انتقاد آخوندی از روند خصوصی سازی
چند روز پس از حکم جدید وزیر راه و شهرسازی برای فرزانه شرفبافی در سرپرستی شرکت هواپیمایی ایران ایر، مراسم تودیع و معارفه مدیران هما رسما برگزار شد تا ریاست هشت ساله پرورش بر ایران ایر به پایان برسد.
در مراسم تودیع مدیرعامل ۸ ساله هما، پرورش به عنوان اصلی ترین سخنران در فرصت یک ساعته ای که در اختیار داشت به ارائه گزارشی از وضعیت سال های گذشته در این نهاد پرداخت و البته از افق های روشن ایران ایر در سال های آینده صحبت کرد.
مدیرعامل سابق ایران ایر با بیان اینکه بسیاری از فرودگاه ها در سال های سخت تحریم، فروش سوخت به این شرکت هواپیمایی را متوقف کرده بودند، تأکید کرد: ما برای معامله با معدود فرودگاه های باقی مانده مجبور بودیم که پول نقد جابه جا کنیم و این در حالی بود که بانک مرکزی در سال های قبل توان تهیه یورو نداشت و ایران ایر برای هر یک از برنامه های خود باید پول نقد از محل های متفاوت تهیه می کرد تا بتواند پروازهای خود به مقاصد اروپایی را ادامه دهد.
پرورش درباره وضعیتی که وی ایران ایر را هشت سال قبل در آن تحویل گرفت، اظهار کرد: به محض ورود ما به ایران ایر، مشکلات و محدودیت ها نیز آغاز شد. چند هفته پس از آغاز به کار بنده در هما در اکتبر ۲۰۰۹ نامه ای برای ایران ایر آمد که در آن مدیرعامل آژانس هوایی اروپایی گفته بود که بازرس هایی برای ارزیابی وضعیت ایران ایر خواهند فرستاد و به دنبال آن هستند که پروازهای این شرکت را به اروپا محدود کنند.
در این زمان آنها ایران ایر را شخم می زدند و حتی از کوچک ترین مسائل هم ایراد می گرفتند. وی با بیان اینکه از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۵ بانک مرکزی حتی یک دلار پول برای ایران ایر جابه جا نکرد، توضیح داد: در طول تمام این سال ها ایران ایر تلاش می کرد با مدیریت بخش های مختلف خود را سر پا نگه دارد.
حتی مسئولیت جابه جایی پول هایی که به دست می آوردیم نیز با خودمان بود و بارها گفته بودیم که اگر مشکلی پیش بیاید، شخصا مدیرعامل ایران ایر باید پاسخگو باشد. در این مدت ما مجبور بودیم برای جابه جایی تنها یک قطعه کوچک هواپیماهای پهن پیکر خود را به پرواز وا داریم که این مسئله هزینه های بسیار بالایی را به شرکت تحمیل کرد.
وی با اشاره به تغییر شرایط از زمان آغاز به کار دولت یازدهم تصریح کرد: هم زمان با شروع مذاکرات هسته ای، دکتر آخوندی (وزیر راه و شهرسازی) بنده را به عنوان نماینده این بخش در مذاکرات معرفی کردند تا در کنار دکتر ظریف (وزیر امور خارجه) و دیگر مسئولان بخش کوچکی از کار را در این حوزه پیگیری کنیم.
پس از برجام نیز دو سال کار شبانه روزی در تمام روزهای سال صورت گرفت تا به قراردادهایی نهایی برسیم. تنها حجم یکی از قراردادهای ما ۹۰۰ صفحه است و این گستردگی کار در طول ماه های گذشته را نشان می دهد.
پرورش در پایان صبحت های خود خاطرنشان کرد: ایران ایر در طول این سال ها مجبور شده هواپیماهایی را بفروشد که دیگر ادامه پرواز آنها اقتصادی نبوده است. زمین هایی را بفروشد که هزینه کرد آن به آشیانه ها و ساخت امکانات جدید منجر شده است و بیش از ۳۸۵۰ میلیارد تومان حقوق ماهیانه بدهد که حق تمام نیروهای این بخش بوده است. با وجود تمام این مشکلات امروز ایران ایر تحولات خود را با ورود هواپیماهای جدید آغاز کرده و امیدواریم در دوره مدیریت تازه این مجموعه اتفافات مثبت آغاز شده ادامه پیدا کند.
استفاده از امکانات جدید پروازی حق مردم است
در ادامه نوبت به شرفبافی، سرپرست جدید ایران ایر رسید تا با تشکر از آنچه در طول سال های گذشته برای این سازمان اجرایی شده است به برنامه های کلانی اشاره کند که می تواند در طول سال های آینده هما را متفاوت کند.
سرپرست جدید ایران ایر گفت: مجموعه هما در طول های سال های طولانی گذشته با وجود تمام مشکلات و دغدغه ها به حیات خود ادامه داده و توانسته نام این ایرلاین را زنده نگه دارد اما به منظور بهبود سبک خدمات و جایگاه این شرکت باید برنامه ریزی های گسترده ای صورت گیرد که بسیاری از آنها آغاز شده است.
وی با اشاره به حق مردم ایران در استفاده از به روزترین امکانات و استانداردترین پروازها تاکید کرد: ما در ایران ایر به دنبال آن خواهیم بود که با حفظ حقوق شهروندی پروازهایی را متناسب با شأن ملت ایران ارائه کنیم. در کنار آن ایران ایر پرواز در مناطق محروم و فرودگاه های کوچک را نیز دنبال می کند تا تمام مردم از نعمت پروازهای استاندارد بهره مند شوند.
انتقاد از فرآیند خصوصی سازی در ایران
وزیر راه و شهرسازی به عنوان دیگر سخنران این برنامه به بخشی از مشکلات به وجود آمده در اقتصاد ایران اشاره کرد و با بیان اینکه ایران ایر جزئی از این فرایند اشتباه بود، به اهمیت کاری اشاره کرد که در طول سال های گذشته در این مجموعه اتفاق افتاده است.
عباس آخوندی با بیان این که تصمیم گیری های غلط در فرآیند خصوصی سازی جفایی بزرگ به اقتصاد و مردم ایران بود، تصریح کرد: ما به هیچ عنوان به دنبال مخالفت با خصوصی سازی نیستیم. حتی بنده خود در فرآیند پیش نویس قانون خصوصی سازی کشور نقشی جدی داشته ام اما مسئله ای که باید روی آن تاکید داشت بحث ارزیابی های جدی و ساختاری و تضمین آینده هر یک از بنگاه های اقتصادی است که در برنامه واگذاری قرار می گیرند.
وی با اشاره به تجربه کشورهای مختلف جهان در گسترش خصوصی سازی اقتصادی خود بیان کرد: هر یک از کشورهای توسعه یافته پس از آنکه تکلیف بنگاه های اقتصادی خود را از نظر بازسازی ساختاری و تضمین کیفیت مشخص کرده اند، اقدام به واگذاری را کلید زده و ادامه دادند.
این در حالی است که در کشور ما بسیاری از بزرگترین نهادهای اقتصادی مانند شرکت مخابرات، فولاد، پتروشیمی و صنایع هوایی و دریایی بدون کمترین پشتوانه و در کوتاه ترین زمان واگذار شده اند که این امر باعث شد ثروت ۱۰۰ میلیارد دلاری مردم ایران بدون هیچ فکر و تضمینی واگذار شود.
با حکم جدید وزیر راه و شهرسازی، فرزانه شرفبافی فعلا به عنوان سرپرست ایران ایر را اداره می کند تا با طی شدن مراحل لازم به صورت رسمی به عنوان مدیرعامل جدید این مجموعه کارش را آغاز کند. فرهاد پرورش نیز پس از پایان دوره هشت ساله اش در هما، به عنوان نماینده رسمی ایران در ایکائو کار خود را در کانادا پیگیری خواهد کرد.
بازتاب جهانی انتخاب یک بانو به عنوان سرپرست بزرگ ترین ایرلاین ایران
پایگاه آمریکایی فوربس نوشت: اولین زن ایرانی این هفته رسما مدیریت شرکت هواپیمایی ملی ایران، ایران ایر را بر عهده گرفت. فرزانه شرفبافی، با حکم وزیر راه و شهرسازی ایران، جایگزین فرهاد پرورش شده است. پرورش به سمت نماینده ایران در سازمان هوانوردی بین المللی (ایکائو) منصوب شده است.
خانم شرفبافی ۴۴ ساله که بر اساس گزارش ها اولین زن ایران است که دکترای هوا فضا دارد، در مقطعی حساس سرپرستی شرکت ایران ایر با عهده دار می شود. شرکت ایران ایر بعد از سال ها تحریم و استفاده از هواپیماهای با عمر بالا در حال بازسازی ناوگان حمل و نقل هوایی خود است.
از زمان اجرایی شدن برجام در ژانویه ۲۰۱۶، این ایرلاین ایرانی ۲۲۰ هواپیمای جدید از شرکت های ایرباس، بوئینگ و ای. تی. آر به ارزش میلیاردها دلار سفارش داده است. برخی از این هواپیماهای جدید وارد ناوگان حمل و نقل هوایی ایران ایر شده اند، اما تحویل عمده این هواپیماها مدتی زمان خواهد برد.
از جمله اولویت های وی، بازسازی ساختار شرکت ایران ایر برای افزایش قدرت رقابت آن با رقبای داخلی و منطقه ای است. وی همچنین بهبود سابقه ایمنی ایران ایر و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای زنان را از اولویت های دیگر خود خوانده است.
شرف بافی اولین مدیرعامل یک ایرلاین خاورمیانه ای نیست. قبلا خانم قاعده عبدالعاطف، مدیریت شرکت هواپیمایی ملی سوریه را بر عهده داشته و خانم راشا الرومی، تا آوریل سال جاری یعنی قبل از تقدیم استعفای خود، مدیر شرکت کویت ایرویز (شرکت حامل پرچم کویت)بوده است.