بازدید سایت : ۳۸۹۸۹
حمل و نقل گزارش می دهد

فصل داغ جابجایی با تاخیر از راه رسید

فصل داغ جابجایی با تاخیر از راه رسید
تین نیوز

گروه اقتصادی- تلاقی ماه مبارک رمضان با آخرین ماه بهار، فصل جابه‌جایی در ایران را با تأخیری یک ماهه روبه‌رو کرد.  به گزارش «حمل‌و‌نقل»، درحالی هم‌زمان با داغی دمای هوا، تنور بازار مسکن در حال داغ شدن است که سال‌های قبل، جابه‌جایی‌ها، خصوصا در بازار اجاره، در آخرین ماه از تابستان اتفاق می‌افتاد. 

 

پایان امتحان مدارس، پیش ازآغاز ثبت‌نام فصل داغ جابه‌جایی مستاجران در ایران، به لحاظ سنتی محسوب می‌شود این درحالی است که تلاقی ماه مبارک رمضان با آخرین ماه از بهار از یک سو و فضای انتخاباتی کشور، در ماه پیش از آن از سوی دیگر، در سردی بازار مسکن بهاری ایران تأثیر داشت.  حالا در شرایطی اخبار رسیده از افزایش تدریجی مراجعان به مشاوران املاک و همچنین بازار مسکن حکایت دارد که میانه تیر ماه نزدیک است. به‌این‌ترتیب با تأخیر در جابه‌جایی مستاجران در سال جاری، افزایش قیمت‌ها در بازار اجاره نیز با تأخیر روبه‌رو شده است.

 

در شرایطی که میزان افزایش قیمت در بازار اجاره تهران، به‌عنوان پیشران بازار مسکن در کشور از سوی بانک مرکزی معقول و منطقی اعلام شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان افزایش قیمت‌ها در اولین روزهای تابستان کمی با هفته‌های پیش از آن متفاوت بوده است. رشد قیمت اجاره هر چند بین ۷ تا ۱۰ درصد از سوی کارشناسان و اهل فن در بازار، منطقی اعلام شده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی نقاط تهران و شهرهای بزرگ، میزان افزایش قیمت‌ها بیش از این ارقام است.

 

 رشد قیمت‌ها زیر سایه رکود

 بازار اجاره در ایران، طی سال‌های اخیر از وضعیت رکودی خرید و فروش نیز تأثیر پذیرفته است. به عبارت دیگر رکود در این حوزه سبب شده است بازار اجاره داغی بیشتری را نسبت به گذشته شاهد باشد.  بررسی‌ها نشان می‌دهد دوره‌های رکودی خرید و فروش مسکن، با افزایش قیمت‌ها در بازار اجاره همراه است چرا که تقاضا برای اجاره در این دوره‌ها با افزایشی محسوس روبه‌رو می‌شود.  در سال‌های گذشته نیز این وضعیت بازار اجاره را تحت تأثیر قرار داده و درحالی که رشد تورم در سال‌های اخیر کنترل شده است اما قیمت‌ها در این بازار با رشدی بیش از رشد در حوزه خرید و فروش همراه بوده است.

 

چند میلیون ایرانی مستاجرند؟

اگر به آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان رجوع کنیم می‌بینیم که در سال ۱۳۹۳ شمار مستاجران ایرانی ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام شده بود درحالی که در سال جاری این تعداد به بیش از ۷ میلیون خانوار افزایش یافته است. افزایش نزدیک به دو میلیون خانواری مستاجران رسمی در ایران خود نشان از داغ شدن بازار اجاره در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته دارد.

 

  شمار فراوانی از مستاجران را جوانان تازه ازدواج کرده نتشکیل می‌دهند. افرادی که به لحاظ درآمدی در سطحی پایین‌تر از سطوج خانواده‌های قوام یافته هستند از این رو افزایش هزینه‌ها در این بخش برایشان از اهمیتی ویژه برخوردار است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد ایرانی‌ها سالانه بیش از ١٢‌میلیون تومان برای سکونت خود خرج می‌کنند. آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که به‌ طور میانگین هر خانوار ایرانی سالانه ٣۵‌درصد از کل هزینه‌های ناخالص خود را به مسکن اختصاص می‌دهد.

 

در واقع هر خانوار  ایرانی سالانه ١٢‌میلیون و ٣۴٩‌هزار تومان برای سکونت خود هزینه می‌کند. این درحالی است که بر‌اساس آخرین آمارهای منتشر شده در‌ سال ٩۴ متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری که به مسکن اختصاص داده شده، ١٢,۴‌درصد نسبت به‌ سال ٩٣ افزایش یافته است. 

 

به هر روی عدم تغییر محسوس وضعیت در بازار خرید و فروش مسکن از یک سو و اخباری که درباره کاهش نرخ سود بانکی به گوش می‌رسد از‌سوی‌دیگر سبب شده است بازار اجاره در ایران نیز تغییراتی جدی را پذیرا نشود. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد میل به تمدید در میان مستاجرانی که شرایطشان نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است، بیش از میل به جابه‌جایی دیده می‌شود. بسیاری معتقدند هزینه‌های جایجایی تنها برای بخشی از مستاجران که به دنبال مسکن بهتر و بزرگ‌تر هستند، قابل تأمین است، در غیر‌این صورت تقبل افزایش منطقی اجاره‌بها، نفع مستاجران را برای تمدید در پی خواهد داشت.

 

لینک خبر

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.