◄ فعالیت هواپیماهای بزرگ در فرودگاه اردبیل موقتا محدود شد
مدیرکل دفتر نظارت برعملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درباره روند مسافری شدن فرودگاه پیام و تعطیلی باند فرودگاه اردبیل توضیحاتی ارائه داد.
مدیرکل دفتر نظارت برعملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درباره روند مسافری شدن فرودگاه پیام و تعطیلی باند فرودگاه اردبیل توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید شرفی گفت درباره فرودگاه اردبیل گفت: بهسازی و نوسازی باند اصلی باعث استفاده از باند احتیاطی که مقداری کوچکتر از باند اصلی است، شد.
او ادامه داد: به دلیل اندازه کوچکتر باند نوع هواپیماهای مجاز برای نشست و برخاست نیز تا حدی محدود شد.
این مقام مسئول افزود: اجازه پرواز شبانه در این فرودگاه نیز به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای لازم در مورد سیستم روشنایی باند احتیاطی از این فرودگاه سلب شد و روز دوشنبه هفته گذشته به دنبال دریافت مدارکی مبنی بر رفع این مشکل، مجددا اجازه پرواز شبانه برای فرودگاه اردبیل صادر شد.
شرفی درباره مسافری شدن فرودگاه آموزشی و باری پیام گفت: برای صدور مجوزهای مسافری شدن فرودگاه پیام ، سازمان هواپیمایی کشوری نظارت دقیق انجام داد.
او در ادامه تشریح کرد: فرودگاه پیام پس از درخواست برای ورود به فاز مسافری موظف شد نظامنامهها و فرآیندهایی را برای این تغییر تهیه کند.
مدیرکل دفتر نظارت برعملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: سپس باید مشخص میشد که این نظامنامهها و فرآیندها توسط نیروی انسانی کارآمد و با ابزار مناسب اجرا میشود یا خیر، که این اقدام هم انجام شد.
شرفی در ادامه بیان کرد: سپس شرایط استاندارد زیرساختی مانند اصلاح روکش باند، رفع موانع پروازی اطراف باند، خط کشی استاندارد سطوح پروازی، تبادل موافقتنامهها با شرکت فرودگاهها برای تبادل ترافیک پروازی در حوزه مراقبت پرواز، الزامات آتشنشانی فرودگاه، آموزش نیروی انسانی، سامانههای آتشنشانی، ماشینها و... برای فعالیت در حوزه مسافربری ابلاغ شد.
او اذعان داشت: پس از رفع مشکلات از سمت این فرودگاه، موافقت دفتر نظارت به سازمان اعلام شد و رییس سازمان نیز مجوز پرواز مسافری را برای پیام صادر کرد.
مدیرکل دفتر نظارت برعملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بهرهبردار فرودگاه پیام وزارت ارتباطات و بهرهبردار فرودگاه ماکو مجموعه منطقه آزاد است.
شرفی تاکید کرد: هر فرودگاهی که بخواهد وارد مجموعه فرودگاههای فعال کشور شده و عملیاتی شود، یا بخواهد استمرار عملیات داشته باشد، باید به صورت مستمر از نظر ایمنی زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری باشد.
او توضیح داد: فرودگاهها در سال حداقل یکبار به صورت مستمر و چند مرتبه به صورت هماهنگ نشده و سرزده مورد بازرسی ایمنی قرار میگیرند تا مشخص شود که آیا فعالیتها به صورت استاندارد انجام میشود یا خیر.
شرفی گفت: همچنین برنامه بازرسی سازمان هواپیمایی از فرودگاهها روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد تا فرودگاهها خود را برای بازرسی آماده کنند.