◄ بلیت چارتری بله یا خیر؟
بخشنامه الزام شرکتهای هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما بهصورت سیستمی از اول بهمنماه ابلاغشده است و شرکتهای هواپیمایی، مجاز به فروش بلیت چارتری بدون لحاظ بسته سفر نیستند و ارائه بلیت هواپیما باید مشمول ابطال و تغییر باشد؛ اما در آخرین اظهارات، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که نمیتوانیم شبکه چارتری را بهصورت کامل قطع کنیم، چراکه درحالحاضر ۲۰ درصد پروازها چارتری هستند؛ اما مسیرهای کیش و قشم را از پروازهای چارتری جدا خواهند شد.
سالهاست موضوع بلیت چارتری در ایران یک بحث داغ است و هر از چند گاهی مسئولان بخشهای مختلف دراینباره ابراز نظرهایی میکنند.
بهگزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی چندی پیش از ممنوعیت فروش بلیت چارتری خبرداد؛ اما علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد نمیتوان شبکه پروازهای چارتری را کامل حذف کرد.
بخشنامه الزام شرکتهای هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما بهصورت سیستمی از اول بهمنماه ابلاغشده است و شرکتهای هواپیمایی، مجاز به فروش بلیت چارتری بدون لحاظ بسته سفر نیستند و ارائه بلیت هواپیما باید مشمول ابطال و تغییر باشد؛ اما در آخرین اظهارات، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که نمیتوانیم شبکه چارتری را بهصورت کامل قطع کنیم، چراکه درحالحاضر ۲۰ درصد پروازها چارتری هستند؛ اما مسیرهای کیش و قشم را از پروازهای چارتری جدا خواهند شد.
اظهارنظر صریح وزیر راه در مورد پروازهای چارتری
بهتازگی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از ممنوعیت فروش بلیت هواپیما بهصورت چارتری خبرداد و اعلام کرد که فروش بلیت پروازهای برنامهای بهصورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی کشوری با متخلفان برخورد میکند و قیمت بلیت هواپیما طبق قانون تابع عرضه و تقاضاست و براین مسئله تأکیدداریم که فروش بلیت چارتری ممنوع است.
به گفته او چارتری یعنی اینکه کسی که هواپیما را چارتر کرده، یک بسته سفر دارد که شامل اقامت، حملونقل و خوردوخوراک است و تور گردان باید خودش مسافر داشته باشد و در بخش حملونقل هوایی غیرازاین را قبول نداریم و اگر کسی از اول بهمن ۹۷ بلیت پرواز برنامهای را چارتری فروخته، تخلف کرده که سازمان هواپیمایی کشوری طبق قانون با آن برخورد خواهد کرد.
موضع سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص فروش بلیت چارتری
پس از اظهارات وزیر راه و شهرسازی سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ بخشنامه الزام شرکتهای هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما بهصورت سیستمی از اول بهمنماه خبرداد اعلام کرد که شرکتهای هواپیمایی، مجاز به فروش بلیت چارتری بدون لحاظ بسته سفر نیستند و ارائه بلیت هواپیما باید مشمول ابطال و تغییر باشد.
در این بیانیه آمده بود که در راستای اجرای سیاستهای ابلاغی مبنیبر فروش بلیت پروازهای چارتری بهصورت سیستمی و با توجه به پایش بازار و بررسیهای صورتگرفته پیشازاین بعضاً شاهد فروش بلیت پروازهای برنامهای بهصورت چارتری بودهایم که این امر مغایر با بخشنامههای ابلاغی سازمان هواپیمایی کشوری است و برهمیناساس سازمان هواپیمایی کشوری در ابلاغی تمامی شرکتهای هواپیمایی را ملزم کرد از بهمنماه جاری در کلیه مسیرها فروش خود را بهصورت سیستمی عرضه کرده و مقررات تغییر و ابطال را اعمال و در هنگام فروش بلیت به مسافران اطلاعرسانی لازم را انجام دهند.
براساس این بخشنامه انجام پروازهای چارتری در قالب بستههای سفر و ترکیب هتل و پرواز منحصراً در مسیرهای گردشگری با رعایت مقررات، مستلزم اخذ مجوز پرواز چارتری از سازمان خواهد بود.
سازمان هواپیمایی کشوری همچنین اعلام کرد که درصورت گزارش و مشاهده عدول از مقررات ابلاغی این سازمان جهت جلوگیری از ایجاد بینظمی در فضای کسبوکار حملونقل هوایی و صیانت از حقوق مسافران درخصوص ارائه مجوزهای جدید و یا تعدیل مجوز پروازهای قبلی شرکتها تجدیدنظر خواهد کرد و با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.
رئیس سازمان هواپیمایی ورق را برگرداند؟
اما این پایان کار نبود و علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته در مورد اینکه فروش بلیت پروازها بهصورت چارتری تخلف است، تصریح کرد که نمیتوانیم شبکه چارتری را بهصورت کامل قطع کنیم، چراکه درحالحاضر ۲۰ درصد پروازها چارتری هستند اما مسیرهای کیش و قشم را از پروازهای چارتری جدا میکنیم.
او در پاسخ به صحبتهای مطرحشده توسط وزیر راه و شهرسازی مبنی براینکه فروش بلیت پروازهای برنامهای بهصورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد میکند، اظهارکرد که اصولاً نمیتوانیم شبکه چارتری را بهطور کامل قطع کنیم و بخشی از مسافرتها بهصورت گردشگری انجام میشود که باید بهصورت چارتری باقی بماند و این مسئله در دنیا تعریفشده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین خاطرنشان کرد که چند شرکت هواپیمایی ساختار توزیع و فروش بلیت بهصورت سیستمی را ندارند و باید به ایرلاینها فرصت دهیم فروش چارتری خود را به حداقل برسانند.
عابدزاده همچنین در پاسخ به اینکه علت جدا کردن کیش و قشم بهدلیل سود ده بودن این مسئله است، بیان کرد که بحث سوددهتر شدن نیست و صنعت هواپیمایی در ایران سود نمیبرد و در کشور ما نیز همین روال وجود دارد؛ کیش و قشم بهدلیل مسائلی همچون اسکان، شرایط ویژهای دارند و معمولاً مردم سعی میکنند که از قبل شرایط اسکان خود را درنظر بگیرند و مسئولان خواستار این هستند که بلیتها بهصورت چارتری ارائه شود، اما مردم باید در این رابطه برنامهریزی بهتری داشته باشند.