، افتتاح شوند و همچنین میزبان مردم خوب کشورمان در نوروز ٩٦ باشند. در راستای مسائل زیستمحیطی، آسفالت و راهسازی به جزیره هندورابی راه نمییابد و از سنگفرش برای راهسازی این جزیره استفاده خواهد شد تا با کمترین مداخله در مسائل زیستمحیطی این جزیره توسعه یابد. همچنین ورود خودروهای فسیلی و شخصی به جزیره نیز ممنوع خواهد بود و کلیه خودروهای جزیره هندورابی مربوط به حملونقل عمومی خواهند بود تا امکان مالکیت شخصی و افزایش روند خودروها را در جزیره شاهد نباشیم.